افتتاح خط تولید خودروی ۱۴ساله توسط رئیس‌جمهور چه‌نفعی برای مردم دارد؟

قاچاق پوشاک خارجی ۳۸۵هزار نفر را بیکار کرد/مردم با خرید پوشاک ایرانی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند
20 فروردین 1396
سود بالای بانک‌ها تولید را تعطیل کرد/مجلس ابزار نظارت بر بانک مرکزی ندارد
23 فروردین 1396

افتتاح خط تولید خودروی ۱۴ساله توسط رئیس‌جمهور چه‌نفعی برای مردم دارد؟

خبرگزاری تسنیم شنبه 19 فروردین 96 شناسه خبر 1373416 : یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از اینکه بازار خودروی کشور انحصاری است و مردم امروز هزینه این انحصار را پرداخت می‌کنند، گفت: افتتاح خط تولید یک محصول که عمر ۱۴ساله دارد هیچ عایدی برای صنعت خودروی کشور ندارد.
ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افتتاح خط تولید سمند در سمنان طی هفته گذشته توسط رئیس جمهور با اعلام اینکه عمر تولید یک خودرو حدود 7 سال است، اظهار داشت: البته پلت‌فرم‌ها با اعمال اصلاحات تا 15 سال عمر مفید دارند بر همین اساس تولید یک محصول که بیش از 7 سال داشته باشد با تئوری‌های اقتصادی و پیشرفت صنعت خودروی یک کشور اصلاً همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت خودروی کشور انحصاری بوده و مردم مجبورند تولیدات فعلی شرکت‌های خودروسازی را خریداری کنند، افزود: حدود 14 سال از تولید سمند می‌گذرد و افتتاح خط تولید جدید برای تولید این محصول یک فرآیند اقتصادی محسوب نمی‌شود زیرا این محصولات دیگر قابلیت صادرات نداشته و باید در بازار داخلی به‌فروش برسند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: خودروسازان کشور اگر می‌خواهند خودروساز شوند باید به‌سمت تولید محصولات متنوع حرکت کنند اما متأسفانه این موضوع در صنعت خودروی کشور دیده نمی‌شود، این در حالی است که خودروسازان بزرگ دنیا مانند تویوتا هرساله 25 مدل و هیوندایی 16 مدل جدید خودرو راهی بازار می‌کنند.

خلخالی با اعلام اینکه خط تولید سمند در کشورهای سوریه و مصر هم ایجاد شده است، گفت: این محصول امروز با مشکل فروش در کشورهای خارجی روبه‌رو است چراکه مردم به‌دنبال مدل جدید سمند هستند اما همچنان همان مدل‌های قدیمی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز حرف اول را در دنیا نوآوری می‌زند، اظهار داشت: سرعت رشد تکنولوژی به‌سمت تولید محصولات مدرن است و اگر خودروسازانی خواستار حضور پررنگ در بازار  باشند باید به‌سمت تولیدات متنوع حرکت کنند. متأسفانه در حال حاضر خودروسازان برای عبور از بحران‌ها به راهکارهای کوتاه‌مدت تمایل پیدا کرده‌اند در حالی که این موضوعات اصلاً نتایج مثبتی را برای صنعت خودرو نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از اینکه بازار خودروی کشور انحصاری است و مردم امروز هزینه این انحصار را پرداخت می‌کنند، گفت: مردم با تصور اینکه صنعت خودرو در میسر توسعه قرار دارد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند در حالی که فقط برنامه‌ها به‌سمت حل بحران‌های خودروسازان متمرکز است.

وی اضافه کرد: امروز استراتژی بلندمدتی برای توسعه محصولات در صنعت خودرو نیست حتی زیرساخت‌های گذشته از کاربرد خارج شده‌اند به‌عنوان نمونه مرکز تحقیقات ایران خودرو امروز به شرکت مشترک ایران خودرو و پژو تبدیل شده است حتی شرکت ایپکو ایران خودرو هم که در آن موتور ای‌اف7 تولید شده بود هم تقویت نشده  است. امروز دانش فنی و تحقیق و توسعه در صنایع خودروسازی کشور به افول رفته و روند روبه‌رشدی در صنعت خودروسازی کشور دیده نمی‌شود.

خلخالی با تذکر اینکه افتتاح خط تولید یک محصول که عمر 14ساله دارد عایدی برای صنعت خودروی کشور ندارد، گفت: در حال حاضر مدیران علاقه‌ای ندارند دانش فنی را به کالای اقتصادی مناسب و به‌روز تبدیل کنند که این امر آسیب‌های زیادی را به صنعت خودروی کشور وارد می‌کند.

به گزارش تسنیم، پنج‌شنبه گذشته شرکت صنایع خودروسازی «فردا» با حضور رئیس دولت تدبیر و امید افتتاح شد و سمنان به جمع تولیدکنندگان سمند پیوسته است.