سیف: ۲ بانک ایرانی بزودی در انگلیس فعال می‌شوند
1 شهریور 1394
پراید و پژوی صادراتی چند؟
16 شهریور 1394

بیکاران شغل خود را از کجا طلب کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ( تاریخ: ۱۵/شهریور/۱۳۹۴ – ۰۰:۳۲ ، شناسه خبر: ۸۵۰۴۹۸)، در حالی اشتغال دغدغه اصلی کشور است که هنوز متولی این امر به درستی مشخص نیست. علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان سکان دار این وزارت خانه اشتغال را موضوعی فرا دستگاهی می‌داند و معتقد است که برای ایجاد اشتغال همه دستگاه‌ها باید مشارکت کنند. در حالی ربیعی خود را مسئول بیکاری نمی داند که آمار مربوط به اشتغال را ارائه می دهد.علیرضا حیدری، کارشناس بازار کار درباره این اعتقاد می‌گوید:به هیچوجه وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست و امر اشتغال فرادستگاهی است. به واقع می توان گفت که اشتغال محصول سرمایه گذاری (سیستم بانکی)،جلوگیری از واردات بی رویه (وزارت بازرگانی)و اتخاذ سیاست های درست مالیاتی(وزارت امور اقتصادی و دارایی) است. بنابراین وقتی این موارد دچار مشکل شود بالطبع اشتغال هم صدمه می بیند.

کارشناس حوزه کار معتقد است: اگر این وزارتخانه اطلاعات بازار کار را جمع آوری و رصد نکند براستی چه دستگاه دیگری باید این مهم را انجام دهد.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماههای اخیر به دلیل اینکه وزارت رفاه اجتماعی نیز است، مسئولیت حذف افراد پردرآمد را از دریافت یارانه عهده دار شده است. آیا اگر این وزارتخانه که مسئولیت رفاه اجتماعی را برعهده دارد نتواند برای منابعی که از حذف افراد پردرآمد حاصل می شود، برنامه ریزی کند کدام نهاد دیگر باید این مهم را برعهده گیرد؟

به گزارش تسنیم، حسن طایی،‌معاون اشتغال ربیعی درباره متولی اشتغال معتقد است: چه گفته شود متولی کار در کشور هستیم و چه گفته نشود، وزارتخانه نامش با کار همراه است، به عبارت دیگر این وزارتخانه به مثابه کانون هماهنگی برای سیاستگذاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی است.

طائی با بیان اینکه هیچ یک از ابزارهایی که کار ایجاد می‌کند، دست وزارت کار نیست، تأکید کرد: در وزارت کار می‌توان نشست‌ها و هماهنگی‌هایی پیرامون چگونگی تأمین مالی کسب و کارهای خانگی، خرد، کوچک، متوسط و بزرگ انجام داد؛ از طرفی هم با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباطاتی ایجاد شده که منجر به مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی شود.

کوروش پرند، معاون وزیر کار همچنین با تأکید بر نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ایجاد اشتغال بیان داشت: این سازمان متولی اشتغال نیست اما همه دستگاه ها باید برای ایجاد اشتغال نقش خود را ایفا کنند و مربیان این سازمان نیز برای توانمندسازی نیروی انسانی و ورود آنها به بازار کار نقش مهمی دارند.

اما مسئله اینجاست که اکنون با معضل بیکاری میلیونی در جامعه روبرو هستیم و روز به روز این معضل در حال تشدید است. چرا که متولی امر در این زمینه مشخص نیست.

نبود متولی امر اشتغال تا جایی کشیده شد که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت فرمودند.”آقای ربیعی که همیشه میگوید مسئله‌ی اشتغال و مانند اینها به عهده‌ی من اصلاً نیست و خودشان را خلاص می‌کنند ولی بالاخره یکی از بخش‌ها، یا شما یا سازمان برنامه [مسئول‌] است؛ البتّه وزارت اقتصاد هم به یک معنا در بعضی از جاها واقعاً مسئول است “.