تخطی نوبخت، طیب‌نیا و سیف از دستور رئیس جمهور/چرا آمار اقتصادی سال ۹۴ محرمانه شد؟
4 دی 1395
تکاپوی دولت برای اتلاف ۴۲۰۰میلیارد تومانی در طرح جدید اشتغال
4 دی 1395

برندفروشی‌ها در قبضه خارجی‌ها

آرمان شنبه 4 دی 95 کد خبر ۱۷۳۱۰۴ : پوشیدن لباس ایرانی تقریبا تبدیل به رویا شده است؛ حتی اگر دلتان بخواهد لباسی بخرید که در داخل تولید می‌شود سخت آن را پیدا می‌کنید، چرا که بازار پوشاک این روز‌ها بیش از پیش در قبضه برند‌های خارجی است و فروشگاه‌های عرضه کننده به انحای مختلف قوانین مربوط به این حوزه از جمله این را که برندهای خارجی برای ادامه فعالیت در ایران باید بخشی از تولیدات خود را در داخل کشور انجام دهند، زیر پا می‌گذارند. آنها به امضای قرارداد‌های صوری با تولید کنندگان داخلی می‌پردازند، در حالی که علاقه‌ای به فروش کالا‌های ایرانی ندارند. در این میان فروشگاه‌های ویژه‌ای هستند که حتی توانسته‌اند خود را از چارچوب نظارتی صنف خود خارج کنند و با خیال راحت به عرضه پوشاکی بپردازند که معلوم نیست اصل باشد.

صنعت نابودشده

صنعت نساجی و پوشاک در ایران داستان تلخ و هشدار دهنده‌ای دارد. کشور ما زمانی در این صنعت سرآمد بود و کارخانه‌های نساجی و کارگاه‌های تولید پوشاک برای هزاران ایرانی شغل ایجاد می‌کرد، اما اکنون این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها یا ورشکست و تعطیل شده‌اند یا بسیار کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند. جای محصولاتی که در این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تولید می‌شد، محصولات ترکیه‌ای، ایتالیایی، چینی و حتی بنگلادشی آمده‌اند. اسفند سال گذشته مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت: براساس آمارهای مستند و میزان پارچه ای که در دوزندگی‌ها به البسه تبدیل می‌شود، توان تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پوشاک را در داخل کشور داریم، ولی سالانه ۶۳۰ میلیون دلار پوشاک قاچاق وارد ایران می‌شود. گلنار نصراللهی با بیان اینکه نیاز سالانه ما به پوشاک حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است افزود: طبق آمارهای جهانی، در سال ۲۰۱۴ سالانه بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار پوشاک وارد ایران می‌شود که تنها ۱۰ درصد آن از مبادی قانونی و۹۰ درصد ان قاچاق می‌شود. با وجود تمهیدات اندیشیده شده در این حوزه اما همچنان بازار پوشاک در قبضه خارجی‌هاست. در این میان آنطور که مسئولان صنفی می‌گویند برند فروش‌ها نقش مهمی در این مساله دارند.

برند‌های وارد کننده

روز گذشته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره فعالیت برندهای خارجی در ایران، گفت: فعالیت این برندها در ایران تحت نظر مرکز امور اصناف انجام می‌شود، اما برای فعالیت کسب و کار به اتحادیه مراجعه می‌کنند. بنابراین اگر مرکز امور اصناف به ما اعلام کند که اینها مجوز ندارند، از طریق نیروی انتظامی و اماکن با آنها برخورد می‌شود. ابوالقاسم شیرازی، با بیان اینکه البته در وظایف ذاتی اتحادیه است که با متخلفان برخورد کند، افزود: مطابق با دستورالعملی که چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت داده بود، فعلا به این واحدهای صنفی مهلت سه ماهه داده شده که شرایط خود را مطابق با دستورالعمل تغییر دهند.او با اشاره به اینکه این واحدها باید ۲۰ درصد از کالاهایی را که در ایران عرضه می‌کنند در داخل کشور تولید کنند، اظهار داشت: برخی از این واحدهای صنفی تفاهمنامه‌ای را با تولیدکنندگان ایران بسته‌اند، اما هنوز هیچ یک از این اقدامات به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین منتظر هستیم تا دستورالعمل وزیر برای اجرا به ما ابلاغ شود تا با این واحدها برخورد کنیم. شیرازی با اعلام اینکه ما دخالتی در مجوز کار برندهای خارجی در ایران نداریم و مطابق با دستورالعمل‌هایی که از سوی مرکز امور اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما اعلام می‌شود، اقدام می‌کنیم، گفت: تاکنون هم بیشترین حمایت را از اتحادیه، نیروی انتظامی و امور اماکن داشته است، اما به نامه‌نگاری‌هایی که با وزارت صنعت داشتیم؛ بسیار طولانی رسیدگی می‌شود.او در جواب این سوال که بسیاری از این برندها در پاساژهای مرتبط با شهرداری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دایر کرده‌اند، افزود: متاسفانه شهرداری در نمایشگاه‌هایی هم که برگزار می‌کند، فقط شعار حمایت از تولید داخل می‌دهد، در حالی که برندهای خارجی و کالاهای وارداتی در آنها مشاهده می‌شود.شیرازی با بیان اینکه در بسیاری از برندهای داخلی هم که مدعی تولید داخل هستند، ۴۰ تا ۵۰ درصد از کالاهای آنها وارداتی است، اظهار داشت: ما تولیدکنندگان کوچک و متوسط زیادی داریم که اتحادیه سعی می‌کند صدای آنها را به گوش مسئولان برساند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به اینکه برخی برندهای داخلی ادای وظیفه نمی‌کنند، افزود: در این میان واردات غیررسمی پوشاک به کشور هم انجام می‌شود، البته در سال جاری میزان واردات غیررسمی بسیار کاهش یافته است، اما در گذشته به صورت انبوه وارد می‌شد. به گفته شیرازی ورود غیرقانونی پوشاک به کشور حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

فروشگاه‌های زنجیرهای، تافته جدابافته

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار نفر پروانه کسب از اتحادیه گرفته‌اند، گفت: به تازگی فروشگاه‌های زنجیره ای در حال افزایش هستند که البته اینها تافته جدا بافته اند و تحت نظارت ما نیستند. شیرازی با بیان اینکه اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره ای بر این فروشگاه‌ها نظارت دارند، اظهار داشت: به ما اعلام کرده اند که شما کاری به این فروشگاه‌ها نداشته باشید؛ البته اگر دستورالعملی در این خصوص به ما ارسال شود، این اقدام را انجام خواهیم داد.او در جواب این سوال که چه نهادی بر تخفیف‌های فصلی این فروشگاه‌ها نظارت می‌کند، گفت: در گذشته نظارت بر تخفیف‌ها و فروش‌های فوق‌العاده این فروشگاه‌ها هم بر عهده اتحادیه بود؛ زیرا این حراج‌ها از دو بعد انجام می‌گیرد؛ اول اینکه یک برند موجودی انبار را به حراج می‌گذارد که در این صورت تخفیف‌ها تا سقف ۷۰ تا ۸۰ درصد اعمال می‌شود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ادامه داد: همچنین برخی از فروشگاه‌های داخلی با یک تولیدکننده قرارداد می‌بندند و فروش فوق‌العاده می‌گذارند و در نهایت با ۲۵ درصد تخفیف اجناس خود را می‌فروشند، بنابراین موجودی اینها مرتب شارژ می‌شود.