پراید و پژوی صادراتی چند؟
16 شهریور 1394
منابع بلوکه شده 400 میلیارد دلار ، بدرد بخور فقط 20 میلیارد دلار
16 شهریور 1394

اختلاف‌نظر مقامات‌‌ارشد اقتصادي دولت

آرمان امروز (دوشنبه ۱۶ شهريور 1394): اگرچه به نظر مي‌رسد دولتمردان ارشد در موارد بسياري هم‌عقيده و همراه هستند اما در ميان دولتمردان ارشد اختلافاتي هم ديده مي‌شود؛ تا جايي كه پاي روحاني و نوبخت به حل اختلافات گشوده شد. اين اختلافات بر سر چه مسائلي است؟به گزارش اقتصاد نيوز، شايد يكي از مهم‌ترين اختلاف‌هاي ديدگاه اخير را بتوان اختلاف ميان رئيس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت بر سر ماجراي قيمت خودرو و ادبيات خاص آقای وزير ديد. با راه افتادن «كمپين نخريدن خودوروي صفر» محمدرضا نعمت‌زاده اعلام كرد «كمپين نخريدن خودروهاي داخلي گناه و خلاف است و هر كس اين را بگويد، ضدانقلاب است، چرا كه حمايت از كمپين در شرايط فعلي به هيچ‌وجه معنا ندارد». ضدانقلاب خواندن افرادي كه به اين كمپين پيوسته‌اند از سوي وزير صنعت، واكنش‌هاي بسياري را به دنبال داشت اما يكي از مهم‌ترين واكنش‌ها كه به نظر مي‌رسد منجر به عقب‌نشيني نعمت‌زاده از موضع خود شد، تذكري بود كه رئيس جمهور روحاني به وي داد. آن‌طور كه ايسنا به نقل از حسين فريدون دستيار ارشد رئيس جمهور منتشر كرده بود «دكتر روحاني درباره اظهارات اخير وزير صنعت، معدن و تجارت درباره تحريم‌كنندگان خريد خودروهاي صفر كيلومتر داخلي به نعمت‌زاده تذكر داده و به وي گفته بايد رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد. » بعد از آن بود كه نعمت‌زاده از موضع تند خود عقب‌نشيني كرد وگفت: من از مردم عذرخواهي مي‌كنم و به خريداران خودرو جسارت نكرده‌ام و هيچ‌گاه نگفتم هر كس خودرو داخلي نخرد، ضدانقلاب است.  اختلاف بانك مركزي و صندوق توسعه
اختلاف ديگر، ميان رئيس كل بانك مركزي و رئيس صندوق توسعه ملي است. اختلافي كه اظهارات تند هفته گذشته صفدر حسيني از آن پرده برداشت و اين موضوع را رسانه‌‌اي كرد. صفدر حسيني ابتدا در نشست اتاق تهران و بعد از آن در گفت‌وگو با مهر انتقادات بي‌سابقه‌اي نسبت به عملكرد بانك مركزي مطرح كرد و گفت: بانك مركزي احساس مي‌كند، پول صندوق توسعه ملي مشاع است و حق سرمايه‌گذاري دارد. اين بانك عادت كرده كه با پول درآمدهاي نفتي كار كند. اما انتقادات حسيني به همين موارد محدود نشد و وي از رويه بانك مركزي درباره منابع صندوق توسعه ملي گلايه كرد و گفت: «بانك مركزي متاسفانه محرم خوبي براي پول‌هاي صندوق توسعه ملي در گذشته نبوده. منابع ما نزد بانك مركزي است و بايد پروژه‌هايي كه اين صندوق معرفي مي‌كند، در اولويت پرداخت قرار گيرد نه اينكه بانك مركزي براي بخش‌هاي ديگري كه دلخواه خودش است، هزينه كند.» حسيني با اعلام استقلال‌خواهي از بانك مركزي از نامه‌نگاري با رئيس جمهور و گزارش تخلفات بانك مركزي هم خبر داد. اما روز بعد معاون ارزي بانك مركزي در گفت‌وگو با ايرنا گفت: «واقعيت اين است كه از سخنان رئيس صندوق تعجب كردم. ما رابطه خيلي نزديك و خوبي داريم و هميشه به راحتي امكان ارتباط و انعكاس نظرات و رفع ابهامات بين صندوق و واحد مربوطه در بانك مركزي وجود دارد، بنابراين هرگونه سوال يا ايرادي را مي‌توانند با مقامات ارشد بانك مطرح بفرمايند.» اما حسيني اعلام كرده كه درباره تخلفات بانك مركزي نامه‌اي به روحاني نوشته و موارد تخلف را گزارش داده است و بايد منتظر ماند و ديد اين اختلاف چقدر است و چگونه حل خواهد شد.
اختلاف بر سر تامين نقدينگي
اما تنها صندوق توسعه ملي نيست كه به دست‌اندازي بانك مركزي بر منابع ارزي‌اش انتقاد دارد. خود بانك مركزي هم در جايگاه شاكي قرار دارد و درباره تامين اعتبارات ساير بخش‌ها و وزارتخانه‌ها اختلاف‌نظراتي با دولتمردان دارد. ولي‌ا… سيف در گفت‌وگويي كه با شماره ويژه هفته‌نامه تجارت‌فردا داشته از اختلاف خود با محمدرضا نعمت‌زاده پرده‌ برداشت. اختلافي كه ريشه در فشار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بر بانك مركزي براي تامين مالي بنگاه‌ها دارد.  بخش صنعت در انتظار منابعي براي خروج از ركود است و در اين ميان سيف در معرض فشار قرار دارد كه چرا نقدينگي مورد نياز را تامين نمي‌كند. اما در سوي ديگر ماجرا، هم داستان مهار تورم با كمك سياست‌هاي انقباضي است و هم كمبود نقدينگي بانك‌ها. همين عاملي است كه اختلاف‌نظر در ميان اين دو عضو ارشد كابينه بالا بگيرد. چون يكي نيازمند اعتبار است و دست ديگري در تامين آن بسته است. اما سيف تنها با نعمت‌زاده اختلاف ديدگاه ندارد. مواردي از اختلاف ديدگاه ميان وزير راه‌وشهرسازي و رئيس كل بانك مركزي هم ديده مي‌شود. اگرچه بانك مركزي و وزارت راه دولت يازدهم برخلاف دولت قبل بر سر تامين اعتبارات مسكن مهر اختلافي نداشتند و آخوندي معتقد بود اعتبارات مسكن مهر از مكان ديگري بايد تامين شود، اما اين اختلاف ديدگاه درباره وام مسكن ديده مي‌شود. طرح افزايش وام مسكن بعد از تاييد آخوندي و معاون اول رئيس جمهور مدتي در انتظار تاييد سيف ماند و در نهايت زماني كه سيف هم داستان افزايش وام را پذيرفت، آخوندي درخواست كرد تا حد ممكن علاوه بر بانك مسكن ديگر بانك‌ها هم درگير تامين اعتبارات وام مسكن شوند و بارها بر اين موضوع تاكيد و پافشاري كرد. اما سيف در اين مورد گويا نظر ديگري داشت.
اختلافات ديدگاه برقي دو وزير
صادرات برق هم محل اختلاف‌نظر وزير نيرو و نفت شده است. در هفته دولت بيژن نامدار زنگنه و حميد چيت‌چيان در دو نشست خبري جداگانه دو واكنش متفاوت به صادرات برق از خود نشان دادند. درحالي بيژن نامدار زنگنه، وزارت نيرويي‌ها را به ارزان‌فروشي برق متهم مي‌كند كه حميدچيت‌چيان، صادرات برق را اقتصادي مي‌داند. اما داستان اين اختلاف ديدگاه تازه نيست و مدت‌هاست كه ميان اين دو وزارتخانه در جريان است. چيت‌چيان در نشست خبري اخير خود گفته است: «اصل صادرات برق نياز به مذاكره با هيچ دستگاهي ندارد. اگر ايران كه بزرگ‌ترين دارنده ذخاير گاز جهان است، نتواند برق توليد و صادر كند، پس صادرات برق در كجاي جهان و براي كدام كشورها اقتصادي است؟»اما همان روز زنگنه در نشست خبري ديگري خطاب به وزارت نيرو خواست كه مفت فروشي برق را متوقف كنند.

(منبع متن خبر: آرمان امروز (دوشنبه ۱۶ شهريور 1394): منبع عکس : (تابناک  27 مرداد 1392- کد خبر: ۳۳۹۲۴۹) )