بانک‌ها به‌راحتی مصوبه کاهش نرخ سود را دور زدند/ بیشتر تسهیلات صرف واردات می‌شود

جذب سرمایه‌گذاری خارجی نباید به تولیدات داخلی آسیب برساند
25 شهریور 1396
ایران به ویتنام پلی اتیلن صادر می‌کند
25 شهریور 1396

بانک‌ها به‌راحتی مصوبه کاهش نرخ سود را دور زدند/ بیشتر تسهیلات صرف واردات می‌شود

خبرگزاری تسنیم شنبه 25 شهریور 96 شناسه خبر 1520206 : نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه کاهش نرخ سود بانکی صوری است و عملیاتی نمی‌شود، گفت: بانکها پول مردم را از حسابهای کوتاه‌مدت به بلندمدت انتقال داده‌اند و بدین‌گونه مصوبه کاهش نرخ سود را دور زده‌اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، اولین اقدام اقتصادی دولت دوازدهم برای رونق و خروج از رکود، کاهش نرخ سود بانکی بود که تحلیلگران نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند. برخی در اینکه این اقدام بتواند باعث رونق تولید شود خوش‌بین هستند و عده‌ای نیز با توجه به شرایط فعلی و رکودی که حاکم است این اقدام را به‌تنهایی برای رونق اقتصادی کافی نمی‌دانند و عده‌ای دیگر از کارشناسان نیز معتقدند از اساس کاهش نرخ سود بانکی به‌صورت دستوری امکان‌پذیر نیست؛ در این رابطه با موسی‌الرضا ثروتی، گفت‌و‌گو کردم؛
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه از یک طرف اکثر بانکها ورشکسته‌اند و از طرف دیگر کنترل و نظارت بانک مرکزی بر بانکها ضعیف بوده در نتیجه باعث شده است که تمام صورت‌جلسه‌های مجمع‌ها که نوشته می‌شود صوری باشد، گفت: در چنین شرایطی بانکها زیان‌ده‌‌اند و به همین جهت برای افزایش سپرده‌ها ناچارند که سود بالای بانکی دریافت کنند و به این سادگی زیر بار نرخ پایین سود بانکی نخواهند رفت.

* رکود در بازار ملک باعث قرارگرفتن بانکها در وضعیت ورشکستگی
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه بانکها پول خود را تبدیل به ملک کرده‌اند و این املاک دچار رکود شده است، گفت: رکودی که گریبان کشور را گرفته بانکها نیز از آن بی‌نصیب نمانده‌اند و کاهش نرخ سود بانکی در چنین شرایطی باعث می‌شود که بانکها ورشکسته شوند.

*  در همه‌جای دنیا وقتی سود سپرده‌ها را پایین می‌آورند سود تسهیلات را نیز پایین می‌آورند
موسی‌الرضا ثروتی با یادآوری اینکه در همه جای دنیا وقتی سود سپرده‌ها را پایین می‌آورند سود تسهیلات را نیز پایین می‌آورند، گفت: اما چنین شرایط رکودی امکان پایین آوردن سود وامها را برای بانکها به وجود نیاورده است و اکنون مشاهده می‌کنیم که بانک مرکزی سود سپرده‌ها را کم اعلام کرده است اما وامهایی را که اکنون پرداخت می‌کند با همان سود بالا می‌دهد و این روش در دنیا بی‌نظیر است.
وی با اظهار اینکه وقتی مردم می‌بینند که سود بانکی آن‌چنان نیست که باعث ترغیب و جذب سرمایه‌شان شود سرمایه خود را به‌سمت طلا، سکه و ارز می‌برند، گفت: بخش محدودی از آن نیز به‌سمت زمین می‌رود چرا که زمین راکد است و روی‌آوری به این قسمت در چنین شرایطی زیاد نیست.
وی افزود: مردم به‌گونه‌ای عادت کردند که سرمایه خود را به‌سمت بانکها ببرند و عادت نکردند که به‌روی سرمایه‌گذاری در مواردی همچون بورس حساب کنند بنابراین وقتی از بانک ناامید شدند به‌سراغ کالاهایی چون طلا و ارز می‌روند.

* براساس قاعده سود بانکی 3درصد بالاتر از تورم است
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  با مثبت ارزیابی کردن کاهش سود بانکی گفت: حتی بیش از این نیز باید سود بانکی کاهش پیدا کند چرا که در همه دنیا بر اساس قاعده همواره سود بانکی 3 درصد بالاتر از تورم آن کشور است. الآن ادعا این است که تورم 9 درصد است بر این اساس سود بانکی باید 12 درصد باشد اما اکنون که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده است سود 18 درصد را مطرح کرده‌اند.

* مصوبه کاهش نرخ سود بانکی صوری است و عملیاتی نمی‌شود
موسی‌الرضا ثروتی با تصریح به اینکه این مصوبه کاهش نرخ سود بانکی صوری است و عملیاتی نمی‌شود، گفت:‌ بانکها پول مردم را از حسابهای کوتاه‌مدت به بلندمدت انتقال داده‌اند و به آنها اطلاع داده‌اند که “پول شما در حساب بلندمدت است” اما شرایط حساب بلندمدت را ندارد چرا که هرگاه سپرده‌گذاران خواسته باشند پولشان به آنها داده می‌شود در صورتی که از شرایط حساب بلندمدت این است که حداقل یک سال سپرده در حساب مشتری باقی بماند در واقع بانکها با این اقدام مصوبه را دور زدند تا مشتریان خود را از دست ندهند.

وی با تأکید بر اینکه این‌گونه کاهش نرخ سود بانکی با توجه به اینکه سود تسهیلات نیز پایین نیامده است نه‌تنها تأثیر مثبتی در اقتصاد کشور نداشته است بلکه تأثیر منفی نیز داشته است، گفت: تأثیر منفی این‌گونه کاهش نرخ سود بانکی این بوده است که به‌جهت جو تبلیغاتی که در جامعه ایجاد شده است مردم پولهای خود را به‌سمت بازار طلا و ارز می‌آورند.

*آش نخورده و دهان سوخته
این کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی اگر به‌صورت واقعی محقق شود اتفاقی لازم و مثبت در اقتصاد کشور است، گفت: اگرچه جو تبلیغاتی تورم و شک در بازارهای سکه و طلا و… ایجاد می‌کند اما اگر در عمل این اتفاق رخ دهد لاجرم بخشی از سرمایه مردم از بانکها به‌سمت تولید حرکت می‌کند اما در شرایط فعلی جو تبلیغاتی به وجود آمده است و حتی برخی از مردم از نیازهای ضروری خود نیز صرف‌نظر می‌کنند تا طلا و سکه بخرند اما در واقعیت رونقی در اقتصاد ایجاد نمی‌شود چرا که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نمی‌کند و در نتیجه نه‌تنها تولید رونق نمی‌گیرد بلکه شرایط رکودی نیز بیشر می‌شود.
موسی‌الرضا ثروتی  با ابراز اینکه عملاً بحث کاهش نرخ سود بانکی محقق نشده است، گفت: اگر هم در واقعیت بتواند نرخ سود بانکی پیاده شود دولت توانایی اداره ثروت مردم به‌سمت تولید را ندارد و بیشتر ثروت مردم در بخش‌هایی چون خرید طلا و ارز صرف می‌شود.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از واکنش‌های بازار در چند روز اخیر که در پاسخ به کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمده می‌توان فهمید که این طرح برای رونق اقتصادی شکسته خورده است، گفت:‌ چراکه پولهایی که از بانک خارج شده است به‌سمت تولید نرفته است همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم در چند روز اخیر شاخص‌های بورس نه‌تنها رشد نکرده است بلکه سقوط نیز کرده است و به‌جای آن قیمت طلا و ارز با افزایش روبه‌رو شده است.

وی با انتقاد از شرایط فعلی بانکها و سود بالای نرخ تسهیلات آنها برای تولیدکنندگان گفت: اکنون اگر صنعتگری احتیاج به دریافت تسهیلات بانکی پیدا کند باید 28 درصد سود به بانکها برای دریافت تسهیلات پرداخت کند حال سؤال این است که کدام صنعت است که 28 درصد سود داشته باشد؛ این صنعت در کشور وجود ندارد و در بخش کشاورزی نیز هیچ کشاورزی وجود ندارد که از کشت خود 20 درصد سود به دست بیاورد که بخواهد این مقدار برای دریافت تسهیلات پرداخت کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه کشاورزی که خوب سود کند 10 درصد است و صنعت که خوب سود کند 15 درصد است گفت: بنابراین تولید‌کننده‌ای اگر بخواهد با تسهیلات بانکی به فعالیت بپردازد قطعاً ورشکسته است و به همین جهت است که تولیدکنندگان سعی می‌کنند زیاد تسهیلات نگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که “چرا با وجود اینکه دریافت وام برای تولیدکنندگان هیچ توجیه اقتصادی ندارد باز شاهد دریافت وام تولیدکنندگان از بانک هستیم؟” گفت:‌ دسته‌ای از تولیدکنندگان برای دریافت وام از بانکها چاره‌ای ندارند چرا که  شرایط آنها به‌گونه‌ای است که می‌خواهند جلوی ضرر بیشتر را با ضرر کمتر بگیرند؛ به‌این‌گونه که اگر کارخانه‌ای بسته شود تولید صفر می‌شود و کل درآمد از بین می‌رود اما با این تسهیلات از بسته شدن کارخانه خود جلوگیری می‌کنند اگرچه درآمد به دست آمده را با مقداری اضافه‌تر به بانک می‌دهند تا از مقطع بحران خود خارج شوند.

*بیشتر تسهیلات بانک‌ها صرف واردات می‌شود نه تولید
موسی‌الرضا ثروتی  با اعلام اینکه 80 درصد وام بانکها به بخش خدمات تعلق می‌گیرد، گفت:‌ بنابراین بیشتر وام بانکها برای کارهای واسطه‌ای همچون واردات کالا اختصاص پیدا می‌کند و این به‌جهت سود بالایی است که واردات کالا دارد چرا که برای فعالیتی که بالای 70 درصد سود دارد پرداخت 25 درصد سود بانکی دشوار نیست.