چین بزرگ‌ترین واردکننده کفش و پوشاک جهان است/ بخشی از بازار 2 هزار و 200 میلیارد دلاری صادرات به چین را به دست آوریم

وضع صنعت کفش وخیم‌تر شد/حمایت از تولید ملی در حد حرف باقی ماند
12 اسفند 1396
رشد ۱۸ درصدی فروش رنو فرانسه به ایران در نخستین ماه ۲۰۱۸
12 اسفند 1396

چین بزرگ‌ترین واردکننده کفش و پوشاک جهان است/ بخشی از بازار 2 هزار و 200 میلیارد دلاری صادرات به چین را به دست آوریم

خبرگزاری فارس جمعه 11 اسفند 96 : نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه چین بزرگترین فرصت صادرات غیرنفتی برای ایران است، گفت: با یک دیپلماسی قوی اقتصادی می‌توان بخشی از بازار 2 هزار و 200 میلیارد دلاری واردات به چین را به خود اختصاص دهیم.

مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در حوزه صادرات ضعیف هستیم، گفت: حدود 65 درصد از آنچه صادرات غیرنفتی نامیده می‌شود گاز، پتروشیمی و میعانات گازی است و بخشی از 35 درصد باقیمانده را هم مواد اولیه معدنی تشکیل می‌دهد و کمتر در بخش صادرات روی کالا تمرکز شده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی ما به دو کشور عراق و افغانستان صادر می‌شود، افزود: سیاست تولید در کشور تامین نیاز داخلی و جلوگیری از واردات است در حالی که سیاست تولید باید صادرات و توسعه بازارهای هدف صادراتی باشد.

وی بیان داشت:‌ به همین دلیل وقتی تولیدکنندگان ما وارد فضای رقابتی برای صادرات در بازارهای بین‌المللی می شوند که حمایت تعرفه‌ای از آنها صورت نمی‌گیرد، برای عرضه و فروش کالای خود دچار مشکل می‌شوند.

حریری با بیان اینکه شیوه تولید برای تامین نیاز داخلی ما را در بازارهای دیگر دچار مشکل می‌کند، گفت: با کمی تغییر تفکر می‌توان در حوزه صادرات تغییر ایجاد کرد.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه زمینه ورود به بازارهای جدید صادراتی نیازمند سیاست‌گذاری است، افزود: برای این کار باید دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم.

* فرصت‌های صادرات غیر نفتی به چین

وی در مورد روابط تجاری ایران و چین بیان داشت: متاسفانه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای صادرات کالا به چین با یک عدم باور روبرو هستند و فکر می‌کنند کشور چین فقط یک صادرکننده کالاست و ما هم باید از این کشور فقط کالا وارد کنیم.

وی گفت:‌اگرچه در حال حاضر مبادلات تجاری ایران و چین دوطرفه است اما صادرات ایران به چین بیشتر محدود به مواد شیمیایی و میعانات است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه فرصت صادرات کالاهای غیرنفتی به چین را نباید از دست داد، گفت: ما می‌توانیم گیاهان دارویی، زعفران، محصولات تولید شده از علوم جدید مانند نانوتکنولوژی، پوشاک،‌کفش به خصوص کفش دست دوز چرم، مواد سلولوزی، صنایع دستی و انواع فرش ماشینی و دستبافت و امثال آن را به این کشور صادر کنیم.

*چین بزرگ‌ترین واردکننده کفش وپوشاک جهان است

حریری تصریح کرد: اگرچه چین به تمام نقاط دنیا پوشاک و کفش صادر می‌کند اما خود بزرگترین وارد کننده پوشاک و کفش در دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای صادرات به چین وجود ندارد، گفت: بازار چین بازار بزرگی است و سالانه 2 هزار و 200 میلیارد دلار به این کشور کالا وارد می‌شودکه ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و دیپلماسی اقتصادی حساب شده بخشی از این بازار صادراتی غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.