شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم‎نامه همکاری امضا کردند
10 فروردین 1396
افزایش دوباره قیمت حبوبات در سال ۹۶
14 فروردین 1396

بارور کردن تولید ملی، موتور محرک اقتصاد

خبرگزاری تسنیم جمعه 11 فروردین 96 شناسه خبر 1353556 : دشمنان عزت و استقلال ایران اسلامی به هر قیمتی شده می‌خواهند اقتصاد ایران و بویژه موضوع تولید را با چالش های متعدد روبرو ساخته و آن را به تعطیلی بکشانند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت عشرت شائق * با عنوان «بارور کردن تولید ملی، موتور محرک اقتصاد» به شرح ذیل است:
بسیاری از مردم، دستگاههای سیاستگذاری و قانونگذاری کشور، مسئولین اجرایی و صاحب نظران مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی، منتظر پیام مقام معظم رهبری و مشخص شدن نام سال هستند تا سمت و سوی سیاست ها و اقدامات اجرایی خود را در راستای اهداف مشخص شده از سوی معظم له تنظیم نمایند.

نامگذاری «سال‌ها» توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در واقع تبیین راه و توجه دادن همه به موضوع یا موضوعات خاصی است که دارای ضرورت و اهمیت خاص هستند.

این امر سالهاست که به عنوان نقشه راه و جهت گیری سیاست های کلی نظام تلقی میگردد تا اولویت ها مشخص شود و هر یک از نهادها و دستگاهها و مسئولین اجرایی کشور بتناسب وظایف و اختیارات خود، اقداماتشان را معطوف به تحقق اهداف اعلام شده نمایند و میتوان گفت؛ نامگذاری سال ها، اقدامی در جهت تعیین سیاست های کلی نظام است که مطابق اصل 110 قانون اساسی از وظایف مهم رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.

بدیهی است برای نامگذاری یک سال ضرورت‌های ملی، بین‌المللی، فرهنگی، اقتصادی و … در نظر گرفته میشود و مقام معظم رهبری، براساس شرایط ملی و بین المللی و با در نظر گرفتن اهداف انقلاب اسلامی، اولویت هر سال را مشخص می‌ فرمایند.

امسال نیز برای هشتمین سال متوالی، نامگذاری سال‌ جدید با موضوعات اقتصادی انجام گرفت و رهبر معظم انقلاب با در نظر گرفتن اهمیت موضوع «اقتصاد مقاومتی» شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» قرار داده و از مسئولین و دست اندرکاران درخواست نمودند بر روی موضوع «اقتصاد مقاومتی» از بعد «تولید و اشتغال» متمرکز شوند و کارها را با برنامه‌ریزی انجام و در پایان سال نتایج آن را به مردم گزارش کنند.

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بمناسبت آغاز سال 1396 با اشاره به شادی ها و تلخی های سال گذشته، شادی‌ها را مربوط به عزت ملی، امنیّت ملّی، همّت جوانانه در میان ملّت ایران و حرکات مؤمنانه‌ی فراگیر در همه جای کشور و تلخی‌ها را عمدتاً مربوط به مسائل اقتصادی و اجتماعی اعلام و تاکید داشتند: «همه‌ی ما مسئولیم؛ هم پیش خدای متعال، هم پیش ملّت بایستی پاسخگو باشیم. من در سال «اقدام و عمل» که سال 95 بود از مسئولین محترم خواستم که ستادی برای اقدام و عمل تشکیل بدهند و تشکیل دادند؛ کارهای خوبی هم خوشبختانه انجام گرفت که گزارش آن را به ما دادند؛ لکن آنچه انجام گرفته است، با آنچه مورد انتظار مردم و مورد انتظار ما است، فاصله‌ی زیادی دارد.»

معظم له در تبیین شعار امسال فرمودند: اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتا اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به‌میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد.»

ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش پس از ناکامی در رسیدن به اهداف نامشروع خود از طریق گزینه های مختلف از جمله گزینه نظامی و راه انداختن جنگ نیابتی بوسیله رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی، نوع رویارویی خود با مردم ایران را تغییر دادند.

نظام سلطه اگرچه به ادعای خود، همه ی گزینه ها را روی میز دارد اما قطعا حوزه «اقتصاد» یکی از اصلی ترین گزینه ها و اهرم های آنان برای به زانو درآوردن ملت بشمار می آید.

در سالهای اخیر، سران کاخ سفید استفاده از جنبه‌های اقتصادی را به عنوان مهم‌ترین ابزار رسیدن به اهداف خود مورد توجه ویژه قرار داده و برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و فلج نمودن آن، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند که در این میان بیشترین فشارها برای تعطیلی تولید است.

کشوری که بر بنای تولید ملی خود نیایستد با کوچکترین تلنگر سیاسی یا اقتصادی دچار مشکلات زنجیروار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود که هر مشکلی، ایجاد کننده مشکلات دیگر می‌شود و از همین رو است که دشمنان عزت و استقلال ایران اسلامی به هر قیمتی شده میخواهند اقتصاد ایران و بویژه موضوع تولید را با چالش های متعدد روبرو ساخته و آن را به تعطیلی بکشانند.

هر چه تولید در یک کشور جایگاه مستحکم تری داشته باشد، فضای مناسب تری برای پیگیری و اجرای سایر برنامه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … فراهم می‌شود و سیاستمدارانش در صحنه بین المللی با اقتدار بیشتری حاضر شده و از منافع ملت خود دفاع می نمایند.

بخاطر همین نقش سرنوشت ساز «تولید» است که مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 1396 به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» مسئولین و دست اندرکاران قوای سه گانه را به اهتمام بیشتر جهت رونق بخشی به تولید و ایجاد اشتغال فرا خواندند.

قانونگذاران و مسئولین اجرایی قطعا توجه دارند که حمایت از تولید داخلی تنها با تصویب و تکمیل متعهدانه قوانین و رفع موانع قانونی از سر راه تولید و مهمتر از آن اجرای دقیق و دلسوزانه قوانین ذیربط و بکارگیری شیوه های موثر و کارگشا امکانپذیر است.

انجام سخنرانی، نصب پوستر و پلاکارد و … در خصوص حمایت از تولید و ایجاد اشتغال، صدور بخشنامه و… اگر چه در حد اطلاع رسانی و توجه دادن افکار، مفید است اما به تنهایی کافی نیست و باید گامهای عملی در این حوزه برداشته شود.
در این میان نقش رسانه های دیداری و شنیداری بویژه سینما و تلویزیون در جهت ایجاد بستر فرهنگی «حمایت از تولید ملی» بسیار مهم و تاثیر گذار است که مثال عینی آن، استفاده از وسایل و امکانات ساخت داخل در مراحل مختلف تولید فیلم و سریال و سایر برنامه هاست.

بدیهی است تلاش مضاعف مسئولین برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در بحث «تولید و ایجاد اشتغال» شاخصی برای تایید خدمت صادقانه و میزان کارآمدی آنان می باشد که یقینا از چشم تیزبین ملت ایران دور نخواهد ماند.
………………………………………….

* پزوهشگر مسائل اجتماعی