تولید در کشور ما ارزش نیست/ با تولید فقط جمله می‌سازیم

گزارش تسنیم| چرا مصوبات و دستورات خودرویی دولت و رئیس جمهور کارساز نیست؟
23 شهریور 1399
گفتگو| وزارت صمت با سرپرست دردی از تولید دوا نمی‌کند/ تولید، هر روز سخت‌تر از دیروز
30 شهریور 1399

تولید در کشور ما ارزش نیست/ با تولید فقط جمله می‌سازیم

خبرگزاری تسنیم شنبه 22 شهریور 99: عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه تولید باید بسیار مهم و به عنوان یک ارزش شناخته شود، گفت: اگر این اتفاق بیفتد در کشور ما هم مثل کشورهای پیشرفته دنیا، دیکتاتوری تولید بر جامعه حاکم خواهدشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مرتضی افقه، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره الزامات هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: یک طرف اقتصاد تولید فیزیکی و طرف دیگر هم نقدینگی است و این دو همیشه باید با هم تناسب داشته باشند.

او همچنین حرکت نقدینگی به بخش غیرمولد را کاملاً منطقی و توجیه پذیر خواند و افزود: از طرفی تولید در ایران به شدت پرهزینه، فرسایشی و پرریسک است و در مقابل، بخش دلالی و غیرمولد بسیار پربازده و پرسود و با فرار مالیاتی آسانی همراه است و لذا طبیعی است که نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: برخی می‌گویند نقدینگی در کشور ما زیاد است، در صورتیکه نقدینگی زیاد نیست و اتفاقاً دلیل خالی ماندن 60 درصد از ظرفیت تولیدی کشورمان هم کمبود نقدینگی است.

افقه تصریح کرد: ما سالهاست که فقط از بایدها و نبایدها حرف می‌زنیم و مردم هم خسته شده‌اند، درصورتیکه مشکل تولید خیلی هم پیچیده نیست و کافی است که یک پژوهش اولیه درباره مشکل تولیدکنندگان انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی تغییر اساسی در نظام انتصابات مدیران را ضروری دانست و گفت: بخشی از موانع تولید به قوانین مکرر و بعضاً متناقض و متضاد با هم برمی‌گردد و متاسفانه اجرای قوانین هم به دستگاه‌هایی واگذار می‌شود که نیروی کار و مدیران آن‌ها با رابطه و بدون شایستگی مشغول به کار می‌شوند، در حقیقت ما به کسی می‌گوییم جهش تولید را محقق کن که خودش عامل رکود تولید است.

او با تأکید بر اینکه تولید باید بسیار مهم و به عنوان یک ارزش دینی شناخته شود، افزود: اگر این اتفاق بیفتد در کشور ما هم مثل کشورهای پیشرفته دنیا، دیکتاتوری تولید بر جامعه حاکم خواهد شد و هر کسی که مانع‌تراشی کند هم به شدت مجازات می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما تولید ارزش نیست و برای همین است که با تولید فقط جمله می‌سازیم!

افقه یکی از نتایج بی‌تدبیری‌های دو سه دهه اخیر را خلق تعدادی ابرثروتمند می‌داند که هر کدام از آن‌ها به اندازه یک دولت قدرت دارند و به راحتی می‌توانند سیاست‌های ضدتورمی و ضدبحرانی دولت را خنثی کنند.

در ادامه،  همایون دارابی کارشناس بازار پول و سرمایه با اشاره به اهمیت شناخت مبدأ و مقصد نقدینگی گفت: یکی از مهم ترین مشکلات فعلی نقدینگی مربوط به مبدأ آن است.

او کسری بودجه، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و تبدیل دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را از مهمترین پمپاژهای نقدینگی در اقتصاد ایران برشمرد و افزود: مجموع این پمپاژها نهایتاً منجر به تزریق روزانه 1600 میلیارد تومان به اقتصاد کشورمان می‌شود.

کارشناس بازار پول و سرمایه بر این باور است که نخستین اثر عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید، کاهش ارزش پول ملی و کاهش ارزش دارایی هاست.

دارابی تدوین استراتژی و نظارت قوی را لازمه هدایت نقدینگی به سمت تولید دانست و تصریح کرد: ما در این دولت استراتژی برای این موضوع نداریم و هنوز نمی‌دانیم که اقتصاد باید از کدام مسیر حرکت کند حتی راهکارهای اقتصادی مقام معظم رهبری اعم از سیاست‌های اصل44، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید هم کانالیزه نمی‌شوند.

او با بیان اینکه ابزارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید در ایران وجود ندارد، افزود: بانک و بورس باید نقدینگی را به سمت تولید پمپاژ کنند که متاسفانه بانک‌های تخصصی وضعیت بدی دارند و بسیار کوچک‌اند و بانک‌های استانی و شهرستانی هم که نداریم.

این کارشناس بازار پول و سرمایه، فضای نامناسب کسب و کار تولیدی و نواقص قانون تجارت و عملیات پولی را نیز از دیگر مشکلات حوزه تولید برشمرد.