برپایی ایستگاه‌های «اقتصاد مقاومتی» در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن /80 درصد تحریم‌های اقتصاد داخلی است+عکس

“نمیه‎ی پُر” | پرستاری که کارآفرین شد؛ سود ماهانه ۵ میلیونی از یک زیرزمین
22 بهمن 1396
تغییر شرایط معافیت مالیاتی برخی واحدهای تولیدی با مصوبه دولت
25 بهمن 1396

برپایی ایستگاه‌های «اقتصاد مقاومتی» در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن /80 درصد تحریم‌های اقتصاد داخلی است+عکس

خبرگزاری فارس یکشنبه 22 بهمن 96 : یک مدرس دانشگاه گفت: ما برای نجات اقتصادی کشور باید نسخه اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم همان‌طور که آمریکا از ۱۵۰ سال پیش همین نسخه را اجرا کرده است و باید الفبای اقتصادی را از مدارس آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امسال در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن ایستگاه‌هایی برای پرسش و پاسخ و ارائه توضیحات در مورد اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ایجاد شده که در مسیر برای راهپیمایان بابیان سخنرانی توضیحات کاملی را ارائه می‌کنند. محمد فیضی مدرس دانشگاه و استاد اقتصاد و سرمایه‌گذاری در یکی از این ایستگاه‌های مستقر(چهارراه ولیعصر) به اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان شعار سال مطرح کرده‌اند تا همه بدانند که این موضوع شعار نیست، بلکه برنامه عملی است؛ چراکه مهم‌ترین راهبرد اقتصاد انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف باید در چارچوب انقلاب باشد و تنها راه‌حلی که می‌تواند در شرایط وخیم اقتصادی کشور را نجات دهد، اقتصاد مقاومتی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این موضوع در کشورهای دیگر نیز تجربه شده است، خاطرنشان کرد: از ۱۵۰ سال قبل در آمریکا نیز اقتصاد مقاومتی در حال اجراست، چراکه آن کشور در آن زمان قانونی را به تصویب رساند که اجازه خرید خارجی ندارد و باید نیازش را تولید کند، درصورتی‌که خود دولت ما بزرگ‌ترین واردکننده کالای خارجی است.

وی ادامه داد:‌ درعین‌حال تولیدکنندگان ما دچار خودتحریمی هستند و با اینکه ۱۲ سال مذاکره کردیم تا تحریم‌های خارجی حل شود این موضوع فقط ۲۰ درصد مشکلات ما را حل می‌کند و ۸۰ درصد دیگر تحریم درونی است. یعنی تولیدکننده به‌جای تولید باکیفیت مطلوب کالای بنجل به‌دست مردم می‌دهد و مردم هم در مقابل تولیدکنندگان داخلی دچار مدگرایی افراطی و خرید کالای خارجی شده‌اند.

فیضی همچنین به وضعیت بانک‌ها اشاره کرد و افزود: بانک‌ها به جای این که وام و منابع بانکی را در راستای چرخاندن چرخ اقتصاد به‌کارگیرند، صرف امور تجاری و دلالی می‌کنند و واردات بی‌رویه و حتی قاچاق از منابع بانکی استفاده می‌کنند.

این مدرس دانشگاه همچنین با انتقاد از عملکرد دولت خاطرنشان کرد: دولت به‌جای رونق دادن به فضای کسب‌وکار و توسعه کارآفرینی مولد به واردات دامن می‌زند، تولید را خوابانده است و مدیران دولتی خودشان با عدم خودباوری و اتکا به تولید داخلی، روی به رفع نیازها از محل واردات آورده‌اند.

نکته دیگری که این اقتصاددان دانشگاهی به آن اشاره کرد این است که تعلیم و تربیت ما در مدارس و دانشگاه بر مبنای اصول اقتصادی به فرزندان جامعه نیست و از تربیت اقتصادی خالی است، درحالی‌که تربیت اقتصادی باید از سنین کودکی شروع شود و به کودک آموزش داد بجای آنکه در سنین جوانی امید به استخدام دولتی داشته باشد به فکر تولید و  کارآفرینی باشد.

وی به حجم و گستردگی بدنه دولت اشاره کرد و گفت: دولت ایران ۱۰ برابر جمعیت دولت ژاپن کارمند دارد، درحالی‌که جمعیت ژاپن دو برابر جمعیت ماست، ولی ۳۰۰ هزار کارمند دارد و دولت ما ۳ میلیون، در کنار این موضوع فرزندان ایران برای تولید و اقتصاد مقاومتی تربیت نمی‌شوند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم، باید دیوار تحریم‌های داخلی را تخریب کنیم و اراده محکم دولتمردان پشت آن باشد، مضاف بر آنکه حمایت مردمی را هم می‌خواهیم نه آنکه دولتمردان فقط حرف بزنند و در عمل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نادیده بگیرند.

در یکی دیگر از ایستگاه‌های «اقتصاد مقاومتی به زبان ساده» (نبش خیابان قدس) که در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن برپا شده است، قاسم رستم‌پور کارشناس ارشد اقتصادی به راهبردهای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ ما دو راهبرد داریم یکی برنامه‌ریزی اقتصادی و دیگری اصلاح فرهنگ اقتصادی است یعنی آنکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در یک بازه زمانی بیشتر نیازهای مصرفی کشور را توسط تولیدات با کیفیت داخلی تأمین کنیم و در کنار آن هم مردم از تولید داخلی مصرف کنند نه آنکه تولیدکننده تولیدکننده و مصرف‌کننده آن را نخرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی بسیار مؤثر است، تصریح کرد: ما هفت کشور بزرگ اقتصادی داریم که همه آنها از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، هند، چین و کره جنوبی از ابتدا اقتصادشان را مقاومتی کردند تا بعد از مدتی شکوفا شود. مگر همین آمریکا نمی‌گوید اقتصادش آزاد است پس چرا خودش روی پسته ایرانی ۲۴۱ درصد تعرفه واردات وضع کرده‌ است. یا در سال ۱۹۳۰ قانونی وضع کردند که تمام نهادهای آمریکایی محصول‌شان را از محل تولید داخل آمریکا بخرند.

رستم‌پور با بیان اینکه مثال در این زمینه‌ها بسیار زیاد است، افزود: حتی زمانی که کارخانه‌های لاستیک‌سازی آمریکا با مشکل فروش مواجه شدند تعرفه واردات لاستیک چینی به آمریکا ۳۵ درصد افزایش یافت یا وقتی گندم این کشور قیمتش بالا رفت، مرزهایش را بست تا گندم ارزان‌قیمت فرانسوی وارد نشود و دولتمردان ما وقتی کالایی در کشور گران یا کم می‌شود روبه واردات می‌آورند،مثلاً می‌گویند شکرگران شده پس برای تنظیم بازار شکر وارد کنیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به تدابیری که کشورهای مختلف و موفق برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در پیش گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: کره جنوبی صنعت خودروسازی‌اش را تقریباً با ما شروع کرد اما اکنون می‌بینیم چه تفاوتی بین محصول آنها و ما ایجاد شده است. یک مدیر کره‌ای می‌گفت مهندسی خانه‌ها را به گونه‌ای ساختیم که ماشین چینی و آمریکایی در آن جا نشود یا همان هند که اکنون حرف زیادی برای صنعت نساجی دارد با یک چرخ ریسندگی کارش را شروع کرد.

مقصد بعدی ما ایستگاه سوم «اقتصاد مقاومتی به زبان ساده» در ابتدای خیابان آزادی است، در این ایستگاه مهدی ساقی کارشناس اقتصاد مقاومتی به موانع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از ماست که برماست و ۸۰ درصد مشکلات از تحریم داخلی است،چرا که دشمنان می‌خواهند با تحریم های نفتی، بانکی، کشتیرانی و تحریم کالا از طریق ناامید کردن مردم انقلاب اسلامی را متوقف کنند اما به هدف‌شان نمی‌رسند.

وی افزود: به دلیل آنکه قدرت و ظرفیت اقتصاد ایران بالاست و مردم برتلاش و خلاق هستند دشمنان سعی می‌کنند تا با احتکار با دامن زدن به احتکار، گران‌فروشی و عدم تولید با کیفیت کالای ایرانی ضربه بزنند تا در نهایت مردم با نخریدن حتی کالای با کیفیت ایرانی آن را تحریم کنند.

این کارشناس اقتصاد مقاومتی به این نکته هم اشاره کرد که بنابه اعلام رسمی مؤسسه نایاک آمریکا خود آمریکا از تحریم ایران پنج برابر ایران یعنی رقمی معادل سالانه ۱۷۶ میلیارد دلار ضرر می‌کند در حالی که این خسارت به ایران رقمی حدود ۳۵ میلیارد دلار است.