ظرفیت ۲ برابری تولید و صادرات شوینده‌ها در ایران/نقیب: خوشبختانه صنعت شوینده دست دولت نیست

‌چرا بازار خارجی فرش از دست رفت؟ / وقتی چین و بنگلادش جایگزین ایران می‌شوند
17 خرداد 1399
هشدار انجمن فولاد در مورد کاهش صادرات/ به داد صنعت فولاد برسید
24 خرداد 1399

ظرفیت ۲ برابری تولید و صادرات شوینده‌ها در ایران/نقیب: خوشبختانه صنعت شوینده دست دولت نیست

خبرگزاری تسنیم جمعه 16 خرداد 99 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی نقیب با بیان اینکه کمتر کشوری مانند ایران از این ظرفیت برخوردار است گفت: با استفاده از این توانمندی علاوه بر تامین نیاز‌های داخل، می‌توانیم نیاز بازار‌های صادراتی را نیز تامین کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه صنعت بهداشتی کشور جزو صنایعی است که بیش از 95 درصد آن خصوصی است و برعکس بسیاری از صنایع که متاسفانه دولت در آن تصدی گری می‌کند که این نوع مدیریت و تصدی گری دولتی خود معضلاتی دارد صنعت شوینده‌ها و مواد بهداشتی در عین رقابت پذیری، رشد بسیار خوبی داشته است.

نقیب گفت: امروز در بازار تنوع محصول بهداشتی و شوینده ایرانی، بسیار زیاد است و کیفیت آن هر روز افزایش می‌یابد بنابراین اگر تسهیل گری در این کسب و کار کشور از جمله در منابع مالی داشته باشیم نه تنها بازار‌های داخلی که می‌توانیم به بسیاری از بازار‌های صادراتی ورود کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: با افزایش مصرف شوینده‌ها و مواد بهداشتی بعد از شروع ویروس کرونا اگرچه صنایع ما در ابتدا به علت نداشتن آمادگی، غافلگیر شدند و موجودی انبار‌ها کافی نبود، اما خوشبختانه بعد از مدت کوتاهی به دلیل وجود شرکت‌های بسیار قوی و قدیمی در این صنعت، تولید ضدعفونی کننده‌ها سرعت گرفت و توانست نیاز چندبرابری بازار مصرف را تامین کند.

نقیب گفت: رشد صنعت شوینده و بهداشتی کشور، فرصتی را برای اشتغال‌زایی در کشور آورده است که با استفاده از این فرصت می‌توانیم موقعیت‌های خوب صادراتی را در کشور‌های همسایه که به محصولات ما نیاز دارند ایجاد کنیم.

وی افزود: صنعت شوینده‌ها در کشور از شرکت‌های توانمند، ماشین‌آلات خوب، نیروی کار ماهر و مواد اولیه از جمله مواد مورد نیاز برای بسته بندی بهره می‌برد که این‌ها همه در این صنعت، ارزش به حساب می‌آید؛ بنابراین اگر بروکراسی‌های ناشی از اعمال نشدن مدیریت صحیح را رفع کنیم جایگاه ما در این صنعت بیش از پیش تقویت خواهد شد.

نقیب، مشکلات بر سر راه مراودات، تامین مواد اولیه و گرفتن مجوز‌ها را بزرگترین چالش صنعت برشمرد و گفت: اگر تسهیل گری لازم در این حوزه‌ها صورت گیرد بدون افزایش ظرفیت تولید و با ظرفیت موجود می‌توانیم بسیاری از محصولات این صنعت را صادر کنیم.