تعداد شرکت‌های خارجی چابهار ۴ برابر و میزان سرمایه‌گذاری یک سوم شد

خشکسالی وعده های مسئولان به گندمکاران/ هرسال دریغ از پارسال‌
21 مرداد 1396
واحدهای صنعتی بیشتری در سال ۹۶ تعطیل شدند
23 مرداد 1396

تعداد شرکت‌های خارجی چابهار ۴ برابر و میزان سرمایه‌گذاری یک سوم شد

خبرگزاری فارس شنبه 21 مرداد 96 : با وجود اینکه در دولت یازدهم تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در منطقه آزاد چابهار چهار برابر شده است اما میزان سرمایه‌گذاری خارجی به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه توانا خبرگزاری فارس تعداد شرکت‌های خارجی فعال در منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر رشد فزاینده داشته است.

بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ابتدای سال 92 تا انتهای سال گذشته 184 شرکت خارجی در منطقه آزاد چابهار شروع به فعالیت کرده‌اند، این در صورتی است که تعداد کل شرکت‌های ایجاد شده در دولت دهم تنها 43 مورد بوده است.

از مزایای اصلی حضور شرکت‌های خارجی در یک کشور انتقال سرمایه و فناوری است، اما نکته جالب این‌جاست که با وجود چهار برابر شدن تعداد شرکت‌ها در منطقه آزاد چابهار سرمایه گذاری خارجی در این منطقه یک سوم قبل شده است.

جدول زیر به صورت سالانه تعداد شرکت‌های خارجی ایجاد شده در منطقه آزاد چابهار را از سال 88 تا 95 نشان می‌دهد:

با توجه به ارقام ذکر شده در جدول بالا حضور قارچ‌گونه شرکت‌های خارجی در منطقه آزاد چابهار در حالی رخ داده است که این شرکت‌ها هیچ سرمایه‌ای را وارد کشور نکرده‌اند.

لازم به توضیح است که مراکز نظارت‌گر اعم از سازمان امور مالیاتی و سازمان بازرسی کل کشور در مناطق آزاد، کنترل کمتری نسبت به سرزمین اصلی دارند، یعنی به عبارتی دیگر شفافیت به اندازه کافی در مناطق آزاد وجود ندارد که همین موضوع می‌تواند بستر مناسبی برای فساد اقتصادی باشد.