اختلاف کیفیت محصولات بهداشتی ایرانی با تولیدات خارجی بسیار کم شده است

مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»|ترکیه بزرگترین تهدید تولید ایران است، بی‎خود به برجام گره نزنیم
13 خرداد 1397
پتانسیل تولید کفش‌های تخصصی ورزشی را داریم/ حمایت دولت لازم است
13 خرداد 1397

اختلاف کیفیت محصولات بهداشتی ایرانی با تولیدات خارجی بسیار کم شده است

خبرگزاری تسنیم شنبه 12 خرداد 97 : سیدعلیفاطمی، نایب رییس انجمنداروسارانایران در گفتوگوبا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به برگزاری اولین نشست تخصصی میان انجمن داروسازان ایران، انجمن انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و مدیرکل اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی، یک وظیفه ملی و دینی است که تقویت موتور اقتصاد کشور و بهبود وضعیت اشتغال، تنها گوشه کوچکی از ثمرات آن است.

وی ادامه داد: داروسازان، بارها و بارها در طول تاریخ، به روشنی انگیزه های فوق العاده خود را برای تقویت ارکان تولید ملی به نمایش گذاشته اند و اینکه امروز بیش از 90درصد داروی مورد نیاز مردم، در کشورمان تولید می شود، فقط بخشی از اراده داروسازان برای تقویت تولید داخلی است و انشالله در حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی نیز شاهد روزهای غرورآفرینی خواهیم بود.

به گفته فاطمی، بسیاری از کشورهایی که درحال حاضر در زمره کشورهای پیشرفته قرار دارند کار خود را با حمایت از تولید داخل شروع کرده اند؛ پس از جنگ جهانی کشورهایی مانند ژاپن و آلمان آسیب هایی زیادی دیدند و تنها راه پیش روی خود برای برگشت به اقتصاد جهانی را حمایت از تولید داخلی دیدند.

وی افزود: در گذشته حمایت از تولید داخلی به صورت منفرد پیگیری می شد و ائتلافی برای این کار وجود نداشت اما امروز با این ابتکار جدید، برای صنعت آرایشی و بهداشتی مثلث سازمان غذا و دارو، انجمن تولید کنندگان صنایع آرایشی و بهداشتی و انجمنداروسازانایران تشکیل شده است.

فاطمی ادامه داد: در این جلسه محورهایی مورد توافق قرار گرفت تا امسالگام های ارزشمندی در مسیر تقویت تولید و عرضه کالاهای ایرانی برداشته شود. برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه و بازدید از خطوط تولید بمنظور عمق بخشیدن به دانش داروسازان با حوزه تولید فرآورده های بهداشتی و آرایشی و همچنین بهره برداری از توان داروسازان برای معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی، بخشی از این برنامه ریزی ها است

نایب رییس انجمنداروسارانایران گفت: کیفیت محصولات داخلی باید از چند جنبه بررسی شوند. جنبه کارایی محصولات، ایمنی محصولات، پایداری و شکل ظاهری محصولات باید بررسی شوند؛ محصولاتی که در حال حاضر در کشور تولید می شوندبه هیچ وجه با محصولات تولیدی در 15 سال قبل قابل مقایسه نیستند و  به صورت کاملا محسوس، اختلاف کیفیت محصولات خارجی و ایرانی بسیار کم شده است.

فاطمی با بیان اینکه قاچاق محصولات آرایشی بهداشتی ضربه سنگینی بر این صنعت وارد می کند گفت: به دلیل اینکه قاچاق، ذاتا پنهان و مخفی است، آمار دقیقی در خصوص میزان آن در دسترس نیست اما اگر در صنعت دارو برآورد 5 تا 10 درصدی قاچاق محصولات را در کشور داریم، بی تردید این آمار به مراتب در صنعت آرایشی و بهداشتی بیشتر است.

نایب رییس انجمنداروسارانایران گفت: در سال های اخیر با اجرایی شدن طرح برچسب اصالت کالا آمار قاچاق با کاهش چشمگیری مواجه بوده است

وی با بیان اینکه دولت باید جلوی وارد شدن کالای بی کیفیت را بگیرد گفت: زمانی که کالای بی کیفیت از طریق قاچاق به بازار عرضه نشود، رقابتی سالم در بازار شکل می گیرد و رقبا بر کاهش قیمت و افزایش کیفیت خود تمرکز بیشتری میکنند. ولی نکته اساسی اینجا است که تا زمانی که جلوی قاچاق گرفته نشود، رقابت سالم در کشور شکل نخواهد گرفت.

* تولیدات داخلی، در عطش قفسه داروخانه ها

علیرضا کیانی عضو هیأتمدیرهانجمن صنایع شونده و آرایشی و بهداشتی نیز در گفتوگوبا خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم در حاشیه اولین نشست تخصصی میان انجمن داروسازان ایران، انجمن انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و مدیرکل اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: تولیدات داخل علی رغم کیفیت قابل قبولی که دارند، متاسفانه هنوز نتوانسته سهم مناسبی از قفسه ها و فضای داروخانه های کشور را در اختیار بگیرد.

وی افزود: تا کنون مشکلات متعددی در این زمینه وجود داشته اما اکنون که رویکرد کشور، تولید داخل و حمایت از تولیدات داخلی است، این توقع وجود دارد که تشکل ها و انجمن های تخصصی، دست در دست هم داده و با همراهی و هم نوایی، زمینه لازم برای عرضه و معرفی کالاهای ایرانی را فراهم سازند.

به گفته کیایی، برگزاری نشست های اینگونه با حضور سه ضلع انجمن تولید کنندگان آرایشی بهداشتی، انجمنداروسازانایران و اداره کل آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو می تواندیک ابتکارارزشمند برای حل این مشکل باشد.

عضو هیأتمدیرهانجمن صنایع شونده و آرایشی و بهداشتی ادامه داد: وزارت بهداشت نقش هماهنگی، نظارت و کنترل را به درستی اجرا می کند. ضمن اینکه بخش اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفته است و امیدواریم هم افزایی دو انجمن، بتواند مسیر را برای دستیابی به اهدافی نظیر توسعه فرآورده های ایرانی هموار سازد

کیانی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کشور، دو برابر نیاز کشور است و اگر با تولیدات داخلیتمامبازار کشور را پوشش دهیم می توانیم حتی نیمی از تولیدات را صادر کنیم.

به گفته کیایی، وضعیت کیفی محصولات ایرانی در رتبه مناسبی قرار دارد و وزارت بهداشت نظارت های لازم را بر تولیدات محصولات داخلی دارد و روند تولید محصولات به درستی تحت کنترل قرار می گیرد.

وی گفت: با حضور قدرتمند سازمان غذا و دارو، نگران کیفیت نیستیم. شرکت ها به این بلوغ رسیده اند و باور کرده اند که کیفیت، نیاز به سرمایه گذاری دارد و این موضوع را پذیرفته اند که برای حفظ بازار، گریزی جز ارتقای کیفیت وجود ندارد.

عضو هیأتمدیرهانجمن صنایع شونده و آرایشی و بهداشتی افزود: اگر تولیدات داخلی به صورت واقعی مورد حمایت قرار گیرند، می توانیم نیروهای متخصص را به کار بگیریم و اشتغال را افزایش داده و از خروج ارز از کشور جلوگیریبعملآوریم.

وی عنوان کرد: به طور مثال ما در سال گذشته توانستیم یک قلم شامپو را به 35 کشور دنیا صادر کنیم و مورد استقبال قرار گرفت. بنابراین ضرورتی ندارد این اقلام بیش از حد وارد کشور شود.

وی افزود: تقسیم بازار بهداشتی و آرایشی در کشورمان، در حال حاضر به این شکل است که تنها 30 درصد بازار در اختیار محصولات ایرانی است و 70درصددیگر به دلیل اعتماد کاذب به محصولات خارجی، در اختیار اقلام وارداتی است.

کیانی با بیان اینکه اگرداروسازان، از نزدیک با خطوط تولید داخلی آشنا شوند و تاییدیه های کیفی را در نظر بگیرند، بی شک شاهد استقبال بیشتر از سوی مردم و خریداران خواهیم بود، چرا که داروسازان به عنوان یک مرجع قابل اعتماد برای مردم، ویژگی های کالای ایرانی را برایشان تشریح می کنند

وی در پایان تصریح کرد: هرچقدر در جلب اعتماد مصرف کنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی، موفق تر عمل کنیم، شاهد صرفه جویی ارزی در واردات کالاهای مصرفی خواهیم بود و طبیعتا این ارزها به بخش های خرید و توسعه ماشین آلات و دانش فنی انتقال پیدا می کند که می تواند منجر به تولید کالاهای باکیفیت تر شود