سکوت محض درباره اسناد قاچاق ۲۰۰۰ تن خاک
7 تیر 1396
قرارداد فروش شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه رانتی منعقد شد/انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری
12 تیر 1396

“بالابرخرماچین” هم ایرانی شد

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 7 تیر 96 شناسه خبر 1447843 : سازمان بسیج مهندسین کشاورزی اعلام کرد: اولین بالابر خرماچین ایرانی با اثبات برتری کارایی خود در ارتفاع ۱۶ متری نخل های بومی کشور، وارد ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی اولین بالابر خرماچین  ملی که نمونه آزمایشی آن، ماه گذشته یک هفته ای را مهمان کشاورزان  بود تا در شرایط سخت نخلستان های غیر مسطح بومی ایران امتحان خود را پس دهد، اکنون جای خود را در میان برندهای خارجی ثبت شده در سامانه مکانیزاسیون جهادکشاورزی باز کرده است.

سید بابک هکی مخترع 47 ساله دستگاه بالابرخرماچین اکنون در میان بزرگترین مالکان نخلستان های جنوب کشور نامی آشنا دارد؛ این مخترع مازندرانی به درخواست کشاورزان بوشهری تخصص و تجربه 20 ساله خود را در طراحی و ساخت بالابرهای هیدرولیکی به میدان آورد تا به داستان تلخ سقوط کشاورزان از بالای درختان مرتفع نخل به هنگام چیدن خرما برای همیشه پایان دهد. وی مدیرعامل شرکت هیماکو است و تاکنون 5 اختراع ثبت شده در زمینه های صنعتی و کشاورزی دارد.

این تولیدکننده ملی تاکنون به واسطه تحقیقاتش، زمینه اشتغال 28 نفر را ایجاد کرده است. وی انگیزه خود از انجام فعالیت های تحقیقاتی را اینگونه توصیف می کند: متاسفانه فضای کشور به سمت و سویی رفته است که اکثرا  راه کسب درآمد را در دلالی جستجو می کنند و کمتر کسی به فکر تولید کالا یا خدمات می افتد؛ البته این راهم بگویم کسی که در ایران دست به تولید می زند باید عاشق باشد! 20 سال است که در زمینه طراحی بالابرهای هیدرولیکی فعالیت می کنم تاکنون 1 ریال وام بانکی و یا حمایت مالی دولتی دریافت نکرده ام  و برخلاف تصور عده ای که داشتن سرمایه پدری را عامل کسب موفقیت می دانند، کل هزینه تحقیقاتم را از درآمد تعمیرات واز جیب خودم تامین کرده ام.

بالابر خرماچین ایرانی 150 میلیون، نمونه خارجی 600میلیون!

بالابری که این مخترع مازندرانی برای برداشت خرما طراحی کرده است اولین دستگاهی است که امکان چیدن خرما با ضریب ایمنی بالا در ارتفاع 16 متری  وبه طور همزمان از 4 درخت را فراهم کرده است؛ قیمت تمام شده آن به طور تقریبی یک چهارم نمونه خارجی آن است و راه اندازی خط تولید آن 300 فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

وی درباره چگونگی طراحی و ساخت دستگاه اختراعی خود به خبرنگار ما می گوید: حدود یکسال پیش به پیشنهاد یکی از کشاورزان دزفولی کار تحقیقاتی بر روی طراحی بالابر خرماچین را با هدف کاهش قیمت تمام شده و بومی سازی آن با شرایط نخلستان های ایران آغاز کردم؛ پس از ساخت نمونه آزمایشی، این دستگاه به درخواست مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی بوشهر به منطقه آب پخش منتقل شد تا کشاورزان از نزدیک مدتی با آن کار کنند و کارایی آن را بسنجند.

وی اضافه می کند: پس از تاییدیه کشاورزان و انجام کلیه تست های فنی و ایمنی توسط مرکز مکانیزاسیون کرج، اکنون این دستگاه در سامانه مکانیزاسیون جهادکشاورزی در کنار دو برند خارجی ثبت شد تا برای ارائه عرضه به کشاورزان اقدامات لازم برای آن صورت بگیرد.

دست رد بر دستگاه بالابر خرماچین خارجی

به گفته کشاورزان عاملی که  این دستگاه را از نمونه خارجی اش متمایز می کند، قابلیت نصب بر روی تراکتور و نیسان است که امکان حرکت در نخلستان های  غیر مسطح بومی ایران را فراهم می کند؛ قابلیتی که نمونه خارجی در رقابت با آن کم آورده و باعث شده است کشاورزان دست رد به سینه آن بزنند.

اسکندر شبانکاره نماینده نخستان دارهای بوشهر که خود به مدت یک هفته با این دستگاه به صورت آزمایشی کارکرده است، درباره کارایی آن  می گوید: تا به امروز، دستگاهی با این قدرت و با این کیفیت وارد نخلستان های ما  نشده بود؛ نخلستان های ما پستی -بلندی دارد،بالابر خرماچین خارجی وارد مزرعه که می شود با افتادن در چاله ها خاموش شده و باید برای روشن کردن مجدد آن کلی هزینه کنیم؛ ضمن آنکه دستگاه خارجی 10 متر بیشتر بالا نمی رود و رفتن با آن در ارتفاع بالا بسیار ترسناک است چون به دلیل نداشتن کمک فنر، شخص دچار تکان های شدید و واژگونی می شود.

وی قیمت بسیار مناسب، سرعت بالا و احساس امنیت هنگام قرارگرفتن در ارتفاع  را از ویژگی های دستگاه خرماچین بابک هکی برشمرد  و در پیامی خطاب به مسئولان از دولت خواست از این محصول حمایت کنند تا قشرضعیف کشاورزان قدرت خرید آن را داشته باشند.

پا در کفش رانت خواران

عرضه این دستگاه به یک چهارم قیمت مشابه خارجی و با کارایی دوبرابرآن،به مذاق واردکنندگان این نوع ماشین آلات ایتالیایی خوش نیامده و به گفته صاحب این دستگاه دانش بنیان آنان بارها قصد داشتند با وی وارد معامله شوند؛معامله ای که باید سهم سود رانتخواران در آن لحاظ می شد تا اجازه ورود به بازار به او داده شود!

هکی با ابراز ناراحتی از طرز تفکر عده ای که خود را مالک  بر بازار ایران می دانند، می گوید:من شدیدا با ورود چنین افرادی تحت عنوان شراکت درفروش این دستگاه مخالفت کردم و بارها از سوی آنان مورد تهدید قرار گرفتم؛ د ریکی از مشاجرات به صراحت به آنان گفتم: “زمانی که این دستگاه را از خارج وارد می کردید آمدید بپرسید در داخل مملکت خودتان کسی هست که بتواند آن را تولید کند یا خیر؟ شما نگاه نمی کنید این دستگاه قرار است به دست چه کسی برسد؟ به دست کشاورزی که در گرمای 50 درجه خوزستان از ارتفاع 16 متری بالا میرود تا خرما بچیند و بتواند آن را بفروشد تازندگی اش را بچرخاند! آیا او توان پرداخت 600 میلیون تومان برای دستگاهی که شما وارد کرده اید را دارد؟”

حمایت بسیج از اختراع دستگاه بالابرخرماچین

سید بابک هکی  بسیج را حامی اقتصادمقاومتی می داند و برای آن که این محصول به دور از طمع زیاده خواهان با قیمت تمام شده واقعی به دست مصرف کننده برسد از این پایگاه مردمی درخواست حمایت می کند؛ علی امامی رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی مازندران دراینباره می گوید: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و  سازمان بسیج علمی و پژوهشی  در زمینه ساخت کمباین و سایر بخش های دانش بنیان کشاورزی همکاری دارد؛ در راستای این تعاملات مشترک موضوع دستگاه بالابرخرماچین ملی یکی از مواردی است که مورد حمایت معنوی بسیج قرار گرفته است؛  در نظر داریم از طریق رایزنی با سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان های خوزستان و بوشهر زمینه معرفی این دستگاه را به جامعه کشاورزان فراهم آوریم.

امید است با توجه ویژه مسئولان این اختراع دانش بنیان با ارائه تسهیلات ویژه هر چه سریع تر به دست کشاورزان زحمتکش برسد و استفاده از این محصول ایرانی کام نخل داران را شیرین کند.