۱۲ پیشنهاد برای رونق تولید؛ از حذف ثبت سفارش تا تکمیل سامانه‌های نیمه کاره + جدول

معنا و مفهوم قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری چین و ایران چیست؟
21 شهریور 1398
۸ چالش مالیاتی تولید از نگاه وزارت صمت
1 مهر 1398

۱۲ پیشنهاد برای رونق تولید؛ از حذف ثبت سفارش تا تکمیل سامانه‌های نیمه کاره + جدول

خبرگزاری تسنیم جمعه 22 شهریور 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز پژوهشهای مجلس، پیشنهادهای دوازده گانه‌ای را برای رونق تولید با محور حوزه بازرگانی ارائه کرده است. بر این اساس در محور سیاستیِ بهبود مقررات و تسهیل امور و رویه‌های گمرکی به تکمیل سامانه جامع گمرکی و تبادل اطلاعات این سامانه با سایر سامانه‌های موضوع قانون، به روز رسانی قوانین و مقررات در سامانه مزبور و همچنین تسهیل و کوتاه‌تر شدن فرایندهای ورود مواداولیه و واسطه‌ای مورد نیاز تولید در قالب کاهش زمان و هزینه تشریفات گمرکی ترخیص کالا در رویه‌های واردات و صادرات با محوریت وزارت اقتصاد و گمرک اشاره شده است.

در محور ساماندهی قاچاق کالا  به اصلاح عملکرد بازارچه‌های مرزی و ساماندهی معافیتها با محوریت وزارت اقتصاد، ایجاد و راه اندازی سامانه الکترونیکی هوشمند جهت نظارت بر فرایند واردات و صادرات با محوریت وزارت صمت و کنترل ارز منتقل شده در مبادلات خارجی با محوریت 2 وزارت خانه اقتصاد و صمت پرداخته شده است.

در حوزه تسهیل و مدیریت واردات نهاده‌های تولید به ارائه فهرست دقیق گروه بندی کالایی و تهیه ارز مورد نیاز مواد اولیه، کاهش یا معافیت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده کالاهای واسطه‌ای و حذف یا تسهیل ثبت سفارش و مدارکی مانند گواهی مبدا   با محوریت 2 وزارت اقتصاد و صنعت معدن و تجارت اشاره شده است.

در حوزه اصلاحات نهادی حوزه تجاری نیز به وضع عوارض صادراتی بر کالاهای اساسی و یارانه‌ای و همچنین ساماندهی فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی و رتبه بندی کارت بازرگانی و تجار اشاره شده است.