بینش صادراتی و تولیدی‌ ما آسیب دیده است/ ظرفیت ایجاد یک تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی را داریم

دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر انقلاب
8 آذر 1395
نرخ تورم تولیدکننده افزایش یافت
11 آذر 1395

بینش صادراتی و تولیدی‌ ما آسیب دیده است/ ظرفیت ایجاد یک تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی را داریم

خبرگزاری فارس دوشنبه 8 آذر 95 : قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: براساس مطالعات مؤسسه مکنزی در آمریکا ایران قابلیت تولید ناخالص داخلی تا حدود یک تریلیون دلار و ایجاد 9 میلیون شغل را دارد اما برای این کار باید 3.5 تریلیون دلار سرمایه داخلی و خارجی جذب کند.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد اینکه آیا ایران شرایط پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد، گفت: در تجارت نمی‌توانیم تافته جدا بافته از جهان باشیم و به همین دلیل برای پیوستن به این سازمان و به حداقل رساندن اختلافات در سطح بین‌الملل مذاکره می‌کنیم.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه به دلیل عدم عضویت در این سازمان تعرفه‌ کالاهای وارداتی ما به کشورهای مختلف بالا است، افزود: این موضوع بخصوص در کالاهایی که مزیت رقابتی داریم، اصلا به نفع ما نیست.

وی تصریح کرد: کشورهایی مثل آمریکا که با ما رابطه خصومت‌آمیز دارند مانع عضویت ما در سازمان تجارت جهانی شده‌اند که امیدواریم بعد از برجام نگاه مثبت برای حضور و پیوستن ایران در این سازمان پیش بیاید.

مودودی گفت: نگرانی اکثر اقتصاددانان و دست‌اندرکاران این است که در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی، بازار ما در اختیار سایر کشورها قرار گیرد و ما نمی‌توانیم با مشکلات عدیده سهمی از بازار جهانی بگیریم.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه با عضویت در سازمان تجارت جهانی فضای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌شود، بیان داشت: با پیوستن به این سازمان دلیلی برای نگرانی و از بین رفتن سرمایه‌های داخلی وجود ندارد، بلکه ممکن است با سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش‌ها ظرفیت‌ها هم افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های بالای حمل و نقل، تولید‌کنندگان فقط به فکر صادرات نخواهند بود بلکه برای کاهش هزینه‌ها قطعا به سمت سرمایه‌گذاری هم می‌روند.

مودودی با بیان اینکه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران دو مزیت خواهد داشت تصریح کرد: این امر در درجه اول سبب ورود تکنولوژی روز دنیا به ایران می‌شود و در درجه دوم باعث می‌شود تا مصرف‌کننده داخلی بتواند از بهترین کیفیت کالای تولیدی استفاده کند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: در دوران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینش صادراتی و تولیدی ما آسیب دیده و قواعد و قوانین تولید و صادرات را نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: حل این مسائل در کنار نخبگان صنعت و تجارت دنیا قطعا ما را بعد از مدتی به یک قطب تولیدی و صادراتی بزرگ دنیا تبدیل می‌کند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه اعتقاد جهانیان بر این است که ایران ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای تبدیل شدن به یک اقتصاد نوظهور را دارد، گفت: ایران جزو بزرگترین اقتصاد‌های دنیاست که هنوز به سازمان تجارت جهانی نپوسته است.

مودودی تصریح کرد: براساس مطالعات مؤسسه مکنزی در آمریکا ایران قابلیت تولید ناخالص داخلی تا حدود یک تریلیون دلار و ایجاد 9 میلیون شغل را دارد اما برای این کار باید 3.5 تریلیون دلار سرمایه داخلی و خارجی جذب کند.

مودودی گفت: برای رسیدن به اهداف صادراتی باید زیرساخت‌ها اصلاح، تکنولوژی به روز و دانش فنی بهینه شود.