“ادعای ورشکستکی بانک‌ها” روی دیگر سیاست تحریم بانکی است

پیش بینی رشد منفی ۲.۴ و تورم ۳۴.۹ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹
29 دی 1397
۴ اقدام کلیدی برای اصلاح ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
29 دی 1397

“ادعای ورشکستکی بانک‌ها” روی دیگر سیاست تحریم بانکی است

خبرگزاری تسنیم شنبه 29 دی 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در میزگردی تحت عنوان” اعتماد مردم و صنعت بانکداری” در جمع مدیران، صاحبان صنایع و سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان با یادآوری به بانک محور بودن اقتصاد ایران، اظهار داشت: سهم بانکها در تأمین منابع مالی در سال 95 حدود 613 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در سال 96 به حدود 65 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، این رقم چیزی حدود (معادل 12 درصد) افزایش داشته است.

این اعداد و ارقام مبین این واقعیت است که اقتصاد ایران و صد البته غالب امورات کشور خوشبختانه یا متأسفانه “بانک محور” بوده و شدیداً به “صنعت بانکداری” وابسته است.

وی افزود: بانکها در تعریفی کوتاه و ساده به نهادهای کاملاً اقتصادی اطلاق می‌شوند که وظایفی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، انجام عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزهای معتبر خارجی، نقل و انتقال پول، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفۀ قیومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید و فروشها را بر عهده دارند.

علیپور گفت: بانکداری بخش مهمی از هر نظامِ مالی است و در اقتصادهای ملی، بانکها بعنوان نهادهای مالی، نقش واسطه ‌گری مالی را بر‌عهده دارند، بنابر این کارکردهای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و رشد در اقتصاد ملی، تماماً تحت ‌تأثیر تصمیمات، اقدامات و عملیات بانکها قرار دارند. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، هم سیاستگذاران مالی و پولی قبل از اِتخاذ و اِعمال هر سیاستی اثر آن را بر وضعیت عملکرد بانکها به دقت مورد تحلیل و سنجش قرار می‌دهند و هم متولّیان اَمر با احتیاط و بر پایه اطلاعات دقیق به بیان دیدگاه ‌هایشان دربارۀ بانکها می‌پردازند. در کشور ما نیز بانکها همانند کشورهای فوق‌الذکر از نقش کلیدی در نظام مالی و “اقتصاد ملی” برخوردارند.

بعبارت بهتر نظام اقتصادی و مالی ایران، بانک پایه (bank based) است. بنابر این تمام حساسیتها و نکات ذکر شده در خصوص صنعت بانکداریِ کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در کشور ایران نیز صدق می‌کند؛ چرا که تقویت یا تضعیف نظام بانکی دارای تبعات و آثار مستقیمی بر اقتصاد ملی ما خواهد بود. وقتی پای اقتصادِ ملی در میان باشد و معیار نهایی ارزیابی عملکرد بانکها نقش و سهم آنها در تحقق اهداف اقتصاد ملی باشد، این پرسش مطرح می‌شود که از بانکهای ایرانی در راستای تحقق این اهداف چه انتظاراتی باید داشت. این انتظارات هر چه باشند باید با تقویت نظام بانکی و توسعه اقتصاد ملی هم راستا باشند.

سبزعلیپور در ادامه تصریح کرد: اصلاً قصدم بر این نیست تا در جمع شما بزرگواران و در این زمان محدود صنعت بانکداری را واکاوی و تشریح و بحث را طولانی نمایم بلکه می‌خواهم وابستگی اقتصاد و امورات مردم به بانکها را یادآور و نقش پر اهمیت بانکها را برای چندمین بار متذکر شوم.

حساسیت و اهمیت صنعت بانکداری موجب شده تا جدای از اعمال تحریمهای سنگین بانکی از جانب آمریکا، هر از چندگاهی معاندین و دشمنان ایران نیز به شبکه بانکی کشورمان حمله می‌کنند تا نظم اقتصاد و آرامش مردم را به‌هم بریزند و از این طریق به حاکمیت و نظام اسلامی ضربه بزنند.

در همین راستا چند روزیست که مجدداً دشمنان و معاندین ایران با هدف سلب اعتماد و برهم زدن آرامش مردم آنهم به قصد ایجاد ناامنی و اغتشاش به شبکه بانکی حمله ور شده و شایعاتی را علیه یکی از بانکهای خصوصی به راه انداخته‌اند، مبنی براینکه “بانک آینده” ورشکست شده است!

وی اظهار داشت: اینجانب هفته گذشته رسماً از طریق رسانه ها به انتشار این شایعات واکنش نشان دادم و حرف و حدیث های معاندین برعلیه “بانک آینده” را دروغهای شاخ دار خواندم اما باتوجه باینکه هنوز عملیات روانی دشمنان قطع نشده و همچنان به نشر خبرهای کذب خودشان برعلیه این بانک ادامه میدهند، بر خود واجب و ضروری دیدم تا دورادور عملکرد بانک آینده را مورد بررسی و مطالعه قرار دهم و شخصاً در جریان روند فعالیت این بانک باشم تا اگر من‌بعد سخنی هم از دهانم خارج می‌شود حتماً مستند و برمبنای تحقیق باشد.

علیپور تأکید کرد: بانک آینده طی فعالیت 6 سالۀ خود، روز به روز از نظر کیفی و کمی گسترش یافته و با شعبات بزرگ و مطلوب خود در سراسر ایران، اصل مشتری مداری را بجا آورده است. در همین مدت خدمات الکترونیکی بانک نیز گسترش یافته و همه ساله سود مناسبی نیز بین سهامدارانش توزیع نموده است. ضمناً سپرده‌گذاران چشمگیری را هم جذب کرده و طی ماهها و روزهای گذشته نیز تعداد جدیدی از شعبات خود را افتتاح و برخی دیگر هم در صف بازگشایی می‌باشند.!! همچنین کار ساخت ساختمان مرکزی جدید بانک آینده نیز به‌زودی به پایان خواهد رسید و این برج بلندمرتبه در یکی از نقاط معروف شمال شهر تهران در آینده نه چندان دور افتتاح خواهد شد که این برج یکی از بزرگترین و بلندمرتبه ترین ساختمانهای مرکزی بانکهای ایرانی خواهد بود. تنها نقطۀ ضعف بانک آینده این است که متأسفانه بانک مرکزی هنوز اجازه فعالیت ارزی این بانک را صادر نکرده و این در حالیست که “بانک تات” اجازه فعالیت ارزی را هم داشت!

وی گفت: لطفاً اندکی بر روی تمام مواردی که در خصوص “بانک آینده” عرض کردم تعمق و تفکر بفرمائید و خود قضاوت کنید که آیا این مشخصاتِ یک بانکِ ورشکسته و بحران زده می‌باشد و یا اینکه یکی از بانکهای خصوصی موفق کشورمان است؟ هدف اینجانب تعریف و تبلیغ برای این بانک نیست اما چون در حال حاضر این بانک هدف حملۀ دشمنان و معاندین نظام قرار گرفته، پس مجبوریم که راجع به محاسن و معایب این بانک سخن بگوییم. لازم به تأکید است که وضعیت بانکهای کشور و گستردگی فعالیت آنها با مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز کاملاً متفاوت است و هیچیک از بانکهای خصوصی و دولتی مجوزدار کشور به این سادگی ها ورشکست نمی‌شوند اما مدیریت خوب و قوی و یا بعضاً سوء مدیریت هر یک از بانکها می‌تواند بر روی موفقیت و یا ضعیف بودن آنها تأثیرگذار باشد. اما نکته مهم این است که حداقل پس پیروزی انقلاب و طی 40 سال گذشته هیچ بانکی در ایران ورشکست نشده است و قطعاً از این به بعد هم همچین اتفاقی در این کشور نخواهد افتاد، ولیکن چنانچه بانکی هم دچار بحران شود و ادامۀ حیاتش با اما و اگر مواجه گردد، به‌طور قطع مسئولین بانک مرکزی از ورشکستگی آن بانک جلوگیری خواهند کرد و آن بانک را با یکی دیگر از بانکها ادغام خواهند نمود. فلذا مردم عزیزمان و سپرده گذاران محترم بانکها نباید تحت تأثیر شایعات و اخبار کذب دشمنان نظام در خصوص ورشکستگی بانکها قرار بگیرند.

سبزعلیپور تصریح کرد: اینجانب یکی از منتقدین سیاستهای غلط اقتصادی دولت و همچنین سیستم نادرست بانکی کشور هستم و سالهای طولانی است که عملکرد دولت و مسئولین بانک مرکزی و همچنین بانکهای کشور را نقد می‌کنم اما منتقد بودن من به این معنا نیست که هر حرف و حدیث غیرمنطقی و نامعقولی را در خصوص بانکها بپذیرم. بله، بنده اعتقاد دارم که عملکرد مسئولین بانکی کشور غیرقابل قبول و زیر سوال است و اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی از سیاستهای نادرست پولی و بانکی رنج میبرند اما هرگز اعتقادی به ورشکستگی بانکهای خصوصی و دولتی ایران علی‌الخصوص بانک آینده ندارم. از همین مطمئنم که دشمنان نظام با حمله به شبکه بانکی ایران، اعتماد و آرامش مردم را هدف گرفته اند و با این نقشۀ خام خود می‌خواهند در آستانه 40 سالگی انقلاب به نظام اسلامی و حاکمیت کشورمان ضربه بزنند اما غافل از اینکه  طی 40 سال گذشته، ملت شریف ایران در برابر توطئه های بزرگتری نیز ایستادگی کرده و از نظام اسلامی دفاع کرده اند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهاراتش اعلام کرد: هرچند اطمینان دارم که “بانک آینده” بحرانی ندارد و قویتر و وسیع‌تر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد اما مسئولین بانکهای کشور علی الخصوص سپرده‌گذاران بانک فوق الذکر از دولتمردان و مقاماتِ ذیربط انتظار دارند تا صریح و بی پرده از بانکهای کشور بالاخص بانک آینده دفاع کنند و فقط به صدور اطلاعیه و تکذیبیه اکتفا نکنند، زیرا واقعیت این است که غالب سپرده‌گذاران و مشتریان بانکها در سراسر ایران اصلاً روزنامه نمی‌خوانند و برای کسب اخبار به صفحۀ خبرگزاریها مراجعه نمی‌کنند، از همین رو اکثراً بی خبر از احوال بانکها هستند و شاید تحت تأثیر شایعات قرار گیرند. فلذا توقع داریم تا وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دژپسند و رئیس کل معزز بانک مرکزی جناب آقای همتی طی سرکشی و بازدید از چند شعبۀ بانکهای خصوصی و دولتی کشور، شخصاً در برابر دوربین صدا و سیما و خبرنگاران عزیز قرار بگیرند و بطور شفاف در خصوص فعالیت بانکهای کشور با مردم سخن بگویند و به آنان اطمینان دهند که هیچ بانکی علی الخصوص بانک آینده دچار بحران و در آستانه ورشکستگی نیست و این سخنان را چشم تو چشم مردم و سپرده‌گذاران بگویند تا دشمنان و معاندین نظام و شایعه پراکنان، سکوت دولتمردان و مسئولین ذیربط پولی و بانکی کشور را تأییدی بر اظهارات و شایعات خود اعلام نکنند.

بیشتر بخوانید

دروغ های شاخدار علیه یک بانک