بودجه ۱۴۰۰ تورم زاست/ سال ۹۹ بدترین سال از لحاظ اعتماد عمومی به دولت بود

گلایه واحدهای صنعتی از قطع مکرر آب و برق/ چرا دولت در اوج مصرف، دیواری از دیوار صنعت کوتاه‌تر نمی‌بیند
25 اسفند 1399
ترخیص غیرقانونی پوشاک از طریق خوداظهاری در گمرکات انجام می شود
25 اسفند 1399

بودجه ۱۴۰۰ تورم زاست/ سال ۹۹ بدترین سال از لحاظ اعتماد عمومی به دولت بود

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 19 اسفند 99 : رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بودجه سال آینده تورم زاست به مشکلات مدیریتی دولت اشاره کرد و گفت: سال ۹۹ بدترین سال از لحاظ اعتماد عمومی به سیاست ها و اقدامات اقتصادی کشور بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری در بیست و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت اقتصاد در سال جاری اظهار داشت: اقتصاد ایران در سال های گذشته همیشه با چالش های مختلفی درگیر بوده است ولی سال 99 علاوه بر چالش های ساختاری اقتصاد سه چالش جدید افزایش تحریم ها، کاهش درآمد نفتی و همه گیری کووید 19  نیز به آن اضافه شد که همه این عوامل باعث شد عرضه و تقاضا را به شدت درگیر کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به منفی بودن تولید ناخالص داخلی خوشبختانه در پاییز امسال یک رشد دهم درصدی را داشتیم، افزود: میانگین 9 ماهه گذشته هنوز 1.2 درصد رشد تولید ناخالص منفی است و با توجه به منفی بودن رشد تولید ناخالص دو سال گذشته اگر قرار باشد ما به رشد ناخالص سال 96 برسیم با چنین آهنگ رشدی رسیدن به این هدف هم سخت است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: هر چند رکود در بخش تقاضا تشدید نیافت که علت اصلی آن افزایش تقاضای بخش دولتی بود، اما در عمل بخش خصوصی و رشد صادراتی متاسفانه منفی و بسیار کمرنگ بود و بخاطر کاهش درآمد سرانه واقعی مصرف بخش خصوصی نیز افت زیادی کرد. موضوع دیگری که وجود داشت این بود که صادرات بدون نفت خام کشور در سال 99 به 34 میلیارد دلار و واردات به 38 میلیارد دلار رسید که تقریبا نسبت به سال 98 واردات 15 درصد و صادرات 18 درصد کاهش داشت.

خوانساری تصریح کرد: جهش نرخ ارز یکی از عوامل بود. نرخ ارز سال 99 به مانند سال 97 جهش زیادی داشت و این جهش می توانست عاملی برای صادرات غیرنفتی باشد ولی متاسفانه اثر خود را بر روی  افزایش قیمت واردات کالاها و همچنین مواد اولیه تولید گذاشت که عامل اصلی عدم انتفاع را می  توان در سردرگمی صادرکنندگان و فرآیند پیچیده و غیرشفاف بخشنامه های دولتی که لطمه زیادی به صادرات کشور زد جستجو کرد و متاسفانه از موقعیتی که می توانستیم برای افزایش صادرات استفاده کنیم، بهره کمی بردیم.

وی تأکید کرد: بر اساس اعلام گمرک در 11 ماهه سال 99 به میزان 11 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی داده شد که انتظار می رفت  این ارز که مابه التفاوت با قیمت ارز بازار آزاد داشت،  در شاخص اقلام خوراکی تاثیر بگذارد که طبق گزارش مرکز آمار 66 درصد افزایش در اقلام خوراکی داشتیم.

به گفته خوانساری،اگر این ارز به قیمت واقعی در بازار داده می شد و برای خانواده های آسیب پذیر یارانه نقدی و مستقیم می دادیم مسلما اثر آن بیشتر بود و عدالت اجتماعی بیشتر رعایت می شد و متاسفانه با هشدارهای مکرر بخش خصوصی اتاق به این موضوع توجه نشد و تاسف بار تر اینکه دولت امسال در بودجه ارز دو نرخی را پیشنهاد داد و انتظار می رفت که مجلس این را تصویب نکند که متاسفانه مجلس هم آن را تصویب کرد و ما در سال آینده باز هم ارز دو نرخی را خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بازارهای مالی کشور در سال 99 تحت تنش و تلاطم شدید قرار گرفت، یکی از بازارهایی که می توانست به کمبود منابع مالی بنگاه ها کمک کند بازار سهام بود که متاسفانه به علت عدم برنامه ریزی صحیح و نبود نظارت بر این بازار چنین هدفی حاصل نشد و خیلی از خانواده ها و افراد  زیان های زیادی دیدند وعملا موجب سلب اعتماد عمومی از سیاستگذاران این بخش شد.

* استمرار تورم یک چالش مهم اقتصادی است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه چالش بعدی اقتصاد که شاید مهمترین چالش نیز باشد  استمرار تورم بالاست، اظهار داشت: تورم ریشه  بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است و پیش بینی می شود که تا پایان سال تورم 36 درصدی داشته باشیم که با توجه به هدف گذاری  بانک مرکزی برای تورم 22 درصدی بنابراین اختلاف زیادی بین هدف گذاری و واقعیت تورم وجود دارد.

وی افزود: تمام کشورهای در حال توسعه یا نوظهور تورم تک رقمی دارند و 9 کشور فقط تورم دو رقمی دارند که متاسفانه ایران یکی از آنها است و باز هم مشخص است که در سال آینده تا چه میزان قرار است هزینه ناکارآمدی و سوء مدیریت اقتصادی و کسری بودجه در قالب تورم و تضعیف توان مالی به خانوارها و اقتصاد کشور تحمیل شود.

خوانساری تصریح کرد: موضوع بعد نااطمینانی از وضعیت اقتصاد در کشور در سال آینده است. این موضوع نگرانی مهمی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. برخی از متغیرهای اقتصادی همچنان وضعیت نامشخصی دارد مثل نرخ ارز، بهای حامل های انرژی و نرخ سود بانکی. در سال 99 شاهد نوسانات شدید 80 درصدی نرخ ارز بودیم اگر چه هشدارهای زیادی داده شد.

* امکان تورم بالا در سال آینده  با توجه به بودجه

به گفته وی، ممکن است در سال آینده با توجه به بودجه ای که دولت ارائه داده و مجلس در حال تصویب آن است تورم بالایی داشته باشیم و مجددا فنر ارز از جا در رود و مجدا شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

خوانساری در ادامه با جمع بندی و نتیجه گیری مطالب اظهار داشت: یکی از مسائل و آثار اجتماعی در سیاست های اقتصادی افت شدید میزان اعتماد جامعه به سیاستگذاران است و در حوزه فعالیت های اقتصادی نیز تغییر مکرر سیاست ها و مقررات و بخشنامه ها کسب و کارها را دستخوش وضعیت نابسامانی کرد که هر گونه عکس العملی به موقع و لازم برای مواجهه با اتفاقات بیرونی را هم از آن ها سلب کرده است .

وی  اشاره کرد:  بخش مهمی از زمان آن ها صرف مسائل ناشی از سوء مدیریت در سازمان ها و ادارات دولتی می شود و شاید از این لحاظ سال 99 بدترین سال از لحاظ اعتماد عمومی به سیاست ها و اقدامات اقتصادی کشور باشد. مهمترین مطالبه عمومی جامعه به ویژه خانوارهای کشور و فعالان اقتصادی تک رقمی کردن تورم است، این خواسته جزء بدیهی ترین و ابتدایی ترین مطالبات و در عین حال مهمترین مساله اقتصاد کشور است.