تنها ۶ درصد نیاز روغن کشور در داخل تولید می‌شود/ سنگ‌اندازی مافیای واردات بر سر توسعه کشت دانه‌های روغنی

آغاز تولید خودروهای هیوندایی از دی ماه امسال در بم
27 شهریور 1395
چینی‌ها بلای صنعت خودروی ایران
27 شهریور 1395

تنها ۶ درصد نیاز روغن کشور در داخل تولید می‌شود/ سنگ‌اندازی مافیای واردات بر سر توسعه کشت دانه‌های روغنی

خبرگزاری فارس شنبه 27 شهریور 95 : مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد گفت: طبق برنامه‌ریزی تا ۱۰ سال آینده با توسعه کشت کلزا و سایر دانه‌های روغنی در کشور تا ۷۰ درصد روغن مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنیم، اما مافیای واردات برای منافعش در این راه سنگ‌اندازی می‌کند.

علیرضا مهاجر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های اخیر علی‌رغم نیاز کشور به کاشت دانه‌های روغنی، بیشتر به تمایل به واردات دارد و توجهی به توسعه کشت دانه‌های روغنی نشده، اظهار داشت: در سال‌های اخیر کسی به فکر توسعه کشت دانه روغنی نبوده، چرا که حاکمیت این حوزه به دست واردکنندگانی است که سودشان در واردات است.

وی با اشاره به اینکه روغن جزء کالاهای اساسی است که با ارز دولتی وارد می‌شود، تصریح کرد: معمولاً واردات با ارز دولتی صرفه دارد و به دلیل سود سرشار، کسی توجهی به تولید داخل نمی‌کند.

مجری طرح دانه‌های روغنی اظهار امیدواری کرد که تا 10 سال آینده بتوانیم 70 درصد نیاز روغن کشور را از طریق کاشت کلزا، آفتابگردان و سویا در داخل تأمین کنیم.

مهاجر توسعه کشت کلزا را هدف اصلی وزارت جهاد دانست و افزود: این محصول اگر در پاییز کشت شود، آب‌بری کمی دارد و در کنار آن، برای پایداری تولید گندم از کلزا استفاده می‌کنیم، مضاف بر آنکه این محصول بین 42 تا 48 درصد روغن دارد و از نظر سلامت جامعه هم روغن مفیدی محسوب می‌شود.

به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی، کنجاله کلزا برای تولید مرغ و تخم‌مرغ هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و صرفه اقتصادی خواهد داشت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، از سنگ‌اندازی آنهایی که منافع‌شان با توسعه تولید داخل دانه‌های روغنی به خطر می‌افتد، انتقاد کرد و گفت: به دلیل واردات روغن بی‌کیفیت، باید چهار برابر هزینه درمان بیماری‌های ناشی از روغن نامرغوب از جمله بیماری‌های قلبی عروقی در کشور را بپردازیم.

وی گفت: اکنون تنها ۶ درصد نیاز روغن کشور در داخل تولید می‌شود و سالانه ۴ میلیارد دلار صرف واردات روغن می شود و در صورت توسعه کشت دانه‌های روغنی ۱۵ درصد اشتغال بخش کشاورزی در این بخش خواهد بود.