اقتصاد ایران تشنه تعریف رابطه میان مصرف، تولید و تجارت است

۳.۵درصد وام بانک‌ها سهم تولید شد، بقیه کجا رفت؟
17 فروردین 1396
تحول در نظام بانکی پیش مقدمه تحول در تولید و اشتغال
17 فروردین 1396

اقتصاد ایران تشنه تعریف رابطه میان مصرف، تولید و تجارت است

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 15 فروردین 96 شناسه خبر 1369650 : یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مهمترین مولفه هایی که به صورت ساختاری میتواند به اقتصاد مقاومتی دوام و قوام دهد، تعادل بخشیدن به رابطه سه گانه مصرف، تولید و تجارت است .
علیرضا مناقبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال جدید اظهار داشت: اقتصاد ایران در چند سال اخیر نشان داد که سخت نیازمند بازبینی صحیح، واقعگرا و منطبق بر منافع ملی در « نحوه ارتباط میان مصرف، تولید و تجارت» است و سال جدید می تواند با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، زمینه ساز تمرکز توجه ها به اصلاح این ارتباط در سایه اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: اگر به معنای واقعی به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم، باید  آن را به صورت ساختاری در کشور پیاده سازی کنیم و دست از حاشیه رفتن ها و شعارپراکنی ها و فعالیت های مقطعی و گذرا که سرانجامی هم ندارد، برداریم.

مناقبی اضافه کرد: برپایه چنین نگرشی باید اذعان کنیم یکی از مهمترین مولفه هایی که به صورت ساختاری میتواند به اقتصاد مقاومتی دوام و قوام دهد، تعادل بخشیدن به رابطه سه گانه مصرف، تولید و تجارت است.و باید در خصوص تنظیم آینده نگرانه آن، برنامه ریزی شود.

به گفته رئیس مجمع واردات «رونق بخشی به تولید داخلی و تجارت شناسنامه دار » که در شرایط امروز مورد تقاضای قاطبه فعالان اقتصادی است، زمانی اتفاق می‌افتد که فعالان اقتصادی بتوانند چشم انداز سیاستگذاری های کشور در حوزه تولید و تجارت را برآورد کنند و بدانند که ارتباط این دو در کشور به چه صورت است.

وی تصریح کرد: این یک فرایند کوتاه مدت و مقطعی نیست، بلکه نیازمند تدوین استراتژی برای استفاده حداکثری از زمان، مکان و امکانات در کلیه حوزه های اقتصادی است.

رئیس مجمع واردات با اشاره به ضرورت حمایت از سرمایه ایرانی به عنوان موتور تحریک تولید وتجارت تاکید کرد: افزایش سرمایه گذاری در بخش های مولد می تواند زمینه سازی تقویت اقتصاد و رونق بخشی به تولید و تجارت باشد. ولی مقوله اساسی در این میان آن است که سرمایه در جایی که نوسانات غافلگیرکننده، بهم ریختگی و بی انضباطی وجود دارد، دوام نخواهد آورد.

به گفته مناقبی، اگر ارتباط میان تولید و تجارت در نظام اقتصادی کشور در قالب شاخص های مدون تعریف شود، سرمایه ایرانی در کش و قوس تغییرات پیاپی و بی مورد دستورالعمل های یک شبه، تلف نمی شود و با ارتقاء سطح امنیت سرمایه گذاری می توانیم شاهد روزهای بهتری برای اقتصاد باشیم.

وی ادامه داد: در جهان فرا رقابتی امروز، تجارت خارجی، تبدیل به یک پدیده سرنوشت ساز برای نظام های اقتصادی شده است و همه کشورها تلاش می کنند از آن به عنوان یک ابزار تعادل بخشی به بازارهای داخلی، بیشترین بهره برداری را کنند و بی شک نظام بخشی به ارتباط آن با تولید داخل می تواند نقش بسزایی در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشورمان داشته باشد.

مناقبی در پایان تصریح کرد: توسعه کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نیازمند تکیه بر دو اصل دقت و سرعت است. و به این منظور باید ارتباط میان مولفه های اقتصادی، از پیش تعریف شود تا به هنگام برنامه ریزی ها دچار اخلال در نظام اجرایی نشود.