تصمیمات ضدتولید دولت یک‌به‌یک از راه می‌رسد/بازار لوازم خانگی ایران دودستی تقدیم ترک‌ها شد

بخشنامه جدید ضدتولید/دروازه واردات کالا به کشور در آستانه انتخابات باز شد
4 بهمن 1395
“فساد ۱۱ هزار میلیاردی” در هیچ دولتی سابقه نداشته/ در گذشته “بدهکاران بانکی” تعیین‌کننده مدیران عامل بانک‌ها نبودند
7 بهمن 1395

تصمیمات ضدتولید دولت یک‌به‌یک از راه می‌رسد/بازار لوازم خانگی ایران دودستی تقدیم ترک‌ها شد

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 5 بهمن 95 شناسه خبر 1306042 : یک تولیدکننده لوازم خانگی با اشاره به اینکه اصلاً شرایط تولید محصولات لوازم خانگی در ایران و ترکیه برابر نیست، گفت: تصمیم جدید دولت برای کاهش تعرفه ۲۳ کالای وارداتی از ترکیه فقط بازار کشور را دودستی در اختیار ترک‌ها قرار می‌دهد.
حسین فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن انتقاد از تصمیم اخیر وزارت صنعت در کاهش تعرفه 23 ردیف از کالاهای وارداتی ترکیه به کشور، اظهار داشت: این تصمیم به هیچ عنوان در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی نیست. چرا دولت فقط شعار حمایت از تولید می‌دهد اما در عمل تصمیمات ضدتولید می‌گیرد؟

وی با اشاره به اینکه اصلاً شرایط تولید محصولات لوازم خانگی در ایران و ترکیه برابر نیست، افزود: در ایران تولیدکنندگان باید مواد اولیه را گران‌تر از قیمت‌های جهانی خریداری و حتی باید بهره‌های سنگین را به نظام بانکی پرداخت کنند، این در حالی است که تولیدکننده ترک از حمایت‌های زیاد دولت برخوردار است و تسهیلات 4درصدی دریافت می‌کند.

این تولیدکننده تصریح کرد: با اعمال این تصمیم فقط بازار کشور را دودستی در اختیار ترکیه قرار می‌دهیم و مردم دیگر تمایلی به خرید اجناس ایرانی نخواهند داشت.

فتاحی با بیان اینکه قراردادهای تعرفه ترجیحی فقط در شرایط یکسان بازار نتایج مثبت خواهد داشت، گفت: چرا دولت به‌جای این‌گونه تصمیم‌ها سیاست روشنی را برای حمایت از بخش تولید که امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، نمی‌گیرد؟

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی حتماً اعتراض خود را نسبت به کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی ترک به وزارت صنعت اعلام خواهند کرد.

به گزارش تسنیم، براساس بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت از 26 دی ماه امسال تعرفه 23 ردیف از کالاهای وارداتی ترکیه کاهش یافته است. طبق این بخشنامه تعرفه واردات کالایی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، مبلمان و ماشین ظرفشویی و سایر از تعرفه 40درصدی به 30 درصد کاهش یافته است.