اقتصاد ایران مسئول ندارد/ سلطان تولید در کشور نداریم

دپو ۱۰۱ هزار کانتینر در بنادر مهم کشور + جدول
1 تیر 1398
دستورالعمل تولید بدون کارخانه به زودی نهایی می‌شود
9 تیر 1398

اقتصاد ایران مسئول ندارد/ سلطان تولید در کشور نداریم

خبرگزاری تسنیم شنبه 1 تیر 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا مصری در همایش روز ملی اتاق اصناف با اشاره به لزوم پذیرش مسئولیت در سیاستگذاری اقتصادی کشور و مشخص شدن یک نفر به‌عنوان مسئول اقتصادی اظهار کرد: متأسفانه من بارها این سؤال را از خودم پرسیدم که “مسئول اقتصادی کشور کیست؟” شاید اگر در حوزه‌های دیگری همچون مسئولیت دانشگاه‌ها، مدارس یا موضوعات دیگر این سؤال را بپرسیم، جواب مشخص باشد؛ ولی واقعاً نمی‌دانم که برای اقتصاد کشور چه کسی مسئول است.

وی ادامه داد: باید یک نفر به عنوان مسئول اقتصاد کشور که جهت‌ها را مشخص می‌کند و اختیار داشته و مسئولیت‌پذیر نیز هست، مشخص شود.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ظرفیت تولید در کشور، ظرفیت بالایی است و به میزان واردات کشور، ظرفیت تولید وجود دارد، گفت: متأسفانه تا زمانی که ارز برای واردات را تأمین می‌کنیم، امکان رقابت بین تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود ندارد و واردکنندگان با ارز دولتی که با ارز واقعی دارای اختلاف قیمت بسیاری است، توان رقابت را از تولیدکنندگان می‌گیرند.

مصری با تأکید بر اینکه ورود کالاهای ساخته‌شده باعث کاهش تولید در کشور می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال شما نگاه کنید و ببینید که به ازای هر کیلوگرم گوشی موبایل چند بشکه نفت باید صادر شود و این موضوعی است که ارزش کالای ساخته‌شده در برابر مواد اولیه را نشان می‌دهد.

وی در پایان ارز دولتی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی را باعث شکل‌گیری فساد دانست و گفت: یک روز شاهد آن هستیم که سلطان سکه ایجاد می‌شود و یک روز شاهد سلطان خودرو و … در حالیکه تولید در کشور هیچ سلطانی ندارد.