برطرف نشدن موانع بانکی بر صنعت فولاد ایران تاثیر منفی می‌گذارد

رکود به توان برق گران
4 آذر 1395
خسارت میلیاردی باغات مرکبات و مزارع کلزا شمال کشور از برف و سرما
6 آذر 1395

برطرف نشدن موانع بانکی بر صنعت فولاد ایران تاثیر منفی می‌گذارد

خبرگزاری تسنیم جمعه 5 آذر 95 شناسه خبر 1249785 : رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران گفت: گروهی از بانک های بزرگ همچنان از انجام معاملات مالی برای ایران خودداری می کنند و این تاثیراتی منفی بر صنعت فولاد کشور دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ترند، هرچند حجم تولید و صادرات تولید کنندگان فولاد در ایران در طی چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته، اما به گفته محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران، شرکت های فولادسازی ایران همچنان با کمتر از ظرفیت کامل تولیدی خود فعالیت می کنند.
آزاد گفت، حجم تولید و صادرات فولاد کشور افزایش یافته، اما میزان مصرف داخلی تاکنون انتظارات را برآورده نکرده است.
بر اساس جدیدترین آمارها، ایران در 7 ماهه نخست سال 95، 1.99 میلیون تن فولاد خام و 1.296 میلیون تن فراورده های فولادی صادر کرده است. این رقم نشان دهنده رشد 103 و 5 درصدی نسبت به سال گذشته است.
اما ایران در همین بازه زمانی 150 تن فولاد خام و 1.807 میلیون تن محصولات فولادی وارد کرده که به ترتیب 299 و 18 درصد افزایش نشان می دهد.
محمد آزاد افزود، گروه کارخانجات فولاد در ایران تعداد شیفت های فعالیت خود را به یک شیفت کاهش داده اند در حالی که آنها می توانند در دو یا حتی 3 شیفت کار کنند.
وی افزود، در صورتی که موانع تولید برطرف شود، تولید کنندگان ایرانی می توانند به راحتی سطح تولید خود را بالا ببرند.
آزاد گفت، هرچند مشکلات مربوط به تراکنش های بانکی پس از اجرای برجام حل شده،، اما گروهی از بانک های بزرگ همچنان از انجام معاملات مالی برای ایران خودداری می کنند و این تاثیراتی منفی بر صنعت فولاد کشور دارد.
از سوی دیگر، رقبای ایران محصولات خود را با قیمت هایی پایین تر عرضه می کنند و در نتیجه آن ایران بخشی از بازار جهانی خود را از دست داده است، اما محصولات ما از کیفیت بالاتری برخوردارند.
وی چین را اصلی ترین رقیب ایران در بازار فولاد خواند و گفت، تولید کنندگان فولاد چین تقریبا نیمی از تولید فولاد جهان را در اختیار دارند.
محمد آزاد با تشریح راه های کمک به صنعت فولاد ایران از دولت خواست تا از تولید کنندگان حمایت کند.