ایران در تولید سرنگ خودکفا شد/ امریکا تحریم دارویی کرد، خودمان ساختیم

افزایش تولید فولاد در شرکت زیرمجموعه بنیاد مستضعفان
14 دی 1398
گزارش تسنیم| سنتی‌ها یقه تولید را گرفتند
14 دی 1398

ایران در تولید سرنگ خودکفا شد/ امریکا تحریم دارویی کرد، خودمان ساختیم

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 8 دی 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک فنی و سرمایه گذاری با شرکت پتروشیمی تبریز گفت: صنعت پتروشیمی صنعتی ارزش آفرین است که در سال گذشته نزدیک به 20 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است و اگر این صنعت مورد حمایت و توجه بیشتری قرار گیرد، با درآمدزایی آن، نیازی به صادرات نفت خام نخواهیم داشت.

وی افزود: در صادرات پتروشیمی نیز به نوعی خام فروشی داریم چرا که می توانیم با ایجاد صنایع پایی دستی، محصولاتی که امروز صادر می کنیم را به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند تصریح کرد: ما گرید نساجی را به ترکیه صادر می کنیم، آنها تولید الیاف، پارچه و لباس می‌کنند و با ارزش افزوده چندین برابری به کشور بازمی‌گردانند.

ولدخانی با بیان اینکه “پتروشیمی شازند یکی از واحدهایی است که متنوع‌ترین محصولات را تولید می‌کند”، گفت: نزدیک به 5000 واحد تولیدی خوراکشان را از مجتمع پتروشیمی شازند تهیه می کنند و بیش از 100 هزار نیروی کار وابسته به فعالیت این مجموعه هستند.

وی ادامه داد: در زمان قبل از تحریم‌ها، ما در خصوص خوراک مورد بی مهری قرار می گرفتیم اما تحریم‌ها برای ما نعمت شد چرا که الان به جای آنکه ما مثل زمان قبل از تحریم‌ها دنبال خوراک باشیم، خود واحدهای پالایشگاهی دنبال ما هستند تا نفتا را از آنها بخریم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از خودکفایی کشور در تولید گرید سرنگ خبر داد و گفت: زمانی که کشور مورد تحریم قرار گرفت، آخرین شرکتی که به ما گرید سرنگ می فروخت شرکتی از کره جنوبی بود که با فشار امریکا، این شرکت نیز فروش این گرید مرتبط با بحث درمان و سلامت را متوقف کرد، وزارت بهداشت، اربعین بود که اعلام کرد در تأمین سرنگ دچار مشکیلم و ما با توان داخلی، موفق به تولید گرید سرنگ شدیم و امروز کشور بی نیاز از واردات گرید سرنگ است و به مقدار مورد نیاز کشور، تولید این گرید صورت گرفته و از طریق بورس، در اختیار تولیدکنندگان سرنگ در کشور قرار می گیرد.

وی افزود: در حالی که بخش خصوصی بازارهای محدود افغانستان و عراق را در زمینه صاردات بنزین در دست داشت و در این بازارها تحت رقابت با کشورهای منطقه بودیم، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مذاکره رودررو با مشتریان ما را آغاز کرد و ما دچار رقابت با این شرکت بزرگ داخلی شدیم، که این رقابت منجر به کاشه قیمت بنزین در بازار افغانستان و از دست رفتن بازارهای ما شد.

ولدخانی با اشاره به اورهال بی‌سابقه و گسترده در مجموعه 17 واحد تولیدی این مجتمع پتروشیمی، گفت: ما آماده‌ایم که هر مجموعه‌ای در کشور که نیاز به تخصص و توان فنی نیروهای متخصص پتروشیمی شازند دارد، این توان و تخصص را در اختیارشان بگذاریم.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه ای به منظور انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری مشترک بین شرکت پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز به امضا رسید.