توسعه صنعت کشتی سازی کشور در صورت حمایت‌های داخلی

مردم هم باید هزینه حمایت از تولید داخل را بدهند نه فقط دولت
21 آذر 1396
صادرات 269 میلیون دلاری فرش ایران به 80 کشور جهان/ عدم اختصاص بودجه مورد نیاز بیمه قالی‌بافان
21 آذر 1396

توسعه صنعت کشتی سازی کشور در صورت حمایت‌های داخلی

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 19 آذر 96 شناسه خبر 1596821 : وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان الزامات توسعه صنعت کشتی سازی کشور گفت: در صورت حمایت های داخلی می‌توانیم قدم‌های محکمی در این مسیر برداریم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که تاریخ تمدن‌ کشتیرانی ایران به 6000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، اظهار کرد:‌ فرهنگ فنی و مهندسی ایرانیان از دیدگاه کشتیرانی و کشتی‌سازی بسیار پُربار است، آبهای خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند از دیرباز پهنه کشتیرانی ایرانیان بوده است.

وی با اشاره به این‌که ایران  سابقه درخشانی در کشتیرانی و کشتی‌سازی دارد، تصریح کرد: در دوره تاریخ قبل از 50 سال پیش (تا پیش از تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) دچار خواب و غفلت بودیم و از سابقه تاریخی ایران دور ماندیم. پس از انقلاب تعداد کشتی‌های کشتیرانی از 100 فروند عبور کرد و سند پر افتخاری به خصوص در دوره جنگ تحمیلی را به ثبت رساند.

وی با یادآوری این‌که کشتیرانی در دوره تحریم به کشور در جهت پیشرفت  اقتصاد کمک کرد با طرح این پرسش که چرا با توجه به موقعیت ایران، اتصال دریای عمان به دریای خزر و بسیاری از پتانسیل‌ها در جایگاه واقعی در حیث مسائل دریا نیستیم، گفت: دولت دوازدهم به دنبال پاسخ به این سئوال است.

وی با بیان این‌که چه سهمی از این ناتوانی مربوط به ناوگان کشتیرانی است، اظهار کرد: باید ببینیم در عرصه نرسیدن ایران به جایگاه خودش، نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های حمل‌ونقل در حوزه‌های ریلی، دریایی و جاده‌ای چه میزانی است. همچنین نقش بنادر کشور در این مسئله چقدر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت:  رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند “وقتی به سابقه تاریخی دریایی ایران نگاه می‌کنم افسوس می‌خورم که چرا در صنایع دریایی دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم”.

شریعتمداری بیان کرد: باید به این مفهوم توجه کرد تا  زمانیکه کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نخواهند ایران به یک کشتی‌سازی قدر تبدیل نمی‌شود، اگر این‌گونه باشد می‌توانیم قدم‌های محکمی در این مسیر  برداریم.

وی با تاکید بر این‌که توسعه ساخت داخل دریایی با حمایت کشتی‌های داخلی میسر می‌شود، اظهار کرد: همچنین با اصلاح مقررات در بنادر کشور از جمله بندر چابهار، امام خمینی، بندر شهید رجایی به دنبال این هستیم تا بتوانیم ایران را به مرکز مهم توزیع کالا منطقه و بین المللی تبدیل کنیم.