حل مشکل بانکیِ صادرات گندم روسیه و قزاقستان به ایران

واردات لاستیک خودروهای سنگین بدون ارائه گواهی مبدا آزاد شد+سند
4 اسفند 1397
مثل هروئینی‌ها مجبوریم گاوهای شیری را بفروشیم/ هشدار درباره کمبود شیر در سال آینده
4 اسفند 1397

حل مشکل بانکیِ صادرات گندم روسیه و قزاقستان به ایران

خبرگزاری تسنیم جمعه 26 بهمن 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز ، کاوه زرگران، دبیرکل انجمن های صنایع غذایی ایران گفت ایران، روسیه و قزاقستان برای تامین هزینه قرارداد گندم پیشرفت‌هایی داشته‌اند. این قرارداد عرضه گندم به ایران را دو یا سه برابر می‌کند .
این مذاکرات سال گذشته آغاز ولی به خاطر مسائل مالی متوقف شد. طبق این قرارداد، روسیه و قزاقستان گندم مورد نیاز آسیابان های ایران را تامین می کنند و ایران هم آرد آن را به عراق می فرستد. این بازار در اختیار ترکیه و کشورهای دیگر است .
روسیه، قزاقستان و ایران یادداشت تفاهمی امضا کردند که همکاری در زمینه تجارت گندم را تعیین می‌کرد. این قرار داد بخشی از مذاکرات وسیع‌تری بود برای ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بین ایران، روسیه، قزاقستان و سایر همسایه ها .
کاوه زرگران گفت:« در قرارداد جدید بین این سه کشور قید شده که خریدار میتواند از خط اعتباری که توسط یک بانک باز شده استفاده کند. به این ترتیب هزینه این قرار داد که سال گذشته باعث نگرانی بود، تامین می شود» .وی نام این بانک را ذکر نکرد .
زرگران اضافه کرد:« در این مورد قرار است ترانزیت و مبادله گندم از روسیه و قزاقستان افزایش یابد» .
ایران بزرگترین بازار گندم روسیه بود تا اینکه تهران در 2016 به خودکفایی گندم رسید. هرچند آسیابان های خصوصی ایران که اجازه استفاده از گندم داخلی را برای صادرات آرد ندارند، هنوز به گندم وارداتی نیازمندند .
زرگران گفت ایران می‌تواند آرد تولید شده از گندم روسیه را به عراق و افغانستان بفرستد .
او گفت:« در این زمینه واردات گندم به ایران 2 یا 3 برابر می‌شود». روسیه درسال تجاری 2017/18 ، 137500 تن گندم به ایران صادر کرد  .
ایران که سالانه نیاز به 7.5 میلیون تن ذرت دارد، قصد دارد در سال آینده شمسی 3 میلیون تن آن را از روسیه وارد کند .
این کشور همچنین نیاز به سه میلیون تن جو دارد که انتظار می‌رود 1.5 میلیون تن آن را از روسیه وارد کند .

بیشتر بخوانید

توضیحات کرملین درباره نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی
روسیه: حق تولید و آزمایش موشک‌های بومی برای ایران محفوظ است