توقف بد موقع طرح مبارزه با پوشاک قاچاق / وقتی بازار شب عید تقدیم قاچاق می‌شود

تعطیلی ۱۸۰۰ واحد نساجی به دلیل قاچاق و واردات طی ۴ سال
19 بهمن 1398
افزایش تولید ۲۸ کالا از میان ۴۲ کالای منتخب صنعتی و معدنی در ۹ ماهه امسال
19 بهمن 1398

توقف بد موقع طرح مبارزه با پوشاک قاچاق / وقتی بازار شب عید تقدیم قاچاق می‌شود

خبرگزاری تسنیم جمعه 11 بهمن 98 : سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره دلایل توقف «طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق» گفت: اولین گام این طرح، در بهمن‌ماه 97 کلید خورد اما متاسفانه از آبان ماه امسال یعنی همزمان با «بازار شب عید» و «شروع واردات با رویه مسافری از مناطق آزاد»، این طرح متوقف شده است، این در حالی است که قرار بود این طرح به طور مستمر و بلند مدت ادامه پیدا کند.

وی با انتقاد از حجم زیاد پوشاک قاچاق در بازار کنونی شب عید عنوان کرد: انبارهای تولیدکنندگان مملو از پوشاک آماده فروش و بدون خریدار است.

قدیری با بیان اینکه گام اول طرح مبارزه با پوشاک قاچاق تا تیرماه 98 مسکوت ماند، بیان کرد: با وجود اینکه طرح از ابتدا با مقاومت‌هایی از سوی برخی اصناف و فرمانداری‌ها به بهانه اخلال در بازار رو به رو شد اما خوشبختانه با حمایت‌های مستقیم وزیر کشور، طرح در ابعاد گسترده‌تر و حتی در شهرستان‌ها ادامه پیدا کرد اما در ادامه و از آبان‌ماه سال جاری، طرح به طور کلی و ناگهانی متوقف شده است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اذعان کرد: به همین خاطر تصمیم گرفتیم در طی نامه‌ای به وزیر کشور اعتراض خود را نسبت به توقف بی‌جهت و ناگهانی گام‌های اول، دوم و سوم «طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق» از آبان ماه سالجاری اعلام کنیم.

بیشتر بخوانید

چرا طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق متوقف شد؟
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه در گام اول این طرح با 110 فروشگاه برندهای خارجی پوشاک برخورد به عمل آمد، عنوان کرد: اجرا نکردن دستورالعمل‌های «ثبت و احراز نمایندگی برندهای خارجی» و «کدهای شناسه و رهگیری کالا» 2 دلیل عمده تنبیه این فروشگاه‌های متخلف بود که در نهایت منجر به ضبط پوشاک قاچاق یا تعطیلی این واحدهای صنفی شد.

کدام مناطق آزاد متهم‌های اصلی قاچاق پوشاک هستند؟

وی در پاسخ به سوال “قاچاق پوشاک از کدام مناطق آزاد بیشتر انجام می‌‍‌‌شود؟” گفت: از تمامی مناطق آزاد گزارش قاچاق داریم اما از مناطق جنوبی خصوصا قشم، اروند، کیش و چابهار گزارشات بیشتری مخابره می‌شود. قدیری افزود: از سوی دیگر در برخی از مناطق آزاد جنوبی، هنوز گمرک مستقر نیست که این واقعیت در عمل، کنترل و نظارت بر واردات کالا را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید

کالاهای عجیب همراه مسافر در مناطق آزاد/ “تردمیل” و “بیل” چه سنخیتی با مسافر دارد
اقدام ضد تولید ملیِ وزیر صنعت/ چرا ثبت سفارش پوشاک در مناطق آزاد مجاز شد
سعید قدیری تاکید کرد: لازم به ذکر است در حاشیه معضل مناطق آزاد، با قاچاق ته‌لنجی پوشاک هم به صورت دائمی مواجه هستیم.

گام اول طرح، جو بازار را برای پوشاک قاچاق نا امن کرد

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم گام اول طرح، برخورد با فروشگاه و پاساژهای معروف و بزرگی بود که به فروش برندهای خارجی «ثبت نشده» و «غیرمجاز» اقدام می‌کردند، اظهار داشت: این برخورد قاطع، بازخورد خوبی بر بازار پوشاک گذاشت و فضا را برای پوشاک قاچاق نا امن کرد.

قدیری در پاسخ به سوال “چرا با وجود آغاز گام اول طرح مبارزه با پوشاک قاچاق، تولیدکنندگان داخلی هنوز به طور کامل شناسه کالا دریافت نکردند” گفت: استمرار گام اول طرح مبارزه با قاچاق پوشاک یعنی برخورد با برندهای محرز قاچاق ارتباطی با شناسه‌دار شدن تولیدات داخلی ندارد. از ابتدا قرار بود طرح شناسه‌ کالا در گروه کالایی پوشاک به شکل گام به گام انجام شود. بر این اساس در گام اول طرح ابتدا برندهای خارجی مجاز و ثبت شده شناسه‌دار شده و شناسه‌دار کردن تولیدات داخلی در گام‌های بعدی انجام شود.