ایران ۲۸ میلیون تن فولاد در ۱۱ ماه تولید کرد
22 دی 1401
سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه‌کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟
22 دی 1401

جزئیات نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه امسال+ نمودار

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 4 دی 1401 : آمارها نشان از رشد ۳.۳ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۳.۴ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ دارد و با توجه به نمودارها بیشترین رشد مربوط به تامین آب، برق و گاز طبیعی با ۱۲.۹ درصد و صنعت با ۴.۹ درصد بوده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محصول ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال 1390 در شش ماهه اول سال 1401 به رقم سه هزار و 870 هزار میلیارد تومان با نفت و سه هزار و 326 هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.

نمودار درصد رشد تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده رشته فعالیت ها در شش ماهه اول سال 1401 به شرح زیر است:

این در حالی است که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت سه هزار و 745 هزار میلیارد تومان و بدون نفت سه هزار و 217 هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد 3.3 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 3.4 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه اول سال 1401 دارد.

نمودار سری زمانی رشد محصول ناخالص داخلی به تفکیک گروه های عمده اقتصادی طی تابستان سال های 1390 الی فصل تابستان 1401 به شرح زیر است:

نتایج مذکور حاکی از آن است که در شش ماهه اول سال 1401 رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی 2.2، گروه صنایع و معادن 5.0 درصد (شامل: استخراج نفت خام و گاز‌طبیعی 3.2، سایر معادن 0.0، صنعت 4.9، انرژی 12.9 و ساختمان 1.6- درصد) و گروه خدمات 2.6 درصد نسبت به شش ماهه اول سال 1400، رشد داشته است.

نمودار سری زمانی رشد محصول ناخالص داخلی به تفکیک فصل(درصد) به شرح زیر است:

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 18 بخش اصلی متشکل از 42 رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی 4ISIC.Rev انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دام‌داری، جنگل‌داری و ماهی‌گیری، گروه صنایعو معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده وخرده فروشی، فعالیت­های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه وخدمات کسب وکار ودامپزشکی، اداره امورعمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت­های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی است.

جدول آمارهای مربوط به رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده رشته فعالیت‌های عمده اقتصادی به قیمت‌های ثابت سال 1390(درصد) به شرح زیر است: