راه اندازی نمایشگاه کالای ایرانی در مصلی طی تابستان

انتقادات تند یک نماینده؛ “مشکل تولید دولت، مجلس و قوه قضائیه است”
5 خرداد 1397
احداث کارخانه فولاد مکران تا یک و نیم سال آینده/ ۴۰ تن طلا به ظرفیت معادن افزوده شد
5 خرداد 1397

راه اندازی نمایشگاه کالای ایرانی در مصلی طی تابستان

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 2 خرداد 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدحمید کلانتری، معاون تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد 64 هزارظرفیت شغلی هستیم گفت:بخش تعاون و اقتصاد تعاونی در جهت افزایش بهره‌وری، کارآمد کردن واحدهای کوچک، فقرزدایی و بسط عدالت اهمیت دارند.

وی با بیان اینکه  بخش تعاون و اقتصاد تعاونی در جهت افزایش بهره‌وری، کارآمد کردن واحدهای کوچک، فقرزدایی و بسط عدالت اهمیت دارند افزود: تعاونی‌ها مشارکت مردمی را بیشتر و اقتصاد را مردمی‌تر می‌کنند و برای رشد و توسعه کشور لازم هستند اما این بخش مورد توجه قرار نگرفته است. هم‌اکنون مردم نقدینگی دارند اما نمی‌دانند با نقدینگی خود چه کنند. اقتصاد؛ تعاونی منابع خرد را سازماندهی می‌کند و در اختیار تعاونی‌های بخش خصوصی می‌گذارد.

کلانتری با بیان اینکه در سال 96 حدود4140 تعاونی جدید ایجاد شد که 2700 مورد از آنها تولیدی بود. سال گذشته 21 درصد رشد در تعداد تعاونی های تولیدی نسبت به سا ل95 ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه 20 تعاونی خدماتی و 25 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی افزود: این 4140 تعاونی 92 هزار و 600 نفر عضو دارند که برای 68هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنند.  به صورت کلی ما نسبت به سال 95 ،9 درصد رشد عملکرد داشته‌ایم.

کلانتری درباره مشارکت معاونت تعاون در ساخت مسکن مهر گفت: 842هزار واحد مسکن مهر را در قالب تعاونی‌ها سازماندهی کردیم و 740 هزار واحد مسکونی ساختیم. همچنین هنوز 101 هزار واحد نیمه تمام یا رو به اتمام وجود دارد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 6400تعاونی متقاضی استفاده از مزایای طرح روستا تعاون شده‌اند، گفت: این افراد برای دریافت 1700 میلیارد تومان تسهیلات درخواست داده که در صورت اختصاص این تسهیلات 64 هزار ظرفیت شغلی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه صندوق ضمانت تعاون به منظور انجام اقدامات تسهیل‌گرانه پرداخت تسهیلات تا سقف 250میلیون تومان را بدون وثیقه و سفته تصویب کرده است گفت: در سال 96برای حمایت از بخش تعاونی 7400میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شد. ما در سال 97 برنامه‌های بسیار گسترده‌ای برای تعاونی‌ها داریم و تعاونی‌های تولیدی توزیعی کشاورزی و صنعت را مورد حمایت بیشتر قرار می‌دهیم. هدف ما این است که تعاونی‌ها در مناطق محروم گسترش دهیم.

*برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در طول سه ماه تابستان

کلانتری به برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در طول سه ماه تابستان اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از برگزاری این نمایشگاه استقبال بسیاری کردند و تأکید داشتنداین نمایشگاه استمرار داشته باشد. هدف از استمرار نمایشگاه و حمایت از تعاونی‌ها در بحث تولید، حمایت از کالای ایرانی و عمل به شعار سال97 است. همچنین می‌خواهیم امکان عرضه مستقیم برای همه تولیدکنندگان در این نمایشگاه وجود داشته باشد تا آنها بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه  حضور در نمایشگاه به ارتقای کیفیت کالای ایرانی می‌انجامد و مشتریان هم می‌توانند جمع موثری از کالاهای ایرانی را در یکجا ببینند اظهار داشت: در این نمایشگاه نمایندگان اتاق تعاون تعاون ، اتاق اصناف ، اتاق بازرگانی مشارکت دارند. صداوسیما نیز ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی را یاری می‌رساند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند باید از مزایای تعاونی‌ها برخوردار شوند، گفت:‌ توانمندی کم این افراد موجب شده وضعیت معیشتی درستی نداشته باشند. تعاونی‌ها این ظرفیت را در اختیار آنها می‌گذارند تا توانمند شوند. البته بدین طریق می‌توانیم آنها را شناسایی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به آنها ارائه کنیم. در واقع هدف از تشکیل تعاونی در اینجا حمایت از افراد آسیب‌پذیر است. ما هم اکنون تعاونی‌هایی داریم که مستقیما باید در مناطق محروم فعال شوند. راهکار ما در مناطق محروم این است که سرمایه‌های کوچک را برای تشکیل تعاونی‌ها جذب کنیم. اینگونه می‌توانیم آنها را از زیر خط فقر خارج کنیم و برای آنها شغل ایجاد کنیم.

* حضور تعاونی های فراگیر ملی در سه دهک پایین جامعه

کلانتری افزود: سه دهک پایین جامعه باید در تعاونی‌های فراگیر ملی حضور داشته باشند. همچنین ما تعاونی‌های مرزنشینان را داریم که باید از تسهیلات لازم برخوردار شوند. ما معافیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته‌ایم و با این معافیت‌ها تعاونی‌هایی که در حال حاضر دارند؛ باید فعال شوند و به تعداد تعاونی‌های فعال هم افزوده شود. هم‌اکنون یک و نیم میلیون خانوار عضو این تعاونی‌ها هستند تا هدف ما در زمینه فقرزدایی و ایجاد اشتغال محقق شود. همچنین تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار و تعاونی‌های صنایع دستی را داریم که می‌توانند به ما در رسیدن به اهداف‌مان کمک کنند.

کلانتری با یبان اینکه تعاونی‌هایی که برای فقرزدایی در شهرستان‌های قلعه گنج استان کرمان و بیرجند در خراسان جنوبی ایجاد شدند؛ نشان دادند که می‌توان از ظرفیت‌های آنها برای کاهش محرومیت استفاده کرد، افزود: مناطق محروم ما به شدت نیازمند فعال شدن تعاونی‌ها هستند با کمک به این تعاونی‌ها می‌توانیم به روستائیان در بروز توانمندی‌های آنها یاری برسانیم.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های اعتباری خود به بخشی از مشکل تبدیل شده‌اند، گفت: قرار بود 15 درصد از بخش بازار مالی و پولی کشور در بخش تعاونی‌ قرار بگیرد تا تعاونی‌های اعتباری و روستایی شکل بگیرند و از این طریق شغل ایجاد شود.