وضعیت تولید کالاهای صنعتی در ۲ ماهه امسال چگونه بود؟

بهره برداری ۲ کارخانه بزرگ صنایع معدنی بدون حضور حتی یک مهندس خارجی/ اشتغال ۵۰۰۰ نفری در شدیدترین تحریم
24 خرداد 1399
دستاوردهای توسعه سنگان، از اقتصادی تا امنیتی/ پروژه‌ای که تعجب خارجی‌ها را برانگیخت
7 تیر 1399

وضعیت تولید کالاهای صنعتی در ۲ ماهه امسال چگونه بود؟

خبرگزاری تسنیم جمعه 23 خرداد 99 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سال جدید که کشور درگیر ویروس کرونا هست بخش های تولیدی کشور متأثر از این موضوع با مشکلات بسیاری روبه رو شده اند و حتی برخی ترجیح داده اند حجم تولید را تا حد قابل توجهی کاهش دهند تا وضعیت بازار و خرید و فروش مواد اولیه مشخص شود.

کمبود تقاضا و گرانی مواد اولیه به همراه وعده های دولت این روزها را برای بخش تولید بسیار سخت کرده است و جالب اینجاست دولت به جای کمک فقط شعار داده و خبری از کمک به حوزه تولید نیست.

آمارها وزارت صنعت از وضعیت تولید کالاهای صنعتی منتخب در دو ماهه امسال نشان از آن دارد که نه تنها شاهد افزایش تولیدی نبوده ایم بلکه عمده کالا با کاهش هم روبه رو شده است.

براساس جدول زیر از مجموع 28 کالای منتخب صنعتی آمار تولید 16 کالا منفی و مابقی رشد کمتر از 50 درصد را داشته اند. بر همین اساس تولید اتوبوس ، مینی بوس و ون منفی 36.2 درصد، کامیون ،کامیونت و کشنده منفی 27.5 درصد، نخ پلی استر 24.2 درصد، انواع پایپوش منفی 35.6درصد  و ظروف چینی منفی 42.5 درصد اعلام شده است.

نکته جالب در این آمار افزایش 144 درصدی تولید ماشین لباسشویی است چراکه با وجود افزایش حجم تولید بازار این کالا همچنان با کمبود و افزایش بالای قیمت ها روبه رو است.به نحوی که مشاهدات بازار نشان می دهد این کالا بیش از 50 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.