اگر تولید متناسب با نقدینگی افزایش می‌یافت تورم نداشتیم/ اقتصاد آزاد وجود خارجی ندارد

مشکل تولید در ایران چیست؟
19 آبان 1397
ترخیص ۲۶۵ میلیون دلار گوشی تلفن همراه از گمرک
19 آبان 1397

اگر تولید متناسب با نقدینگی افزایش می‌یافت تورم نداشتیم/ اقتصاد آزاد وجود خارجی ندارد

خبرگزاری فارس جمعه 18 آبان 97 : حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل اصلی افزایش قیمت ارز و تحولات بازار ارز در ماه‌های اخیر گفت: ریشه اصلی افزایش قیمت ارز، حجم نقدینگی 1700 هزار میلیارد تومانی بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: در شروع دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد حجم نقدینگی کشور 70 هزار میلیارد تومان بود که پس از 8 سال و در دوره اول ریاست جمهوری روحانی حجم نقدینگی به 7 برابر یعنی 490 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

* افزایش ۲۵ برابری نقدینگی در ۱۳ سال گذشته

وی بیان داشت: بنابر این از ابتدای دولت احمدی‌نژاد تا کنون حجم نقدینگی 25 برابر افزایش یافته است که اگر تولید کشور هم متناسب با نقدینگی یعنی 25 برابر افزایش می‌یافت تورم نداشتیم.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: بنابر این اولین اشکال در این است که نقدینگی افزایش یافته و نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت نشده بلکه به سمت فعالیت‌های غیرمولد، رانتی و انحصاری سوق یافته است.

این کارشناس بازار پول و سرمایه با تأکید بر اینکه برای اصلاح وضعیت موجود، نقدینگی باید مهار شود، گفت: اگر نقدینگی در اختیار آحاد جامعه بود این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

* تولید در جا زده است

معاون وزیر اقتصاد در دولت هشتم تأکید کرد: در حال حاضر یک عده از انباشت نقدینگی و یک عده از کمبود نقدینگی سرگردان هستند.

مشاور وزیر اقتصاد در دولت یازدهم با بیان اینکه نقدینگی متناسب با تولید نیست،‌اظهار داشت:‌ نه تنها تولید متناسب با رشد نقدینگی نیست بلکه تولید کشور درجا زده است به طوریکه رشد اقتصادی  کشور امسال قطعاً منفی می‌شود.

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه رشد منفی اقتصاد منجر به منفی شدن رفاه اجتماعی و اقتصادی می‌شود بیان داشت: در سال‌های گذشته کارنامه مثبتی از رشد اقتصادی نداشته‌ایم.

* بدترین دوره‌های مدیریت بانک مرکزی

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که سیاست‌های ارزی دولت و صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی از ابتدای امسال چقدر به نابسامانی بازار ارز در ماه‌های اخیر دامن زد، اظهار داشت: پیش از این گفته می‌شد که مدیریت آقای بهمنی در بانک مرکزی بدترین دوره مدیریتی بوده اما در دوران آقای سیف مدیریت بانک مرکزی دوره بدتری را سپری کرد به طوریکه با صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی صادرکننده و واردکننده عملاً نمی‌توانستند برنامه‌ریزی کنند.

*موقعیت‌های خوب تک‌نرخی کردن ارز از دست رفت

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت روحانی مدام در مورد یکسان‌سازی نرخ ارز صحبت می‌شد گفت:‌تا زمانی که این اتفاق صورت نگیرد ما از یک ثبات اقتصادی مناسب برخوردار نخواهیم شد، این در حالی است که در دولت روحانی موقعیت‌های خوبی برای اجرای تک‌نرخی کردن ارز وجود داشت.

* دولت با برخی تصمیمات ثبات اقتصادی را زیر سوال می‌برد

این کارشناس بازار پول و سرمایه با انتقاد از اینکه وقتی مدیریت اقتصادی خوب نیست چرا باید هزینه آن را مردم بپردازند،‌ گفت: وقتی برای واردات کالا ارز با نرخ 4200 تومان اعلام می‌شود و بعد اعلام می‌کنند که واردکنندگان باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند این بدان معناست که دولت که خود وظیفه ثبات اقتصادی را به عهده دارد ثبات اقتصادی را زیر سوال می‌برد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور چه باید کرد گفت:‌دولت و مجلس باید به آن نتیجه برسند که از کدام نظام اقتصادی باید تبعیت کنند.

* اقتصاد آزاد وجود خارجی ندارد

وی گفت: اگر جهت‌دهی اقتصاد آزاد است، کشور اصلاً شرایط اقتصاد آزاد را ندارد و اصلا اقتصاد آزاد وجود خارجی ندارد و حتی آمریکا هم اقتصاد آزاد ندارد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: دلیل این مطلب هم دخالت‌های ترامپ در اقتصاد است که از جمله آن می‌توان به تعرفه‌گذاری واردات کالا از چین و یا مسائلی از این قبیل اشاره کرد.

این اقتصاددان اظهار داشت:‌در شرایط فعلی باید واقعیت اقتصاد را در نظر گرفت و مبتنی بر آن تصمیم‌سازی کرد.