تولید آهن اسفنجی با خلوص بالای ۹۴ درصد در کارخانه فولاد میانه
16 شهریور 1396
ارسال کالا بین هند و روسیه از طریق ایران آغاز شد
19 شهریور 1396

استراتژی کلان در حوزه تولید کشور نداریم

خبرگزاری تسنیم جمعه 17 شهریور 96 شناسه خبر 1513281 : سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه تولید استراتژی کلان وجود ندارد. اقتصاد کشور در حال حاضر واردات محور است و این مهم اجازه نمی دهد تا نگاه صادرات محور به تولید داشته باشیم .
به گزارش خبرگزاری تسنیم، باستانی در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما اظهار داشت: نبود متولی واحد و فقدان استراتژی کلان درحوزه تولید به وضوح به چشم می خورد .

وی گفت : تامین منابع مالی از سوی بانکها دیگر عامل بی رونقی و سکون در بخش تولید کشور است زیرا بنگاه های تولیدی با سودی که در حال حاضر از سوی  بانکها به تسهیلاتشان تعلق می گیرد توانایی حرکت و جنبش تولیدی را ندارند.

باستانی افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر واردات محور است و این مهم اجازه نمی دهد تا نگاه صادرات محور به تولید داشته باشیم .اگر قصد رقابت با تولید کننده ای در کشور ثالث داشته باشیم باید سود بانکی و تسهیلات را پایین بیاوریم.

وی گفت: در حوزه دیپلماسی خارجی هم ضعیف بوده ایم در حال حاضر در تولید و اقتصاد ما حلقه ی مفقوده ای به نام اعتماد و ایجاد حس مشارکت به بخش خصوصی در تولید وجود دارد. بعلت نداشتن استراتژی کلان و بدونه نگاه به منابع داخلی کشور سبب شده تا در حال حاضر بر روی کمتر از یک درصد منابع داخلی کار کنیم .

در حوضه کشاورزی ارزش افزوده و زنجیره ارزش را فراموش کرده ایم . در حوضه نفت و گاز هم به همین صورت است زیرا ما یک تکنولوژی را بیش از 23 بار خریداری کرده ایم تا بکار بگیریم .

باستانی تصریح کرد: به منظور تسهیل در اجرای سازوکارهای در نظر گرفته شده برای حل معضل های بخش تولیدی کشور مقرر کرده ایم تا 3 وزیری که بطور مستقیم با مجموعه ما در ارتباط هستند هر سه ماه یکبار برای بحث نظارت بر عملکرد و تحقق برنامه های پیش رو در مجلس حضور یابند در کمیته های مرتبط مورد ارزیابی قرار بگیرند تا اگر مشکلی وجود داشته باشد رفع گردد.