تدوین طرحی در مجلس برای ممانعت از دریافت سود مرکب از تسهیلات تولید

جزئیات توافقات ایران و عراق در حوزه صنعت و بازرگانی
19 فروردین 1398
فرصت بزرگی که در سال ۹۷ سوخت
19 فروردین 1398

تدوین طرحی در مجلس برای ممانعت از دریافت سود مرکب از تسهیلات تولید

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 19 فروردین 98 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین برنامه «پایش» در سال 98، موضوع نقش بانک ها در رونق تولید را بررسی نمود. در همین خصوص سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی برنامه، با بررسی تبصره 16 لایحه بودجه که به بخشش جریمه دیرکرد تسهیلات اعطا شده به تولیدکنندگان می پردازد، گفت: بحث بخشش جریمه دیرکرد در تبصره 16 قانون بودجه،تنها مربوط به بخشش جریمه دیرکرد در سال آخر بازپرداخت تسهیلات است. البته این تبصره هرسال در قانون بود اما اجرا نمی شد.

وی افزود: امسال بانک ها برای حذف این تبصره با رایزنی های خود، این موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت کشاندند که در نهایت با وجود موافقت بیش از نصف اعضای مجمع با این تبصره، اما به دلیل عدم کسب حد نصاب دو سوم، مجمع رای به حذف تبصره مذکور داد. این موضوع در سال رونق تولید، خود عامل مهمی برای جلوگیری رونق در کارخانجات کشور است.

در همین زمینه علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشودگی جرایم دیرکرد وام‌های زیر صد میلیون تومان نتایج خوبی داشت و با توجه به دغدغه مجلس در خصوص رونق تولید و مخالفت با دریافت سوی روی سود در وام های اعطا شده به تولید کنندگان، مجلس تصمیم گرفت این طرح را در مورد وام ها دنبال کند.

وی گفت: در سال 95 مجلس طرح بخشودگی جرایم را برای وام های زیر 100 میلیون تومان به تصویب رساند. در نتیجه آن در سال گذشته، 700 پرونده دریافت وام تشکیل و 40 هزار میلیارد تومان پرداخت شد که با بخشودگی جرائم دیرکرد تعداد زیادی از گردونه وام‌ها خلاص شدند. بنابراین قرار بر این شد این موضوع برای وام های بالاتر از 100 میلیون تومان هم پیگیری شود.

کریمی گفت: برخی بانک‌ها تسهیلات می‌دهند، اما نرخ سود را بعد از گذشت یکسال تغییر می‌دهند که این امر صحیح نیست.  البته این نرخ‌ها با تمدید وام تغییر می‌کند.

وی افزود: طرح‌های زیادی در مجلس برای عدم تبعیض بخشودگی جرایم بانکی ارایه کردیم که فعلا در شورای نگهبان و مجمع تشخیص در حال رفع ایراد است.

کریمی درپایان گفت: نرخ سود تسهیلات نباید با فرمول مرکب محاسبه شود. در همین خصوص طرح دو فوریتی در حال تدوین است تا بتوانیم تولیدکنندگان را از چنبره نظام بانکی خلاص کنیم.

تامین اجتماعی برای تولیدکنندگان دردسر عظیمی است

بخش دیگر برنامه به بررسی مشکلات تولید کنندگان پرداخت. بر اساس این گزارش در ادامه برنامه ملک سجادی مفرد، کارآفرین نمونه تولید آویز لباس از برخورد سلیقه ای با تولیدکنندگان انتقاد کرد و گفت: در قانون معافیت حق کارفرکای تامین اجتماعی برخی کارها از جمله خم کاری شامل معافیت می شوند.

وی افزود: اما سازمان های ناظر استان خوزستان شغل من را از رسته خم کاری خارج کرده و مسئولیت را به یکدیگر پاس می دهند. تامین اجتماعی برای تولیدکنندگان دردسر عظیمی است و مدل طراحی شده اشک کارآفرینان را در می آورد.

موانع احداث بازارچه صنایع دستی

در ادامه برنامه حامد سهرابی، مدیر بازارچه صنایع دستی اظهار کرد: سند 6 دانگ و مجوز احداث بازارچه دائمی را دریافت کردم اما وزارت راه و شهرسازی مانع فعالیت ما شد.

وی افزود: چرا مدیران ارشد وزارت خانه ها با وجود شعار حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید همچنان فرافکنی می کنند.

حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای تهران در پاسخ به کارآفرین مذکور گفت: اگر مجوزی داده شده است مجوزها زمان دار نیست زیرا قوانین بازارچه های حاشیه جاده زیر مجموعه قانون مجتمعات رفاهی  می شود.

وی ادامه داد: این نوع مجوز ها احتیاج به تمدید ندارد جز اینکه این مکان ها ، محل احداث پایگاه هلال احمر، اورژانس و پلیس در ایام نوروز باشد.

سؤال نظرسنجی برنامه «پایش» با رویکرد توجه به «رونق تولید»، به‌صورت زیر از مخاطبان سؤال پرسیده شده است:

آیا موافقید بانک‌ها مکلف شوند جرائم دیرکرد تولیدکنندگان را ببخشند؟ 1.بله 2.خیر

در پایان نیز 86 درصد از مردم موافقتشان را با مکلف شدن بانک ها به بخشیدن جرائم دیرکرد تولیدکنندگان اعلام نمودند.