انتقاد مردم از ادعای تورم تک‌رقمی در نمایشگاه مطبوعات/ گله مردم از گرانی با تورم تک‌رقمی

بازار چادر مشکی در قبضه چینی‌ها
19 آبان 1395
منافع شخصی برخی افراد مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است
23 آبان 1395

انتقاد مردم از ادعای تورم تک‌رقمی در نمایشگاه مطبوعات/ گله مردم از گرانی با تورم تک‌رقمی

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 20 آبان 95 شناسه خبر 1236737 : در حالی مسئولان مدعی تک‌رقمی شدن تورم هستند که مردم در نمایشگاه مطبوعات از ارزان نشدن سفره خود با تورم تک‌رقمی گله دارند.
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که تک‌رقمی شدن نرخ تورم یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است، که بسیاری مردم معتقدند این تورم با تورم واقعی در کف جامعه فاصله دارد. این روزها مشاهده می‌کنیم که کاهش نرخ تورم منجر به ارزان شدن سفره خانواده‌های ایرانی نشده و هنوز هم فاصله بین تورم و دستمزد کارگران فاصله‌ای چشم‌گیر است.

بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1394 را 8.7 درصد اعلام کرد اما هنوز هم گلایه مردم از ارزان نشدن سبد معیشت خانوار کارگری است.

گزارش‌های میدانی از زندگی مردم بیانگر این است که نرخ تورم بر اساس آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی در حالی به کمتر از 10 درصد رسیده است که هنوز گشایشی در وضعیت اقتصادی دیده نمی‌شود، چراکه به‌اعتقاد کارشناسان اقتصادی علت اصلی آن است که رکود اقتصادی شدیدی بر اقتصاد کشور حکمفرما است.

به‌اعتقاد کارشناسان اقتصادی از آنجا که تورم کالاها و خدمات مصرفی و مورد نیاز روزمره مردم بالاتر از تورم واقعی است به همین دلیل مردم کاهش نرخ تورم را در زندگی روزمره خود لمس نمی‌کنند. به نظر می‌رسد کاهش نرخ تورم به‌معنی کاهش قیمت‌ها نیست و مردم در زندگی روزمره خود طعم خوش زندگی را لمس نکرده‌اند.

مردم هنوز توانایی و قدرت خرید ندارند و هر روز هزینه خرید یک سبد خانوار از روز پیش گران‌تر تمام می‌شود. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نمونه‌هایی که نهادهای آمارگیر برای تعیین شاخص تورم به‌کار می‌گیرند، با واقعیت‌های زندگی مردم چندان همخوانی ندارد.

یک شهروند حاضر در نمایشگاه با بیان اینکه مگر نمی‌گویند رسانه صدای مردم است، می‌گوید: از مسئولان مطالبه کنید در حالی که فاصله دستمزد و حقوق با هزینه‌ها بسیار بارز است چگونه می‌توان گفت که تورم تک‌رقمی باعث رفاه مردم است؟

وی با بیان اینکه خرید یک سبد کالایی معمولی برای افراد عادی بسیار گران است، می‌گوید: در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که ماهیانه یک میلیون و 300 هزار تومان درآمد دارم اما هزینه‌های زندگی چندین برابر حقوق و دستمزد است. برخی ضروریات زندگی وجود دارد اما از آنجا که قیمت‌ آنها بالا است حقوق کفاف تأمین کردن آنها را نمی‌دهد.

شهروندی دیگر با بیان اینکه اگر اینجا نمایشگاه مطبوعات است مسئولان باید از این فضا بهره برده و به درددل مردم توجه می‌کردند، نه اینکه طی بازدیدی با تشریفات مشخص اجازه ندهند مردم به آنها نزیک شوند.

شهروند دیگری بیان می‌کند: در حالی حقوق یک میلیون و 200 تومانی دریافت می‌کنم که بیشتر از 50 درصد حقوقم صرف کرایه خانه می‌شود، چرا دولت فکری به حال مستأجرها نمی‌کند؟

شهروند دیگری یک مرد مسن است که در غرفه‌های مختلف توقف می‌کند و از خبرنگاران سؤال می‌کند: مسئولی که پاسخگوی بیکاری و قدرت خرید پایین مردم باشد وجود دارد؟

به گزارش تسنیم، چهره‌های خبری و به‌طور خاص مسئولان و مدیرانی که احتمالاً در طول سال فرآیندی پیچیده و دشوار برای برقراری ارتباط با یکی از رسانه‌های تأثیرگذار را پیش‌ِرو دارند تا شاید بخشی از عملکرد خود را «رسانه‌ای» و به‌تعبیری «تبلیغ» کنند با حضور چندساعته در راهروهای نمایشگاه مطبوعات در حداقل زمان رسانه‌ها را به‌تعداد قالب توجهی از اخبار «اختصاصی» مهمان می‌کنند اما در این میان فراموش می‌کنند مردمی هستند که نیازمند پاسخگویی مردم در زمینه‌های مختلف اقتصادی هستند.