ایران به خودکفایی ۸۵ درصدی در تولید کامیون های کمپرسی دست یافت

اقدام کارخانه‌ها در احتکار لاستیک؛ دستگاه قضا برخورد کند
3 آذر 1398
امام خامنه‌‎ای: خیال پایان تحریم در ۲سال آینده باطل است مگراینکه تحریم را بی‌اثر کنیم/در جنگ اقتصادی هم دشمن را عقب می‌زنیم
3 آذر 1398

ایران به خودکفایی ۸۵ درصدی در تولید کامیون های کمپرسی دست یافت

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 27 آبان 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید و خرید 150 دستگاه کمپرسی بین شرکت ایران‌خودرو دیزل و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای مأموریت برای ارائه خدمات به داخل کشور و با توجه به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از ارکان سازندگی در کشور است، پیش از این مذاکراتی در سطح کارشناسی بین دو طرف برای تولید کامیون کمپرسی توسط ایران‌خودرو دیزل آغاز شد و طی تفاهمی مقرر شد 700 دستگاه کمپرسی توسط ایران‌خودرو دیزل برای قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تولید شود.

وی افزود: اجرای فاز نخست این تفاهم نامه که تولید و تحویل 150 دستگاه کمپرسی است آغاز شده و در آذرماه 20 دستگاه اول تحویل قرارگاه خواهد شد و در اسفندماه نیز 45 دستگاه آخر فاز نخست تحویل می شود.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه “به واسطه آنکه تعهدات خود را بتوانیم به موقع انجام دهیم، با جدی شدن مذاکرات، کار تولید را شروع کرده‌ایم”، گفت: تلاش می‌کنیم این کمپرسی‌ها را در زمانبندی مشخص تحویل قرارگاه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای نیز در حاشیه دیدار امروز با فرمانده قرارگاه داشتیم که شامل نوسازی و بازسازی ادوات و ماشین‌آلات قدیمی‌تر قرارگاه است که در گام اول به صورت نمونه این کار را انجام می‌دهیم تا با ارائه موفق نمونه‌ها، بتوانیم در آن زمینه نیز تفاهم نامه ای به امضا برسانیم.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو با بیان اینکه در تولید کامیون های کمپرسی به سهم 85 درصدی در استفاده از توان داخل رسیده‌این، گفت: سالانه می‌توانیم 25 هزار دستگاه از این کامیون‌ها را تولید کنیم.

وی افزود: میز خودکفایی جدیدی برای اقلام وارداتی راه‌اندازی شده است که از طریق مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم اقلام وارداتی را نیز داخلی سازی کنیم.

مقیمی از اجرایی شدن طرحی به منظور داخلی‌سازی 87 قطعه از قطعات خودرو خبر داد و گفت: این طرح از بهمن سال گذشته آغاز شده و توانسته‌ایم از مجموع 87 قطعه، تاکنون 37 قطعه را داخلی سازی کنیم و انبوه سازی شده اند و 11 قطعه نیز در حال تست است تا به تولید انبوه برسند.

وی ادامه داد: تاکنون در این بخش 33 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی محقق شده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو در خصوص تولید داخلی مواد اولیه ساخت خودرو در ایران گفت: در حوزه مواد اولیه در صنعت خودرو 90 درصد داخلی‌سازی کرده‌ایم که در 10 درصد دیگر هم اقلام لازم شناسایی شده و با شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت تولید مواد اولیه لازم مذاکراتی داشته‌ایم.