هزینه‌ 100 دلاری سربار صادرات در مرز ایران با افغانستان/ تجارت و ترانزیت با امکانات اولیه
15 آبان 1395
دولت شعار حمایت از تولید سر می‌دهد اما از دلالان دفاع می‌کند
15 آبان 1395

اقتصاد مقاومتی جهاد بی پایان است

خبرگزاری تسنیم شنبه 15 آبان 95 شناسه خبر 1231181 : رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: اقتصاد مقاومتی جهادی بی پایان است و کسانیکه دم از پایان این جهاد میزنند هنوز معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی و فرامین رهبری را درک نکرده اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی روز گذشته در جمع فعالان اقتصادی و دانشگاهیان در دومین نشست ((اقتصاد مقاومتی و پسا برجام)) طی سخنانی نسبت به آغاز زمزمه هایی در بین برخی از دولتمردان مبنی بر پایان اقتصاد مقاومتی واکنش نشان داد و گفت: اقتصاد مقاومتی و قدرتمند شدن ایران اسلامی ابدی است و پایانی برای آن متصور نمی باشد.
وی افزود: سالهای گذشته بدین شکل سپری شد که جمعی از دولتمردان و مقامات اجرایی کشور، اقتصاد مقاومتی را اقتصاد ریاضتی اعلام کردند و برخی نیز آن را به انزواگرایی و بستن درهای کشور تعبیر نمودند و جمعی هم اجرای اقتصاد مقاومتی را با توزیع فقر مساوی دانسته و از پیگیری آن احساس خطر نمودند. عده ای هم تحت عنوان کاسبان تحریمها، منافع خود را در خطر دیدند و اجرای اقتصاد مقاومتی را با پایین کشیده شدن کرکره نان دانی های خود برابر دانستند!! اما اینها همه تفاسیر و معناهایی بود که هرکس از ظن خود به آن رسیده و بجای اجرای اقتصاد مقاومتی، برای خود و مردم توهم و غولی بزرگ و خطرناک ساخته بودند که بعضاً برخی از این تحلیل ها هنوز هم ادامه دارد. درصورتیکه مقام معظم رهبری در شهریور89 برای اولین بار واژه «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کار آفرینی دانسته و دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را نیاز اساسی کشور به کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی برشمردند.
علیپور افزود: مقام معظم رهبری سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در زمانی تبیین نمودند که کشور درگیر جنگ شدید اقتصادی بود و تحریمها و فشارهای بین المللی از همه طرف برعلیه ایران اسلامی اعمال میشد در نتیجه معظم له خواهان اقتصاد مقاومتی شدند یعنی بطور شفاف خواهان اقتصادی مقاوم و ضد تحریم بودند و دستور شکل گیری اقتصادی قوی، مقاوم، پویا و قدرتمند را صادر فرمودند که نه تنها چیز بدی نبود بلکه فی النفسه ره آورد مثبت و مفیدی را نیز برای کشورمان درپی میداشت. لذا باعنایت به فرآمین مقام معظم رهبری باید عرض کنم که اقتصاد مقاومتی و یا اقتصادی مقاوم و قدرتمند منحصربه زمان و مکان خاصی نیست بلکه اجرای سریع آن همیشه و در هر زمان برای ایران مفید میباشد.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی اظهار داشت: پس از توافقنامه وین و آغاز اجرای (برجام) نیز متأسفانه برخی از دولتمردان جوگیر شده و تصور کردند که همه مشکلات و تنگناهای کشورمان دیگر تمام شده از همین رو چند ماه پیش آرام آرام زمزمه هایی را به راه انداختند مبنی براینکه داستان اقتصاد مقاومتی تمام شده و بزودی بساط آن جمع خواهد شد!! که همان موقع به آن آقایان عرض کردیم که بساط اقتصاد مقاومتی هنوز پهن نشده که با حصول توافقنامه وین برچیده شود. زیرا پیش از هر چیز به این موضوع اشاره نمودیم که اصلاً قرار نیست توافقنامه وین به این زودی ها درهای بهشت را به روی ایران و ایرانی باز کند و اگر (یعنی گوش شیطان کر، به شرط و شروطه ها) همه کارها و پیش بینی ها درست پیش برود و برجام هم اجرائی شود شاید از شش ماهه دوم سال 95 به بعد تحرکی در اقتصاد رخ دهد. که البته علیرغم خوشبینی هایی که داشتیم مدتی است شاهد این موضوع هستیم که آمریکائی ها آنقدر مانع بر سر راه برجام ایجاد نموده اند که نه تنها تحریمهای چندین و چند ساله هنوز لغو نشده بلکه تحریمهای جدیدی را نیز برعلیه کشورمان اعمال کرده اند. پس با عملکرد مغرضانه خود، رفته رفته اجرای برجام را با بن بست مواجه خواهند کرد.
مجدداً مقام معظم رهبری در تاریخ سوم شهریور ماه سال گذشته با بیانات گوهر بارشان خطاب به اعضاء هیأت دولت، نه تنها اظهارات منفی و بی اساس برخی از آقایان درخصوص جمع کردن بساط اقتصاد مقاومتی را نقش بر آب کردند بلکه مجدانه بر ادامه و اجرای سیاستهای تبین شده اصرار وابرام ورزیده و دستورات مهمی در این زمینه صادر فرمودند. معظم له طی بیانات مهمی خطاب به مسئولین و دولتمردان فرمودند: مواضع انقلابی را صریح و بدون رودربایستی بیان کنید و در ضمن آگاه باشید که اقتصاد اصلی‌ترین اولویت کشور میباشد، همچنین درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی، انجام اقدامات اساسی و ضربتی برای حل مشکلات ایران و ایرانی و اتخاذ تصمیمات صحیح و ارائه گزارش به مردم، دستور تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را صادر نمودند.

سبزعلیپور به عملکرد دولت و اجرای اقتصاد مقاومتی طی سه سال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: پس از دستور مقام معظم رهبری درخصوص تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتظار بر این بود که دیگر کارها روانتر خواهد شد و دولت محترم نیز با همدلی و همزبانی و با استمداد از همه صاحب نظران و مسئولین ذیربط در بحث اقتصاد مقاومتی، کار را با قدرت تمام به جلو خواهد برد اما چیزی که اینجانب در طی این مدت استنباط کرده ام این بوده که متأسفانه هنوز چندان حرکت خاص و قابل توجهی در جهت اجرای سیاستهای تبین شده اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته و پس از تشکیل ستادی با فرماندهی دولت، فقط جمعی از منتخبین معاون اول ریاست جمهوری چند باری است که دور هم جمع شده و بدون خروجی ملموسی، فقط دیداری با هم داشته اند و بس. به نظر بنده، دولت تمایل دارد فقط با کسانی کار کند که همسو و هم خط و خطوط خودش باشند و در اصل سیاست (یا با ما و یا بر ما) را در پیش گرفته است.
وی گفت: با این وضعیت که هنوز نه برجامی تاکنون به فرجام رسیده و نه در سال (اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی) قدم ملموسی جهت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران برداشته شده است که باز هم به یکباره شاهد این ماجرا هستیم که مجدداً برخی از دولتمردان دم از پایان اقتصاد مقاومتی میزند!!! اولاً باید صراحتاً عرض کنم که اقتصاد مقاومتی جهادی بی انتهاست و کسانیکه دم از پایان این جهاد میزنند هنوز معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی و فرآمین مقام معظم رهبری را درک نکرده اند!! ثانیاً قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران حرکتی همیشگی و بی پایان است و هرگز قطار آن متوقف نخواهد شد حتی اگر ایران اسلامی به یکی از ابرقدرتهای جهان مبدل شود باز هم باید در مسابقه قدرتمند شدن اقتصادش، گوی سبقت را از دیگر قدرتهای جهان برباید پس آگاه باشیم که ما قدم در راهی بی انتها نهاده ایم ولیکن چنانچه دولتمرد و یا مسئولی نمیتواند در این راه محکم قدم بردارد باید گفت که آن مسئول به پایان راهش رسیده است نه اقتصاد مقاومتی.!!!
علیپور تصریح نمود: با این اوصاف هنوز اتفاق خاصی نیفتاده که به فکر تعطیل کردن اقتصاد مقاومتی افتاده ایم زیرا اگر برگ برنده ای هم در اختیار اقتصاد ایران باشد آن برگ، همان اقتصاد مقاومتی است و بس. متأسفانه آقای احمدی نژاد اعتقادی به اجرای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای تبیین شده در این خصوص را نداشت و کاری کرده بود که هیچ دستگاه و سازمان دولتی جهت تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی همکاری نمیکرد، ولیکن در زمان دولت تدبیر و امید نیز آنطور که باید و شاید بحث اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده و بیشتر در حد حرف خلاصه شده است تا در عمل. صراحتاً عرض میکنم که مقاومت برخی از مسئولین عامل اصلی عدم اجرای اقتصاد مقاومتی میباشد ولاغیر. مع الأسف در دولت گذشته و دولت حال برای اینکه ما را از پیگیری فرمایشات رهبری و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی منصرف کنند نه تنها هیچگونه همکاری نکرده اند بلکه خیلی هم ما را اذیت و تحت فشار قرار دادند!! امیدوارم که سیاست آقای روحانی و تیم اقتصادی دولت درخصوص اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی هرچه سریعتر تغیر کند زیرا با این روندی که پیش میرویم قطعاً ظرف چهار ماهی که از سال 95 یعنی سال اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی باقی مانده است هیچگونه اتفاق اجرایی قابل قبولی درخصوص تحقق سیاستهای تبیین شده اقتصاد مقاومتی رخ نخواهد داد و سال را با دست خالی و بدون عمل به پایان خواهیم رسانید.!!
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تأکید نمود: اگر واقعاً قرار بر این است تا اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم و اقتصادی قوی، قدرتمند و شکست ناپذیر بسازیم، باید مصوباتی را تدوین و برنامه های درستی را اجرای کنیم که فی الواقع راهگشای اقتصاد مقاومتی باشد نه اینکه فقط سر خودمان و عده ای دیگر را گرم کنیم تا زمان بگذرد!! باور بفرمائید که اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی چندان هم سخت و دشوار نیست تنها باید کمی همت بخرج داد و با دید ملی به قضیه نگاه کرد. همچنانکه سایر کشورهای پیشرفتۀ جهان اقتصاد مقاومتی را با نامهای دیگری اجرا کرده و هماکنون دارای اقتصادی قوی و قدرتمند شده اند ما نیز میتوانیم به چنین اقتصادی دست یابیم و برایمان دور از دسترس نیست. همچنانکه تمام ارکان نظام بدور از هرگونه گرایش سیاسی و جناحی و با دیدی ملی بر سر رشد و توسعه صنایع دفاعی کشور متحد شده اند و حاصل آن نیز رشد صنایع موشکی و ادوات دفاعی تولید داخل شده است و روز به روز شاهد رشد بیش از پیش این صنعت در کشور میباشیم و همین امر موجب شده است تا ایران اسلامی به یکی از کشورهای قدرتمند جهان از نظر نظامی مبدل گردد، پس با الگو گرفتن از صنایع دفاعی میتوانیم اقتصاد مقاومتی را نیز اجرا و به یکی از قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان مبدل شویم فقط باید تمام ارکان نظام و قوای سه گانه بدور از گرایشات سیاسی و جناحی و با دیدی ملی بر سر رشد و توسعه اقتصاد کشور متحد شوند تا این مهم نیز هرچه سریعتر محقق و از قوه به فعل تبدیل گردد.