بانک‌ها به دو سوم واحدهای صنعتی متقاضی، وام ندادند

واحدهای صنعتی بیشتری در سال ۹۶ تعطیل شدند
23 مرداد 1396
آفریقای جنوبی بازار مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی
23 مرداد 1396

بانک‌ها به دو سوم واحدهای صنعتی متقاضی، وام ندادند

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 22 مرداد 96 شناسه خبر 1489980 : دبیرکل خانه صنعت استان تهران با اشاره به اینکه بانک ها پارسال به تمهیدات اندیشیده شده دولت تمکین برای حمایت از تولید ملی تمکین نکردند گفت: از ۱۲۰۰ واحدی که برای استفاده از تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم فقط ۴۰۰ واحد موفق شدند تسهیلات بگیرند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه تحولات چشمگیر و مثبتی در شهرک های صنعتی اتفاق افتاده است، گفت: همه ارکان و بخش های مختلف دولت باید به قول هایی که به واحدهای تولیدی می دهند در حوزه فعالیت در شهرک های صنعتی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه بانک ها پارسال به تمهیدات اندیشیده شده دولت تمکین نکردند، افزود: در استان تهران از 1200 واحدی که برای استفاده از تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم فقط حدود 400 واحد موفق شدند تسهیلات دریافت کنند.

مرتضوی اضافه کرد: در حوزه رونق تولید هنوز نتوانستیم مشکلمان را با بازار حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی فعال نیستند، گفت: اگر این تعداد را با 36 درصد واحدی که زیر 50 درصد کار می کنند جمع کنیم به این نتیجه می رسیم که حدود 40 درصد از ظرفیت موجود در شهرک های صنعتی مان بدون استفاده است.

مرتضوی افزود: بخشی از این مشکل در حوزه مسائل کلان اقتصاد کشور است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه در تهران در تامین برق تعدادی از شهرک های صنعتی مشکل اساسی داریم، گفت: در برخی از این شهرک ها به اندازه کافی پست برق وجود ندارد و در برخی از آن ها مقدار آب دهی چاه های آب کمتر از مصرف مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه برای بهبود سطح اشتغال باید شهرک های صنعتی را تقویت کنیم، افزود: برای این منظور همه دستگاه ها باید بسیج شوند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان ها باید پای کار باشند و برای حل مشکلات کمک کنند.

مرتضوی گفت: از سال 1388 به بعد در بودجه های عمرانی فاجعه رخ داده است و اکنون بودجه های عمرانی در مقایسه با بودجه های جاری حتی 14 تا 15 درصد نیست.

وی ادامه داد: حدود 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره داریم اما فقط 40 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی ماست.

مرتضوی افزود: فراهم نمودن زیرساخت ها بر عهده دولت است اما بیشتر هزینه های کشور صرف بودجه های جاری کشور می شود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه در ماه اردیبهشت حدود یک و نیم میلیون عدد چک برگشتی معادل 13 هزار میلیارد تومان داشتیم، گفت: رشد چک های برگشتی از نظر تعداد 36 درصد و از نظر مبلغ 62 و هفت دهم درصد بوده است و این نشان می دهد بازار و بخش توزیع بیماری حادی دارد.

وی افزود: بیماری بزرگی در اقتصاد ما وجود دارد و آن چگونگی تامین منابع مالی است.

مرتضوی گفت: نرخ ضریب تکرار سرمایه در کشور به یک و 3 دهم درصد رسیده است زیرا جور تامین سرمایه در گردش توزیع را هم تولید می کشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بنگاه های کوچک و زودبازده ما صادرات محور نیستند، گفت: در مدل اقتصادی که ما داریم تصمیماتی که در دولت گرفته می شود در سرنوشت اقتصاد و تولید بسیار اثر گذار است.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه سیاست های بلندمدت در حوزه صادرات می تواند نتیجه دهد، افزود: ما با دولت در تعامل و گفتگو و همچنین در حال مبارزه هستیم زیرا مبارزه میان بخش خصوصی و دولت همیشه وجود خواهد داشت و بخش خصوصی همیشه می خواهد نقش خود را پررنگ تر و نقش دولت را کم رنگ تر کند.

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: متاسفانه از روز نخست که بنگاه های زودبازده در کشورمان پایه گذاری شد چه در شهرک های صنعتی و چه در خارج از آن بصورت ابتر متولد شد.

ولی ملکی ادامه داد: در کشوری مانند ایتالیا دولت از بنگاه های کوچک زودبازده از اول تا آخر تولید و سه سال پس از تولید حمایت و راهبردی می کنند تا نتیجه بگیرند اما در کشور ما این روش نهادینه نشده است و بنگاه های کوچک و زودبازده با این روش وام دهی در بانک ها و با بروکراسی که در واگذاری زمین وجود دارد و فراهم نبودن زیر ساخت ها، صاحبان صنایع را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان شهرک های صنعتی متولی شهرک هاست و باید آن ها را ساماندهی کند.

ملکی با اشاره به اینکه سازمان شهرک های صنعتی متناسب با درآمد خود می تواند هزینه کند، افزود: نیازی که در شهرک ها و نواحی صنعتی وجود دارد بیش از چند برابر درآمد ماست.

وی گفت: مجلس در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط 2 ماه پیش از صندوق توسعه ملی 1500 میلیارد تومان برای ایجاد واحدهای کوچک در روستاها سالیانه مصوب کرد.

ملکی با بیان اینکه مجلس از طرح های توسعه عمرانی حمایت کرده است، افزود: نباید طرح ها را ناتمام رها کرد و به جای اینکه شهرک ها را ناقص اجرا کنیم 50 درصد آن را کامل اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک های ما بیمار هستند و فساد بانکی وجود دارد، گفت: همه این ها موجب شد که اکنون 50 درصد واحدهای صنعتی ما غیر فعال هستند.

ملکی افزود: متاسفانه زنجیره ارزش افزوده و ارتباط صنایع کوچک با صنایع بزرگ منقطع است و پیوسته نیست زیرا حتی در صنایع بزرگ به جز صنایع خودروسازی و پتروشیمی هدفمند عمل نکردیم.

وی گفت: مدیریت صحیح، حمایت اصولی دولت و پرداخت سرمایه های در گردش به موقع از طرف بانک ها اگر به درستی انجام شود و زبان بازرگانی را مدیرانی که در واحدهای کوچک و متوسط هستند بفهمند صادرات انجام خواهد شد.