تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به داروهای خاص را تهدید می‌کند

صنعت چرم مصنوعی به مشکل خورد/ وزارت صمت چه کار می‌کند؟
7 آبان 1398
۳۱۰ هزار میلیارد تومان پول تولید در جیب بانک‌ها بلوکه شد
15 آبان 1398

تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به داروهای خاص را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 8 آبان 98 : به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز ، تحریم‌های آمریکا علیه ایران دسترسی برخی ایرانی ها به داروهای خاص برای درمان بیماری هایی مثل سرطان و اپی لپسی را تهدید می‌کند. این علیرغم معافیت هایی است که برای واردات کالاهای بشردوستانه وجود دارد .
تارا سپهری فر، یک محقق در گروه ناظر حقوق بشر و نویسنده این گزارش در موسسه پژوهشی آتلانتیک کونسیل گفت:« کمبود جدی دارو در ایران در حال حاضر وجود ندارد ولی افرادی که از برخی بیماری های نادر و خاص رنج می برند هنوز هم با تاثیرات منفی تحریم ها مواجه هستند» .
وی گفت:« اگر این شرایط تغییر نکند، انتظار داریم آسیب به این افراد شدید تر هم شود» .
طبق این گزارش، مرکز تحقیقات و درمان سرطان کودکان محک در ایران با کمبود سه داروی مخصوص شیمی درمانی پگ آسپار گیس، مرکاپتو پورین و وین بلاستین مواجه است .
صدها نفر از افرادی که در ایران مبتلا به بیماری پروانه ای یا ای بی هستند برای دریافت دارو پس از تحریم‌ها با مشکل مواجه شده‌اند .
غذا ، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه از تحریم‌هایی که واشنگتن سال گذشته پس از خروج دونالد ترامپ از برجام بر ایران وضع کرد، معاف شده بودند .
ولی اقدامات آمریکا در هدف قرار دادن همه چیز از فروش نفت گرفته تا حمل و نقل و فعالیت های مالی، بانک های خارجی را از تجارت با ایران ترسانده است که شامل معاملات بشردوستانه هم می شود. واردات غلات هم کاهش یافته است .
طبق این گزارش، کاهش صادرات نفت ایران باعث افزایش تورم شده و بر قدرت خرید مردم برای دارو تاثیر گذاشته است .
هفته گذشته وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مکانیسم جدید بشر دوستانه آنها شفافیت بی سابقه ای در تجارت غذا و دارو با ایران ایجاد می کند .
دولت آمریکا اعلام کرده دولت ها و بانک های خارجی باید اطلاعات کافی را در اختیار خزانه‌داری آمریکا قرار دهند تا مطمئن شوند هیچ پولی برای توسعه موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم یا سایر فعالیت‌های مالی خرابکارانه در اختیار تهران قرار داده نمی شود .
این اقدام آمریکا تسهیل تجارت بشردوستانه را با تردید مواجه می سازد چون احتیاج است بانک ها اطلاعات زیادی را افشا کنند .