تصمیم دولت برای افزایش ۳برابری تعرفه خوراک دام/ گرانی مرغ در راه است

بازگشت اجباری دولت روحانی از سیاست درهای باز اقتصاد
4 اسفند 1396
ادامه واردات برنج به کشور در فصل ممنوعیت
4 اسفند 1396

تصمیم دولت برای افزایش ۳برابری تعرفه خوراک دام/ گرانی مرغ در راه است

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 2 اسفند 96 : محمد یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: این تصمیم در دولت مطرح است که تعرفه واردات کنجاله سویا بالا رفته و از 7 درصد فعلی به 20 یا 25 درصد افزایش یابد.

وی افزود: این امر مطرح است که دانه سویا که در کارخانه‌های روغن‌کشی استفاده دارد با ارز مبادله‌ای وارد شود و به واردات کنجاله آن که مصرف خوراک دام و طیور دارد ارز مبادله‌ای اختصاص نیابد و از ارز آزاد استفاده کنند.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره دلایل این تصمیم گفت: ما توجیهاتی ارائه دادیم که افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا منجر به بالا رفتن قیمت برای مصرف‌کننده نهایی (مردم) می‌شود و همچنین عرضه خوراک دام را در اختیار کارخانه‌های روغن‌کشی قرار می‌دهد. دولت تصمیم دارد که به‌جای واردات سویا که مصرف خوراک دام و طیور دارد دانه سویا وارد کرده و آن را برای روغن‌کشی در اختیار صنایع روغن‌کشی قرار دهد و این صنایع باشند که کنجاله باقیمانده را به مرغداران و دامداران بفروشند، اما باید در نظر داشت که این اتفاق منجر به انحصار کارخانه‌های محدود روغن‌کشی در کشور خواهد شد.

یوسفی تصریح کرد: در صورتی که تعرفه کنجاله سویا بالا برود تأثیر مستقیمی به‌روی قیمت مرغ در بازار خواهد داشت زیرا بخش غالب خوراک طیور و بخشی از خوراک دام در کشور وارداتی است و منجر به گرانی مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه بالا رفتن نرخ کنجاله سویا چقدر بر قیمت تمام‌شده مرغ تأثیر می‌گذارد گفت: برای تولید هر کیلوگرم مرغ  آماده به طبخ حدود یک کیلوگرم کنجاله مصرف می‌شود که این نسبت برای مرغ زنده حدود یک کیلوگرم است.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به اینکه آیا آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بر مرغ‌های گوشتی نیز اثر گذاشته و این صنعت را نیز درگیر کرده است یا خیر، گفت: هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در صنعت مرغ گوشتی کشور گزارش نشده است که سازمان دامپزشکی می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص ارائه دهد.

بنابراین گزارش، کنجاله سویا بخشی از خوراک طیور را تشکیل می‌دهد؛ کنجاله سویا از دانه سویا به دست می‌آید به‌طوری که بعد از روغن‌کشی از این محصول حدود 17 درصد روغن به دست آمده و مابقی آن برای مصارف خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/*