تولید گرفتار تصمیمات خلق‌الساعه/دولت تولیدکنندگان را بلاتکلیف نگه داشت

اختصاصی| قیمت انواع لبنیات رسماً تا ۳۲ درصد افزایش یافت +جدول
6 مرداد 1397
صادرات ۳ محصول کشاورزی به عراق آزاد شد
11 مرداد 1397

تولید گرفتار تصمیمات خلق‌الساعه/دولت تولیدکنندگان را بلاتکلیف نگه داشت

خبرگزاری تسنیم شنبه 6 مرداد 97 : ابراهیم بهادرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: آنچه که از مجموعه سیاستهای دولت در بخش اقتصاد به ویژه حوزه ارز به چشم می‌خورد، این طور تداعی می‌کند که این دولت از قبل برنامه‌ای برای سیاستهای ارزی و تولیدی نداشته و حتی نخواسته است که از تجربه سالهای جنگ نیز در حوزه ارز که یکی از بنیان‌های اقتصاد ایران است.

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران افزود: در موضوع تصمیمات ارزی، چنانچه دولت از تجربه سالهای قبل استفاده می‌کرد، نباید چنین تصمیمات تجربه‌شده ای را اتخاذ می‌کرد؛ این در حالی است که سال‌های جنگ، کمبود ارزی در کشور وجود داشت و قیمت نفت حتی به 8 دلار نیز رسیده بود، در حالیکه آن زمان بیشتر منابع ارزی، صرف جنگ می‌شد؛ اما همان منابع محدود باقیمانده، به کالاهای اساسی و ضروری تخصیص می‌یافت.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات، تعداد کالاهای ضروری از سوی دولت برای تخصیص ارز کمتر می‌شد و بیشتر ارز صرف کالاهای اساسی می‌شد و مابقی کالاها باید به حساب خرید و فروش در بازار، ارز خود را تهیه می‌کردند. در حالیکه مجموعه اقدامات دولت در ماههای گذشته نشان داده که دولت فعلی نمی‌خواهد از این تجربه درس گرفته و بیشتر به روش خود عمل می‌کند.

بهادرانی با اشاره به تصمیمات ارزی دولت از بعد از اعلام یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در ابتدا اعلام کرد که به تمامی نیازهای وارداتی دلار 4200 تومانی می‌دهد، این خود یک مشکل بزرگ برای مدیریت منابع ارزی بود، در حالیکه پس از آن اعلام شد که طیف دیگری از کالاها، ارز مورد نیاز خود را از محل بیست درصد صادراتی که از شمول ارایه ارز به سامانه نیما خارج شده بودند، تامین کنند.

وی افزود: اکنون هم که به تازگی این موضوع مطرح شده که مواد اولیه تولید نیز از بازار ثانویه تامین ارز شود، در حالیکه این نحوه برخورد با مساله ارز، به این صورت که هر چند وقت یکبار یک سیاست جدیدی اعلام شود، به نظرمن مشکل‌ساز خواهد شد.

وی با انتقاد از تصمیمات خلق‌الساعه در بخش تولید و اثرگذاری منفی آن در بخش‌های مختلف صنعتی خاطرنشان کرد: تعدد بخشنامه‌ها، بخش صنعت و تولید را بلاتکلیف کرده و همین موضوع منجر به رسوب بسیاری از کالاها در گمرکات شده که عموما مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه‌ای هستند، در حالیکه بدترین سم در اقتصاد یک کشور، بلاتکلیفی است؛ همانطور که اکنون بسیاری از کالاها از سوی تولیدکنندگان ثبت سفارش شده و اکنون دولت اجازه ترخیص نمی دهد یا اینکه ارز مورد نیاز را تامین نمی کند.

بهادرانی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان اکنون منتظر ترخیص قطعات و لوازم یدکی یا مواد اولیه تولید از گمرکات هستند، اگرچه گمرک نیز یک دستگاه مجری است و باید سیاستهای دستگاههای دیگر دولت را اجرایی کند؛ اما به هر حال عدم ترخیص به موقع مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید، مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد و در درازمدت می‌تواند تولیدکنندگان را با چالش‌های متعدد درگیر نماید.

وی با بیان اینکه البته همه تولید ما وابسته به خارج کشور نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنند؛ اما همین بخشنامه‌های متعدد و تصمیمات خلق‌الساعه نیز همانها را هم دچار مشکل کرده است. بنابراین اگر مواد اولیه به بخش تولید به میزان کافی و در زمان مشخص و مورد نیاز منتقل نشود، مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.