صنایع استان تهران حتی یک ریال یارانه نگرفتند
18 خرداد 1394
زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام شد، حقیقت‌پور و احمدی نواب رئیس
1 شهریور 1394

اهمیت به تولید ملی و صرفه جویی اقتصادی

نکته ی ديگر این است که در زمينه های کار اقتصادی عمده تلاش را بايد روی توليد برد ، اساس مسئله ، توليد است . ببينيد در کدام نقطه از مجموعه ی مقررات کشور مزاحم با توليد وجود دارد آن را علاج کنيد البته اين کار نگاه کلان و ديد وسيع اقتصادی لازم دارد که مجموع بخش ها – وزارت اقتصاد و دارايی ، بانک مرکزی ، وزارتخانه های صنايع ، کشاورزی و بازرگانی و … – که شريک در امر ترکيب و ساماندهی اقتصادی کشور هستند ، با همديگر روی اين مسئله فکر می کنند و ببينند کجا گيرهايی وجود دارد که مانع توليد – چه توليد صنعتی و چه توليد کشاورزی ، علمی و آنچه مربوط به وزارت علوم و آموزش و پرورش و کارهای تحقیقاتی و پژوهشها می شود است. امروز حقيقاً زمينه توليد در کشور وجود دارد و ما مديران ، متخصصان ، فن آوران خوب و استعدادهای درخشان و بالا و دلهای گرم داريم. چند روز قبل گزارشی به من دادند راجع به توليد و تکثير و انجماد سلولهای بنيادی ، که يک کار بسيار عظيم و پيچيده علمی است که در معدودی از کشورهای دنيا انجام گرفته است و در کشور ما اين کار بی سروصدا اتفاق افتاده و هنوز اعلام نشده ، که به نظر من اهميت اين کار کمتر از کار هسته ای که ما کرده ايم ، نخواهد بود.
اين کار در آينده پزشکی دنيا ارزش زيادی دارد و دنيا از آن به عنوان يک انقلاب پزشکی نام می برد.

الان يک گروه جوان مومن انقلابی و واقعاً جهادی که از همين بچه های جهاد دانشگاهی هستند ، راجع به اين مسئله چند سال کار کرده اند و به نتايج خوبی رسيده اند که البته بايد کار ادامه پيدا کند تا به آن نتايج نهايی اش برشد که ان شاء الله خودشان اعلام خواهند کرد بنابراين ما چنين زمينه های رشد علمی و فکری در کشور داريم که از ارزش بالايی برخوردار است.نکته ی ديگر مسئله صرفه جويی است .
در جاهايی هرز رفتن ثروت ملی را داريم ، واقعاً صرفه جويی بايد يک اصل در دولت به حساب بيايد. در باب توليد عرض کنم که بايد به طرف مصرف توليدات داخلی رفت . وقتی می خواستند اين ساختمان اجلاس بين المللی را بسازند – ساختمانی که الان به آن افتخار می کنيم – مهندسان آن آمدند اينجا و من به آنها گفتم که تصميم قطعی بگيرند که در اين ساختمان هيچ مصالح خارجی به کار نرود . فقط در آخر کار در بخشی از کارهای صوتی و الکترونيکی و استفاده از موکت نسوزی که در داخل نمی توانيم توليد کنيم ، از توليد خارجی استفاده کردند و اين ساختمان به آن عظمت ، نور و چند مصالحش از توليدات داخلی است. بنده در قضيه ساخت آن ساختمان چندبار قاطع اين موضوع را گفتم و ابلاغ کردم که رفتند و دنبال کردند و شد . ما می توانيم ، اين همه توليد داخلی داريم : چينی ، بلور و کارهای چوبی به اين خوبی داريم که باز آقايان و بخصوص شرکتها از خارج می آورند !