انحصارزدایی تنها راه نجات صنعت خودرو در کشور است

۳۰ درصد بازار کفش از بین رفت
22 اردیبهشت 1399
ضرورت بازنگری در سند نقشه راه توسعه صادرات کشور
22 اردیبهشت 1399

انحصارزدایی تنها راه نجات صنعت خودرو در کشور است

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 15 اردیبهشت 99 : به گزارش خبرگزاری تسنیم ، خاکساری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره قیمت فعلی خودرو در بازار چیست، اظهارداشت: بطور کلی در ایران چیزی به اسم قیمت خودرو وجود ندارد این قیمت جان مردم است که بابت ارابه پرداخت می کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو گفت: در کشور خودرویی وجود ندارد به تعبیری پراید، سمند، پژو و امثالهم ارابه هستند و قیمت آنها هم به هیچ وجه با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد.

وی افزود: تعدادی افراد خاص که شاید به 100 نفر هم نرسند سالیان سال بر صنعت خودرو حاکم شده اند.

خاکساری تصریح کرد: متاسفانه سیاست گذاری صنعت خودرو و تولید خودرو به هم گره خورده است.

وی گفت: افرادی که منفعت شان در خودروست سیاست گذار خودرو هم شده اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت، سازمان حمایت و دیگر دستگاه ها هیچکدام به دنبال راهکار اقتصادی برای قیمت گذاری واقعی خودرو نیستند.

خاکساری اظهارداشت: دستکم سه دهه است که صنعت خودرو وارد یک انحصار وحشتناک شده و این افراد که سرجمع 100 نفر هم نمی شوند نخواهند گذاشت صنعت خودرو در مملکت شکل بگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه رئیس جمهور و وزیرصنعت، معدن و تجارت هم با همین افراد دیدار و گفتگو می کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو گفت: نه تنها رئیس جمهور و وزیر صنعت فعلی بلکه روسای جمهور و وزرای قبل نیز هر وقت خواستند کاری برای صنعت خودرو انجام دهند همین آقایان را صدا زدند تا بگویند چه باید بکنند.

وی افزود: طبق معمول این آقایان هم نگاه می کنند به حسابشان که وضعیت چگونه است.

خاکساری تصریح کرد: قطع به یقین با حضور برخی افراد در صنعت خودرو بعید به نظر می رسد این صنعت به شکل بایسته و شایسته در مملکت شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: تنها راه نجات صنعت خودرو خارج کردن انحصار از این صنعت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر فردا اجازه دهند هرکسی خواست از هرکجا خودرو وارد کند آن وقت خواهید دید مردم حتی پراید را به قیمت دو میلیون تومان از شرکت های خودرو سازی خریداری نخواهند کرد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور اگر می خواهید مشکل مردم را برطرف کنید اگر نمی خواهید این آقایان یک سابقه خیلی بدی در دوران ریاست جمهوری شما بر جا بگذارند بیاید حرف مردم را گوش کنید ببینید مردم از دست این خودرو سازها چه می کشند.

خاکساری تصریح کرد: متاسفانه مردم با خودروهای ساخت داخل هم جان و هم پول خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: پراید، سمند، پژو 405، 206، رانا، تیبا و امثالهم خودرو نیستند باید از رده خارج شوند ولی افراد ذی نفوذ و منفعت طلب نخواهند گذاشت این اتفاق بیفتد مثل سال 1382 که «اسحاق جهانگیری» و «معصومه ابتکار» طی تصمیمی 350 میلیون دلار به شرکت ایران خودرو دادند تا پیکان را از رده خارج کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو گفت: این افراد باز هم دنبال همین کار هستند یعنی می خواهند چندین میلیون دلار وام به آنان پرداخت شود برای مثال دیگر پراید را تولید نکنند.

وی افزود: آقای رئیس جمهوری و آقای وزیر که می گوید من زیر بار حرف کسی نخواهم رفت این راهکار نیست.

خاکساری بیان داشت: اگر به زیر بار کسی نمی روید بیاید به حرف دل مردم گوش دهید نه حرف 100 نفری که بر صنعت خودرو چنبره زده اند.

وی ادامه داد: اگر سابقه این افراد را بررسی کنید خواهید دید چه بلای در طول سه دهه گذشته بر سر مردم آورده اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای تولید داخل جدا از اینکه به لحاظ قیمتی با واقعیت های جامعه همخوانی ندارند بلکه قاتل جان مردم و تخریب کننده محیط زیست هم محسوب می شوند.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت، سازمان حمایت و غیره تنها به فکر گروه خاصی هستند بنابراین هیچ کدام به فکر مردم نیستند.

خاکساری ضمن تشبیه پراید به ارابه مرگ اظهار داشت: این خودرو در شرایط حاضر 2,4 برابر قیمت یک تویوتا کمری به مردم فروخته می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه قطعه سازی در کشور وجود ندارد، گفت: این قطعه بازان هستند که بر این بازار حاکم شده اند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: فردا ستاد تنظیم بازار می خواهد تصمیم بگیرد به فرض 30 درصد قیمت خودروها را افزایش دهد از یک طرف همین آقایان می گویند 70 تا 80 درصد بازار در دست دلالان است.

وی در این باره توضیح داد: دلال که ماشین خریداری می کند در خانه نگه نمی دارد بلکه با دریافت سودی دوباره به بازار عرضه می کند.

خاکساری گفت: اگر بگذارند رقابت در بازار خودروی کشور شکل بگیرد آن وقت خواهند دید پراید به قیمت دومیلیون تومان هم خریداری نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید افراد ذی نفوذ، منفعت طلب و مافیا را از صنعت خودرو حذف کرد، افزود: سه سال پیش یک میلیارد دلار به دو شرکت ایران خودرو و سایپا وام اعطا شد در حالیکه با یک میلیارد دلار می توان بهترین صنعت را در این کشور شکل داد.

«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان نیز گفت: برای کاهش تقاضا و تعادل بخشی قیمت خودرو راهی جزء فروش خودرو در حاشیه بازار نیست.

وی افزود: همیشه بر موضوع فروش خودرو در حاشیه بازار تاکید کرده و خواهم کرد برای اینکه یک شرکتی به نام «بازرسی کیفیت و استاندارد» در کشور وجود دارد که بعد از فروش خودرو به خریداران زنگ می زند مبنی بر اینکه از خودروی خریداری شده راضی هستند یا خیر؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: گزارش های این شرکت نشان می دهد 70 تا 80 درصد افرادی که خودرو از کارخانه خرید می کنند بیشتر با کسب منفعت است تا مصرف شخصی!.

وی افزود: وقتی اختلاف قیمت بازار و کارخانه خیلی زیاد باشد این گونه افراد به بازار هجوم می آورند و با قیمت های پائین ماشین از کارخانه خریداری و با نرخ های بالاتر به بازار عرضه و منفعت می برند.

احمد بخش با تاکید بر اینکه اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار فروخته شود، اظهار داشت: هم اکنون 70 تا 80 درصد ثبت نام کنندگان خودرو دلالان هستند و اجازه نمی دهند خودرو به قیمت ارز ان به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: امسال یعنی سال «جهش تولید » هریک از شرکت های خودروسازی بنا دارند دو هزار و 500 دستگاه خودرو تولید کنند بنابراین از نظر عرضه سعی خواهیم کرد روزی پنج هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود حال چه باید کرد تقاضا در بازار کاهش یابد؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: تنها راه رفع این مشکل اینکه اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار فروخته شود.

وی افزود: اگر ایران خودرو و سایپا اجازه داشته باشند زمانی که خودرو می فروشند بگویند آقا یا خانم خریدار موقعی که نوبت شما شد بقیه قیمت خودرو را به قیمت حاشیه بازار دریافت خواهیم کرد آنوقت 70 تا 80 درصد تقاضای کاذب به کنار می رود و به تبع قیمت حاشیه بازار هم کم خواهد شد منتها دو ماه زمان می خواهد.

نعمت بخش اظهار داشت: در این مدت دوماهه باید کمک شود خودروسازان تولید خود را داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر خودروسازان کمبود نقدینگی دارند به آنان وام پرداخت شود تا بدهی قطعه سازان را بپردازند و در عین حال به تولید خود ادامه دهند تا بتوانند بازار را کنترل کنند.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: ستاد تنظیم بازار  اگر قیمت خودرو را با هر سودی اعلام کند خودرو سازان راضی هستند برای اینکه خودروها را با زیان می فروختند و در حال حاضر هم با زیان می فروشند بنابراین هر درصد سودی که به خودرو سازان قائل شوند شرکت ها راضی هستند.

وی افزود: خودروسازان با این سود می توانند بدهی قطعه سازان را تسویه و در ضمن بر روی کیفیت و توسعه محصولات خود کار کنند.