دستور عجیب برای ترخیصِ بدون مجوز ۱۰۰۰ خودروی یک شرکت/ آیا وزیر می‌تواند منع هیئت دولت را نقض کند؟

۳۱۰ هزار میلیارد تومان پول تولید در جیب بانک‌ها بلوکه شد
15 آبان 1398
صادرات آمریکا به ایران ۶۱.۴ میلیون دلار شد
15 آبان 1398

دستور عجیب برای ترخیصِ بدون مجوز ۱۰۰۰ خودروی یک شرکت/ آیا وزیر می‌تواند منع هیئت دولت را نقض کند؟

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 13 آبان 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته خبری با عنوان دستور ترخیص 1048 خودرو به‌صورت گسترده در رسانه‌‌ها منتشر شد، هرچند مشخص نیست ذی‌نفع‌های اصلی این ترخیص چه‌کسانی بوده‌اند اما این حجم از خبر برای ترخیص هزار دستگاه خودرو کمی دور از انتظار بود.

در واقع بعد از پایان مهلت 4ماه هیئت دولت، عملاً فرجه زمانی ترخیص خودروهای دپوشده به پایان رسیده بود، بر این اساس حدود 1048 دستگاه خودرو با وجود دریافت پروانه گمرکی، به‌دلیل پایان مهلت تعیین‌شده، مجوز ترخیص را دریافت نکردند.

اما بعد از رایزنی‌های انجام‌شده برای ترخیص خودروهای دپوشده، سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص 1048 خودروی پروانه‌شده مانده در گمرک را صادر کرد.

نکته جالب توجه اینکه در روزهای اخیر فعالیتهای مختلفی به‌خصوص در حوزه رسانه برای ترخیص این خودروها انجام شده بود.

خبرنگار تسنیم مطلع شده حدود 1000 دستگاه از این خودروها که بدون مجوز هیئت دولت دستور ترخیص آنها صادر شده متعلق به یک شرکت بوده است، بر این اساس لازم است نحوه صدور این مجوز و ضوابط قانونی آن شفاف شود، همچنین بایستی ابهامات مربوط به شرکتهای واردکننده این خودروها در اختیار عموم قرار گیرد. بر اساس قانون در صورت طی شدن مدت زمان قانونی ترخیص بایستی کالا در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، از دو سال قبل حدود 13 هزار خودروی وارداتی وارد محوطه‌های بندری شده بودند که به‌دلایلی از جمله نداشتن ثبت سفارش و مسائل ارزی مجوز ترخیص صادر نشد. از نیمه دوم سال گذشته هیئت دولت طی مصوبه‌ای مهلت چهارماهه‌ای را برای ترخیص خودروها صادر کرد. البته این فرصت در اردیبهشت‌ماه بار دیگر دو ماه تمدید شد، در نیمه تیرماه این فرصت شش‌ماهه به پایان رسیده است. حالا بعد از 3 ماه مجوز جدیدی آن هم از سوی وزیر صمت برای ترخیص 1048 دستگاه دیگر (که با وجود دریافت پروانه گمرکی به‌دلیل پایان مهلت نتوانستند از گمرک خارج شوند) صادر شد. باید دید آیا یک وزیر می‌تواند ممنوعیتی را که هیئت دولت گذاشته، رفع کند.

بیشتر بخوانید

دستور ترخیص 1048 خودروی دپوشده در گمرک صادر شد