التماس کردم یک خط اعتباری حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما نشد

واردات یک میوه لوکس جدید به کشور آزاد شد+سند
20 تیر 1396
۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خودروسازان بلوکه شده است
21 تیر 1396

التماس کردم یک خط اعتباری حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما نشد

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 19 تیر 96 شناسه خبر 1460708 : رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ های بالای سود سپرده‌های بانکی مانع فعالیت تولیدی است، گفت: سه سال در مقابل بانک مرکزی التماس کردم تا یک خط اعتباری حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما در نهایت هیچ نتیجه نداد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا دیانی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه “اگر سرمایه‌گذاری و نقدینگی در بخش صنعت حل نشود نباید انتظار توسعه این بخش را داشته باشیم”، اظهار داشت: در شرایط فعلی و با توجه به بهره‌های فعلی سپرده گذاری دولت هر اندازه نقدینگی را افزایش دهد منجر به رونق نخواهد شد، چرا که مردم ترجیح می‌دهند سرمایه خود را روانه بانک‌ها کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ‌های بالای سود سپرده‌های بانکی باعث شده تا مردم ترجیح می‌دهند تمام سرمایه خود را در بانک‌ها بگذارند، افزود: در چنین شرایطی یک مؤسسه مالی بهره نامتعادل و غیرمنصفانه‌ای را اعلام می‌کنند و مردم نادانسته برای دریافت این بهره سرمایه خود را در آن می‌گذارند. امروز این سؤال مطرح است اگر فردی در سرمایه‌گذاری خود اشتباه کرده آیا باید بانک مرکزی از سرمایه‌ای که مربوط به کل کشور حساب می‌شود، آن را جبران کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: به‌شخصه سه سال در مقابل بانک مرکزی گدایی و التماس کردم تا یک خط اعتباری دو سه هزار میلیارد تومانی برای کارت ایرانی و حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما در نهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت. اکنون ما باید توجه داشته باشیم که تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند، شرایط اقتصادی کشور اصلاح نمی‌شود. کاهش نرخ سود نیز با توصیه و صلوات انجام نمی‌شود.

دیانی با اشاره به اینکه در خصوص کارت اعتباری خرید کالای ایرانی که اخیراً پیشنهاد اجرایی فاز دوم آن توسط وزارت صنعت مطرح شده است، تصریح کرد: اگر در این حوزه کارتی به‌شکل عمومی ارائه شود، منجر به سود نخواهد شد، چرا که مردم می‌توانند این هزینه را صرف خرید کالاهای خارجی کنند اما اگر نهادهای متولی این بخش مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و … با تعامل مسیر تحقیقات پیرامون این نوع طرح‌ها را طی کنند، ممکن است تأثیرگذاری این نوع طرح‌ها بیشتر شود. در این کارت اعتباری پرداخت سود 12درصدی برای خریداران مطرح است و 6 درصد سود نیز از طرف تولیدکننده باید پرداخت شود.

وی افزود: البته هنوز در این رابطه به نتیجه نرسیده‌ایم که اجرای چنین طرح‌هایی برای کشور ارزشی فوق‌العاده به‌همراه داشته باشد ولی به هر صورت اقتصاددانان بر این نکته تأکید دارند که بهترین شیوه تزریق نقدینگی به یک جامعه آن است که شرایطی فراهم شود که این نقدینگی صرف بحث تولید شود. می‌توان این کار را از کالاهای واسطه‌ای که دامنه وسیع‌تری دارند آغاز کرد و در مراحل بعدی با بهره‌گیری از تجربیات این بخش سراغ بخش‌های دیگر رفت.

این تولیدکننده با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح صدور کارت اعتباری خرید لازم است تولیدات خارجی در نظر گرفته نشود، اظهار داشت: اگر این برندها و حضور آنها در ایران شرایطی فراهم کند که 50 درصد تولید صرف صادرات شود می‌توان گفت این حضور برای کشور ارزش افزوده به‌همراه داشته است اما اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد، منجر به صدمه دیدن تولیدکننده داخلی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در برخی کشورها مانند چین، ویتنام، مکزیک یا لهستان شرایط به‌گونه‌ای است که این شرکت‌ها به‌عنوان هاب صنعتی به‌سراغ این کشورها رفته‌اند و از آنها برای صادرات کالا به کشورهای دیگر بهره می‌گیرند. اگر چنین اتفاقی در مورد ایران هم رخ دهد، قطعاً امری مثبت ارزیابی می‌شود اما فعالیت فعلی برندها در ایران نشان از چنین موضوعی ندارد.

دیانی تولید انبوه را یکی از موضوعات اساسی در توسعه صنعت لوازم خانگی به شمار آورد و گفت: در حال حاضر اکنون کشورهای مختلف دنیا در برخورد با تولیدکنندگان ایرانی و یا حتی سایر تولیدکنندگان محدودیت‌های بسیاری را در نظر می‌گیرند، بر همین اساس می‌توان در ایران هم چنین رویکردی را مورد توجه قرار داد.