افزایش صادرات نفت ایران دوره دیگر کاهش قیمت‌ها را رقم می‌زند

۴ اصل مدیریت اقتصادی امام خمینی (ره) و وجه تشابه آن با اقتصاد مقاومتی
18 خرداد 1394
اهداف فروش اقساطی مسکن مهر در سال ۹۳ محقق نشد
18 خرداد 1394

افزایش صادرات نفت ایران دوره دیگر کاهش قیمت‌ها را رقم می‌زند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، هر کس صحبت های هفته گذشته وزرای کشورهای عضو اوپک در وین را شنیده باشد، فکر می کند که نبرد این سازمان برای به دست آوردن سهم خود از اوپک کاملا موفق بوده و قیمت نفت اکنون دقیقا در همان سطحی قرار دارد که مورد نظر آنهاست.
مثلا علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت: «استراتژی ما جواب داده… زمان خواهد برد تا بازارها مجددا به توازن برسند.»
اما احتمالا تفسیر تحولات بازار نفت اکنون دشوارتر از نوامبر گذشته، یعنی زمانی است که اوپک تلاش کرد با اتخاذ استراتژی شوک آور خود بشکه های نفت بیشتری به بازاری که با فزونی عرضه مواجه بود تزریق کند تا بلکه سهم بیشتری نسبت به رقبایش از جمله تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا به دست بیاورد.
در هر صورت، فهرست عوامل مبهمی که می تواند قیمت نفت را از 60 تا 70 دلار فعلی –که مطلوب اعضای اوپک است- پایین تر یا یالاتر ببرد، طولانی تر شده است.
از جمله این عوامل می توان به عملکرد صنعت نفت آمریکا، بازگشت نفت ایران به بازارها، رشد تقاضا در چین، ظرفیت بسیار پایین تولید ذخیره نفت در عربستان و در نهایت بازگشت یک ریسک سیاسی نظیر حمله راکتی به عربستان اشاره کرد.
جیمی وبستر، از تحلیلگران موسسه آی اچ اس انرژی در این باره گفت: «اگر قیمت ها به 70 دلار در هر بشکه برسد، تولید نفت آمریکا مجددا افزایش خواهد یافت. در عین حال، اگر سرعت ذخیره سازی نفت در چین کند شود، ما به یکباره با فزونی میزان زیادی نفت عرضه شده در بازار مواجه خواهیم بود.»
دیوید فیف، رئیس بخش تحقیقات شرکت بازرگانی گانور گفت، نزدیک شدن به موعد توافق هسته ای بین ایران و غرب، احتمالا بزرگترین عامل ناشناخته برای اوپک است.
با توجه به اینکه ارزیابی ها از افزایش عرضه نفت ایران به بازار در سال آینده از صفر تا یک میلیون بشکه در روز متفاوت است، اوپک ممکن است با یک دوره دیگر از کاهش قیمت ها مواجه شود که احتمالا برخی از اعضای ضعیف تر به دشواری خواهند توانست آن را تحمل کنند.
«(آنگاه) اوپک ناگزیر خواهد بود تا مجددا در سیاست تولیدی خود بازنگری کند.»

منبع : خبرگزاری تسنیم