عرب: تولید در جنگ با تحریم سلاحی دارد بدون فشنگ/ کدام تولیدکننده با ارز صادرات پورشه آورده؟ هنوز مدعی‌ام می‌توانیم هاب کفش منطقه شویم
2 آذر 1399
«معدن، گنج پنهان»| دبیر انجمن سنگ: تحریم آمریکا را بی‌اثر کردیم، ولی گرفتار تحریم دولت خودمان هستیم
10 آذر 1399

تولید قَدَر؛ تحریم بی‌اثر

خبرگزاری تسنیم جمعه 30 آبان 99 : باید دست تولیدکنندگان صبور را بوسید که در سال سخت تولید، تولید را به هیچ قیمتی رها نکردند و با وجود تمام سختی‌ها، تولید کردند.
رهبر انقلاب یکسال پیش در دیدار دو هزار و پانصد نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور تأکید کردند: کار و راهبرد اساسی «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع می‌کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این دیدار تصور پایان تحریم‌ها در یکی دو سال آینده را خیال باطل خواندند و گفتند: با شناختی که از مسائل جبهه استکبار داریم، تحریم‌ها حالا حالاها وجود دارد، بنابراین برای نجات اقتصاد کشور نباید منتظر پایان تحریم‌ها بود، باید تحریم‌‌ها را بی‌اثر کرد.

ظرفیت‌های بی‌پایان داخلی

با بهره‌گیری از این سخن رهبری که ظرفیتهای داخلی بی‌پایان بوده و تولیدکنندگان فرماندهان، پیشروان، خط‌شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» هستند، بررسی پتانسیل‌ها، منابع طبیعی و خدادادی کشور نیز این نکته را بیش از پیش روشن می‌سازد.

نگاهی اجمالی به تولیدات مختلف صنعتی و کشاورزی ایران در سال جهش تولید و بررسی محصولاتی از جمله انواع محصولات کشاورزی، فرش، چای، زعفران، سنگ‌های نیمه‌قیمتی، پسته، شیشه، سیمان، برنج، خرما، گچ، گندم، آلومینیوم، جو، سنگ آهن، آرد، قطعات خودرو، انجیر، مبلمان، انار، سرب و روی، سیب درختی، بتن، تخم‌مرغ، پتروشیمی، آب‌معدنی، در و پنجره UPVC، مرغ‌گوشتی و تخم‌مرغ، انواع لوازم‌ خانگی، انواع سنگ‌های ساختمانی و معدنی، صنایع ‌سلولزی، پوشاک، میگو، لوازم صوتی و تصویری، کنسانتره و آبمیوه، شیرینی و شکلات، فولاد، نوشابه، روغن‌نباتی، صنایع لبنی، نمک، پودر شوینده، شیرخام، ماهی و … نشان می‌دهد که تولید و فرآوری هر یک از این محصولات در کشور از پیشینه و توانمندی بالایی برخوردار است و فعالان هر بخش در همه این سال‌ها توانسته‌اند ظرفیت‌های مناسبی برای تولید و عرضه آنها در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند. محصولاتی که دارای اشتغالزایی، پتانسیل‌ تولید و دانش فنی قوی بوده و از جایگاه ارزشمندی در اقتصاد کشور و جهان برخوردار است.

در این میان کمبود ارز، کمبود مواد اولیه و موانع سر راه واردات مواد اولیه انواع محصولات تولیدی سبب شد تا اغلب تولیدکنندگان ناچار به تعطیل کردن برخی از خطوط تولید و تعدیل نیروی کار خود شوند. البته گرانی ارز در آن سر ماجرا، صادرات را برای کالاهای ایرانی بسیار قابل توجه ساخت اما کمبود مواد اولیه و در نتیجه کاهش تولید، این فرصت طلایی را هم از تولیدکنندگان گرفت و البته آنچه به جایی نرسید، فریاد و خواسته‌های تولیدکنندگان بود. در این سال قیمت‌ها سیر صعودی داشت و از آن سو، دلالان و انبارداران همان کالاها را با قیمتی بیش از آنچه بود به مصرف‌کنندگان ‌فروختند. تولیدکنندگان از دولت و در رأس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت توجهی ندیدند، وزارتخانه‌ای که 6ماهه نخست خود را به تعویض و آمد و شد سرپرست و وزیر گذراند. در این‌جا باید از صادرکنندگان سپاسگزاری کرد که ارز حاصل از صاردات کالاهای وطنی را به هر طریق ممکن به کشور آوردند و نگذاشتند تا کمبود ارز حاصل از عدم فروش نفت به‌دلیل تحریم‌ها، بیش از پیش بر گرده مردم فشار آورد. باید دست تولیدکنندگان صبور را بوسید که در سال سخت تولید، تولید را به هیچ قیمتی رها نکردند و با وجود تمام سختی‌ها، تولید کردند.

تا پایان سال جهش تولید، حدود 4 ماه مانده است. سالی که شاید اثر تحریم‌ها در آن بیش از دیگر سال‌ها نمود داشت با این حال چرخ تولید ملی با وجود همه سختی‌ها می‌چرخد و مردم از تولیدات باکیفیت داخلی استفاده می‌کنند و همین تولیدات در بازارهای صادراتی نیز عرض اندام می‌کند. پس آنچه روشن است اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور توانسته‌اند با اتکا به توانمندی‌های ملی و بین‌المللی خویش، تحریم‌ها را بی‌اثر کنند. بنابراین وظیفه همه دستگاه‌های دولتی  است که همه جوره پشتیبان آنها باشند.

تدقیق در مبحث بخش اقتصاد از بیانات رهبری در گام دوم انقلاب و بهره‌گیری از سیاست‌های 23گانه ابلاغی «تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و اجرای همه قوانین حمایت از تولید و پرهیز از تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ضد تولید و صادارت که در دو سه سال اخیر به شدت افزایش داشته، می‌تواند فرصت و فضای بیشتری را برای تولید و صادرات فراهم کند. دولتمردان و اهالی بهارستان باید از بی‌توجهی به بخش خصوصی در تدوین قوانین دست بردارند و لااقل به «قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار» احترام بگذارند و پیش از نوشتن هر بند از قانون مرتبط با اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی که کارآفرینان، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان، اثرپذیران و ذینفعان آن هستند، با ایشان مشورت کنند و نظرشان را بپرسند.

باید باور داشت می‌توان تحریم‌ها را بی‌اثر کرد در عین اینکه باید پذیرفت که وجود دارند و کار را سخت کرده‌اند. این باور و عملی کردن آن با پراکندگی در کارها و دور بودن از یکدیگر در تدوین دستورالعمل‌های ضروری به دست نخواهد آمد اما تولیدکنندگان کشاورزی و صنعتی، فعالان بخش خدمات، صنعتگران و کارآفرینان، پیشتازان کسب و کار در دنیای مجازی و استارتاپ‌ها و پیشروان دانش بینان تاکنون ثابت کرده‌اند که لحظه‌ای برای آنچه خواسته‌اند درنگ نکرده و با زیرپا گذاشتن تحریم، هم تولید کرده‌اند و هم صادرات، هم ارتباطات بین‌المللی را برقرار و حفظ کرده‌اند و هم در اغلب حوزه‌ها سرآمد بوده‌اند.

با این همه حقیقت و روشنی نباید به بهانه‌های واهی پشتشان را خالی کرد که آنها در خط مقدم جهاد اقتصادی هستند و نیاز دارند تا لجستیک و پشتیبانی با قدرت کامل حمایتشان کند.

دانش پورشفیعی