ایران تا ۲ سال آینده در تولید کودهای پتاسه خودکفا می‌شود

نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان فردا در تهران آغاز به کار می‌کند
2 آذر 1396
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران: امید حل مشکلات با برجام واهی بود
4 آذر 1396

ایران تا ۲ سال آینده در تولید کودهای پتاسه خودکفا می‌شود

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 1 آذر 96 شناسه خبر 1581416 : مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران از خودکفایی در تولید کود فسفاته تا ۴ سال آینده و پتاسه تا ۲ سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم، حمید رسولی امروز در نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی باغبانی تهران در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: باشگاه کشاورزی برای پاسخگویی به نیازهای کشاورزان مانند آزمون خاک، به صورت حرفه‌ای ایجاد شده است و این خدمات اکنون در تمام کشور به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی افزود: براین اساس نیازهای کشاورزان به مصرف کود براساس آزمایش‌های انجام شده بر روی خاک مزارع انجام می‌شود و با نسخه‌نویسی‌های مورد نیاز آنچه خاک مورد نیاز دارد به آن اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران ادامه داد: در برخی موارد مشاهده شده است که با وجود اینکه به مصرف کودهایی مانند فسفاته نیازی وجود نداشت در مزارع مورد استفاده قرار می‌گرفت .

وی خاطرنشان کرد: تعرفه خدماتی که به کشاورزان در قالب باشگاه کشاورزان ارائه می‌شود یک سوم تا یک پنجم نرخ آزاد است.

رسولی ادامه داد: در باشگاه کشاورزان همچنین اطلاعات هواشناسی را نیز به کشاورزان ارائه می‌دهیم تا به طور دقیق بتواند در زمینه کاشت، داشت و برداشت را رعایت کنند تا عملکردی مناسب‌تر داشته باشند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در این سامانه ارائه می‌شود فروش نهاده‌های کودی مورد نیاز کشاورزان و انجام سفارش‌گذاری حتی به صورت تلفنی است که در مزرعه تحویل کشاورزان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از خدماتی که در این باشگاه دنبال می‌شد اما نتایج مطلوبی را حاصل نکرده است، گفت: نقطه نظرات ما برای اعطای اعتبارات بانکی به اعضای باشگاه کشاورزان به طور کامل عملیاتی نشد این در حالی است که جلسات مستمر و متعددی را با بانک عامل بخش کشاورزی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران  اضافه کرد: ما علاقه‌مندیم که با همکاری لازم بانک عامل تسهیلات بانکی مورد نیاز کشاورزان و زمان کم در اختیار آنها قرار گیرد اما اکنون به غیر از برخی استانها این مهم عملیاتی نشده است.

رسولی گفت: در این باشگاه همچنین به تمام سوالات کشاورزان در خصوص استفاده از نهاده‌های کودی به صورت رایگان پاسخگو است که این طرح اکنون بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: آخرین آمار اعضای باشگاه کشاورزان به یک میلیون و 100 هزار نفر در یکسال گذشته رسیده است که امیدواریم بتوانیم طی سالهای آینده تمام جامعه بیش از 4 میلیونی کشاورزی را جذب این باشگاه کنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام اینکه در آینده به خودکفایی در تولیدات کودهای فسفاته و پتاسه مصرفی کشاورزان می‌رسیم، گفت: در دهه‌های قبل حجم زیادی از کود مورد نیاز کشاورزان از طریق واردات تامین می‌شد اما امروزه بخش اعظم تولید کودهای فسفاته و پتاسه در داخل تامین می‌شود و ما در خریدهای خوب اولویت خود را از تولیدکنندگان داخلی قرار داده‌ایم به طوری که از 15 مناقصه خرید کود 12 مورد آنها داخلی و تنها 3 مورد آن بین‌المللی بوده است.

* رسیدن به خودکفایی تولید کودهای پتاسه و فسفاته در 2 تا 4 سال آینده

وی افزود: امیدواریم که با حمایتهای وزارت جهاد کشاورزی، دو تا سه سال آینده در تولید کودهای پتاسه و 4 تا 5 سال دیگر در کودهای فسفاته به خودکفایی برسیم.

رسولی گفت: در سالجاری 70 درصد از منابع کودی مورد نیاز را از تولیدکنندگان داخلی تامین شده و سهم واردات روز به روز در حال کاهش است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران به این نکته اشاره کرد که در گذشته حتی واردکننده کود ازته بوده‌ایم اما اکنون با افزایش تولید به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم.

* مصرف کود در ایران نصف متوسط جهانی است

وی در ادامه در پاسخ به سوال دوم تسنیم گفت: میانگین مصرف کود در بخش کشاورزی ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است و باید تمهیدات مناسبی برای افزایش مصرف کود با کیفیت در کشورمان انجام شود.

رسولی افزود: براساس اعلام فائو ایران د ر سال 2014 میلادی صد و چهاردهمین کشور مصرف کننده کود بوده و در حالی که یک درصد از اراضی دنیا را در اختیار دارد تنها نیم درصد از کود دنیا را مورد استفاده قرار می‌دهد و مصرف کود در ایران نصف مصرف کود از متوسط جهانی است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ورود کودهای بدون سم خط قرمزی برای ما به حساب می‌آید گفت: در سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی 28 نوع کود قرار گرفته است که امیدواریم تعداد آن تا پایان سالجاری افزایش یابد.

وی گفت: 3500 عامل توزیع کودهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور وجود دارد که تنها محصولات استاندارد و ثبت‌شده را توزیع می‌کنند.

*مجوز 12 کارگزاری شرکت خدمات کشاورزی لغو شد

رسولی افزود: براساس نظارتی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کارگزاری‌های خود دارد در سالجاری تا به امروز 12 کارگزاری ما به دلیل تخطی از استانداردها لغو عاملیت شده‌اند به طوری که در آخرین مورد یکی از کارگزاران قدیمی ما به دلیل عرضه سولفات آمونیوم فاقد استاندارد لغو مجوز شد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه استانداردسازی مصرف کودهای شیمیایی را در یکسال آینده شاهد بودیم گفت: مصرف کودهای شیمیایی در یکسال اخیر 90 درصد همبستگی با استاندارد دارد.