تنها ۱.۳ درصد از صادرات کشور دارای فناوری پیشرفته است

پاکت سیمان ۱۱۷ درصد گران شد+ سند
2 آبان 1397
واردات پوشاک ممنوع شد ولی قاچاق متوقف نشد
2 آبان 1397

تنها ۱.۳ درصد از صادرات کشور دارای فناوری پیشرفته است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 29 مهر 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسروتاج امروز در بیست و دومین سالروز ملی صادرات اظهار کرد: در شرایط سیاسی اقتصادی متفاوتی در صحنه تجارت جهانی و منطقه‌ای از لحاظ جنگ تعرفه‌ای با رفتن ریسک کشوری و افزایش نااطمینانی به سر می بریم.

* افزایش نرخ معقول ارز فرصتی برای تولید و صادرات است

وی افزود: صادرات از نظر اقتصاد کلان به سبب نقش آن در تخصیص درست عوامل تولیدی، افزایش مقیاس تولید، خلق فرصت‌های شغلی مولد، ارتقاء بهره‌بری تولید، تجربه و فناوری، گسترش دانش، توسعه پایدار ظرفیت‌های تولیدی و تجاری، و ایحاد فضای محک زدن تاب‌‌آوری اقتصاد ملی و ارتقای مقاومت اقتصاد، اهمیت فزاینده دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: سالجاری که در سال حمایت از تولید ملی بسر می‌بریم اهمیت پرداختن به موضوع صادرات اهمیت بیشتری یافته است و نمی‌توان تنها به رشد 10 هزار درصدی صادرات در چهار دهه که البته امری مبارک است بسنده است.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه و تجارت به عنوان یک سازمان سیاستگذار، هدایت‌کننده و مروج باید از پتانسیل‌ها بودجه، اختیارات و امکانات لازم برای تعالی دیپلماسی تجاری و استفاده از فرصت‌ها و خنثی‌سازی تهدیدات باشد تا به وظایف و مطالبایت که دولت و جامعه از آن دارد جامعه عمل بپوشاند.

خسروتاج با بیان اینکه افزایش معقول نرخ ارز در عرصه اقتصادی فرصتی منحصر به فرد برای تولیدکننده و صنعت‌گر به حساب می‌آید گفت: تولیدکنندگان در همکاری که با صادرکنندگان و همچنین شناسایی و مطالعه بازارهای هدف خارج از کشو ردارند می‌توانند به بهبود کیفیت تولید مطابق بازارهای صادراتی ارزآوری و ارزش افزوده مناسب برای کشو رایجاد کنند.

* تنها 1.3 دهم درصد از صادرات کشور دارای فناوری پیشرفته است

وی افزود: براساس کالبدشکافی صورت گرفته درباره شرکتهای صادرکننده در قالب مدل ارائه شده از آنکتاد (سازمانی جهانی) نشان می‌دهد که در بین شرکتهای صادر کننده کشور حدود 1.3 درصد آنها دارای فناوری پیشرفته 26.3 درصد برای فناوری میانی، 7.9 درصد دارای فناوری پایین، 23.4 در گروه صادرات منبع محور و بیش از 41 درصد در گروه کالاهای اولیه جای دارند.

خسروتاج ادامه داد: در سال 97، 89 درصد صادر کننده نمونه ما وب‌سایت دارند و 88 درصد از تشکل‌های صادراتی عضو هستند ون 84 درصد برند داخلی دارند و همچنین 20 درصد از آنها برند خارجی دارند. 71 درصد کالاهای صادراتی آنها دارای استاندارد بین‌المللی و 61 درصد استاندارد کیفی دارند و 61 درصد آنها از مزیت دفتر فروش خارجی در کشور برخوردارند.

وی درپایان صحبت‌های خود گفت: برای عبور از شرایط حساس و خطیر کنونی لازم است که تلاش مضاعف و بیشتری در کشور صورت گیرد که در این راستا از صادرکنندگان انتظار داریم برای بهبود وضعیت ارزی کشور اقدام به فروش ارز خود در داخل برای تشویق تولیدکنند که این امر به تحقق سیاستهای ضدتحریمی دولت کمک می‌کند.