تجارت ۳ کشور اروپایی امضاکننده برجام با ایران یک سوم شد

درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت شوینده‌ها
11 خرداد 1398
تصویب کلیات سند رونق تولید در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی
11 خرداد 1398

تجارت ۳ کشور اروپایی امضاکننده برجام با ایران یک سوم شد

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 6 خرداد 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است.

مبادلات دو طرف در سه ماهه نخست 2018 بالغ بر 5.276 میلیارد یورو بوده که این رقم در سه ماهه نخست امسال یک‌چهارم شده و به 1.259 میلیارد یورو رسیده است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس 2019 به کمتر از نصف صادرات این اتحادیه به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سه ماهه نخست سال 2018 بالغ بر 2.375 میلیارد یورو اعلام شده بود اما این رقم در مدت مشابه امسال به 1.041 میلیارد یورو کاهش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست 2019 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌سیزدهم شده و به 218 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال قبل 2.901 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

افت قابل توجه تجارت اتحادیه اروپا با ایران در سه ماهه سال 2019 که تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران بازگشته است نشان می‌دهد این اتحادیه به‌رغم وعده‌های خود نتوانسته است از منافع ایران در چارچوب توافق هسته‌ای دفاع کند. کشورهای اروپایی با پیروی از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران واردات نفت از ایران را در سه ماهه نخست سال 2019 متوقف کرده‌اند و صادرات کالا به ایران را به کمتر از نصف رسانده‌اند.

* فرانسه واردات از ایران را به مرز صفر رساند

بر اساس این گزارش، فرانسه به عنوان یکی از امضاکنندگان برجام با پیروی از تحریم های آمریکا در سه ماهه نخست امسال تنها 4.3 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است در حالی که طی مدت مشابه سال قبل 553 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. صادرات این کشور به ایران نیز که در سه ماهه نخست سال قبل 248 میلیون یورو گزارش شده بود در مدت مشابه امسال به 90 میلیون یورو کاهش یافته است.

به همین ترتیب صادرات آلمان به ایران در سه ماهه نخست امسال و واردات از ایران طی این مدت تقریبا نصف شده است. آلمان که در سه ماهه نخست سال قبل 679 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود این رقم را در سه ماهه امسال به 338 میلیون یورو کاهش داده است. واردات از ایران نیز در سه ماهه 2019 به 55 میلیون یورو کاهش یافته است. آلمان در مدت مشابه سال قبل 95 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

انگلیس طی سال های اخیر تجارت قابل توجهی با ایران نداشته است. این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 50 میلیون یورو کالا به ایران صادر و 5 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات این کشور به ایران در مدت مشابه سال قبل 55 میلیون یورو و واردات از ایران 8 میلیون یورو اعلام شده بود.

*تجارت 3 کشور اروپایی امضاکننده برجام با ایران یک سوم شد

به گزارش تسنیم، مجموع تجارت سه کشور اروپایی امضا کننده برجام با ایران در سه ماهه نخست 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم شده و به 542 میلیون یورو رسیده است. این سه کشور در ماه های ژانویه تا مارس سال قبل 1.638 میلیارد یورو با ایران تجارت داشتند.

صادرات سه کشور فرانسه،‌ آلمان و انگلیس به ایران در سه ماهه نخست امسال نصف شده و به 478 میلیون یورو رسیده است. واردات از ایران نیز یک دهم شده و بالغ بر 64 میلیون یورو شده است. صادرات این سه کشور به ایران در سه ماهه نخست سال قبل 982 میلیون یورو و واردات از ایران 656 میلیون یورو گزارش شده بود.