اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در سال حمایت از کالای ایرانی

تولیدکنندگان با افزایش کیفیت از کالای ایرانی حمایت کنند
14 فروردین 1397
ایران شانزدهمین خودروساز جهان شد + جدول
14 فروردین 1397

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در سال حمایت از کالای ایرانی

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 9 فروردین 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ علی محمد شاعری با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی مقام رهبری به نام سال« حمایت از کالای ایرانی » افزود: تحقق پذیری این راهبرد مهم منوط به حرکت واحد و منجسم تمامی ارکان نظام و ملت ولایت مدار ایران اسلامی است.

وی درادامه با بیان اینکه ایران در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی رتبه بسیاری خوبی در سطح دنیا دارد، اظهارداشت: تولید اساس و شالوده هر اقتصادی در جهان به شمار می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم گفت: در حال حاضر بسیاری از کالاهای ایرانی مانند زعفران، خاویار، پسته، فرش دستباف و همینطور خدمات فنی و مهندسی کشور در دنیا بی نظیر یا کم نظیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم شناخت ذائقه مصرف کنندگان داخلی و خارجی و همینطور نبود بازاریابی مناسب را از جمله مشکلات مهم حوزه تولید کشور برشمرد و افزود: تولید کالا همواره باید مبتنی بر ذائقه شناسی و مطالعات دقیق بازار باشد تا نیاز و رضایت مشتریان را تامین کند.

شاعری ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه از کالای ایرانی اظهارداشت: گذر اشتغال، پویایی تولید، کاهش نرخ بیکاری، رونق صادرات، قدرت ارزآوری همه و همه از مسیر تقویت تولید ملی می گذرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مشوق های صادراتی برای حمایت از کالاهای ایرانی به میزان یک هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه سال 1397 درنظر گرفته شده است، گفت: امید می رود دولت این میزان اعتبار را در جهت حمایت از صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی عملیاتی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون مزبور جدا از این بحث کنترل واردات را با حسیاست ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: دولت نباید اجازه واردات کالاهای مشابه تولید داخلی مانند انواع مرکبات، برنج و سایر کالاها را به واردکنندگان بدهد.

شاعری بیان داشت: در حال حاضر 80 درصد برنج مورد نیاز کشور بصورت داخلی تامین می شود و نیازی نیست دولت با تعرفه های بسیار پائین حجم بالایی برنج به مملکت وارد کند.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار به نفع تولیدات وطنی قدم بردارد و تولیدکنندگان داخلی را به معنی واقعی کلمه مورد حمایت قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از کالاهای مشمول طرح خرید تضمینی از دیگر دستور کارهای اساسی این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 11 محصول کشاورزی مشمول خرید تضمینی است، افزود: دولت طبق قانون مکلف به تعیین و تصویب قیمت مناسب برای خرید این دسته از محصولات در کشور است ولی متاسفانه قانون مزبور در مقام اجرا بصورت صحیح عملیاتی نمی شود.