چرا اقتصاد ایران از امثال ترکیه و مالزی عقب افتاد؟

۳۰۰ سازنده ایرانی محصول ۳۰۱ را می سازند
18 خرداد 1398
۱۸ کالایی که کمتر تولید شد + جدول
18 خرداد 1398

چرا اقتصاد ایران از امثال ترکیه و مالزی عقب افتاد؟

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 13 خرداد 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در جلسه امروز شورای راهبردی توسعه صادرات با اشاره به علت اصلی عقب‌افتادگی ایران نسبت به کشورهایی همچون ترکیه و مالزی در درآمدهای صادراتی اظهار کرد: زمانی کشورهای مالزی و ترکیه با ایران قابل قیاس نبودند ولی امروز شاهد هستیم که متاسفانه ما نسبت به این کشورها عقب افتاده‌ایم و حتی مالزی که منابع نفتی هم ندارد بیش از 270 میلیارد دلار درآمد صادراتی دارد.

وی اضافه کرد: شاید بتوان بزرگترین و اصلی‌ترین دلیل این عقب‌افتادگی در صادرات کشورمان را نگاه شعاری به تولید دانست و اینکه متاسفانه به جای آنکه تولید در کشور سودآور باشد دلالی بیشترین سود را دارد؛ در چنین شرایطی طبیعی است که تولید در کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با انتقاد از سیاستگذاری اقتصادی در کشور که باعث شده به جای سودآوری در تولید، دلالی و خواباندن سرمایه و پول در بانک سودآور شود، گفت: من به خاطر دارم در بهبوبه جنگ و در آن شرایط که کشور ما دچار جنگ تحمیلی شده بود، همه برای تولید و ورود به بحث تولید در کشور راغب بودند ولی متاسفانه امروز شاهدیم به دلیل آنکه خواباندن پول در بانک و دلالی سودآور است و در تولید سود قابل توجهی وجود ندارد، همه از تولید فراری هستند.

مهدوی ابهری همچنین با انتقاد از سیستم بانکی کشور و نحوه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تولیدکنندگان گفت: پذیرفتنی نیست در شرایط امروز که شرایط جنگ اقتصادی و باز کردن ال سی اگر غیرممکن نباشد کار بسیار سختی است، صندوق توسعه ملی بگوید من به تولیدکنندگان دلار داده‌ام و امروز آنها علیرغم این شرایط ارزی باید به من دلار بدهند. این در حالیست که رئیس جمهور از رئیس کل بانک مرکزی خواستند تا موانع پیش روی تولیدکنندگان را بردارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مشوق‌های نقدی برای صادرات امکانپذیر نیست گفت: جایزه‌های صادراتی به صورت نقدی اصلا محقق نخواهد شد و باید به سراغ مشوق‌های دیگری بجز مشوق‌های نقدی رفت.